Miljözoner är ineffektiva
Miljözoner ska bara finnas på platser där de kan motiveras utifrån höga utsläppsnivåer. De försvårar och fördyrar vardagen för bilister och har ofta en tveksam nytta. Därför krävs andra åtgärder för att förbättra luftkvaliteten i städerna.
M Sveriges förslag för lägre partikelhalter:
- Förbjud matleveranser med tvåtaktmoped
Tjänsteutbudet utvecklas och moderniseras ständigt. Matleveranser har blivit ett vanligt inslag i storstadstrafiken. Dessvärre allt för ofta med inte fullt så moderna tvåtaktsmopeder. Det är en motortyp som vi vet av forskning har en undermålig förbränning, och släpper bland annat ut 124 gånger mer flyktiga organiska föreningar jämfört med en personbil. Inför ett förbud mot tvåtaktsmopeder. - Sandsopa tidigare på våren
Det kan knastra ordentligt i munnen när vinter övergår i vår och dammolnen sveper över torra blåsiga gator. Kommunerna kan genom att vara mer proaktiva med sandsopningen förebygga en stor del av de utsläpp man själva ser som ett problem – PM10. - Se till att miljözoner för tung trafik efterlevs
Det finns redan betydande problem med efterlevnaden av nuvarande miljözoner. Utsläppen på många platser skulle bli lägre om kontrollen förbättrades så att tung trafik, alltså bussar och lastbilar, levde upp till de krav som ställs på dem i de miljözons-regler som gäller redan i dag.
Miljözoner försvårar och fördyrar vardagen för bilister och har tveksam nytta. Problematiken i svenska storstäder handlar primärt om stora partiklar från sand på trottoarerna. Därför krävs andra åtgärder för att förbättra luftkvaliteten. M Sverige vill i stället för nya miljözoner se förbud av matleveranser på tvåtaktsmoped och tidigare sandsopning för att sänka partikelhalterna.
Sedan 2020 kan kommuner införa miljözoner och utestänga personbilar från delar av städerna
Sedan 2020 kan kommuner införa miljözon klass 1, 2 eller 3 i sin kommun och därmed utestänga personbilar från delar av städer och tätorter. Samma år infördes i Stockholm Miljözon klass 2 på Hornsgatan. Stockholms stad förbjuder andra bilar än elbilar och utsläppssnåla gasbilar i delar av innerstaden med start 2024 och med full verkan från 2026.
En klar majoritet av stockholmarna är negativa till förslaget att förbjuda bensin- och dieselbilar i vissa delar av staden 2026, det visar resultatet av en Demoskop-undersökning som Riksförbundet M Sverige beställt. Samtidigt anser 76 procent att luften i Stockholm är bra eller mycket bra. Störst är motståndet mot de nya miljözonerna bland de som behöver bilen dagligen, där 80 procent är negativa och 15 procent positiva.
Behovet av en miljözon ifrågasätts av Stockholm stads egen utredning
Stockholm stads vilja att införa miljözoner har länge varit omstridd. Stadens egen utredning visade att någon miljözon för personbilar inte skulle behövas. Behovet av en miljözon ifrågasätts i utredningen bland annat eftersom de luftkvalitetsproblem som finns i Stockholm framför allt handlar om PM10, alltså stora partiklar. Det är en förorening som inte primärt kommer från vare sig förbränningsmotorer eller personbilar, utan från sand som använts på trottoarer.
Ett annat skäl emot nya miljözoner som lyftes i utredningen var att fordonsutvecklingen inom bara några år gör att utsläppen ändå väntas sjunka. Enligt en sammanställning av insamlad data från mätstationer som Stockholm stad låtit utföra i november 2022 är luften renare än på 30 år.
Miljözoner är en dyr metod som drabbar de som inte har råd att köpa nya elbilar
Förutom att den faktiska nyttan av en miljözon kan ifrågasättas skulle kostnaden för stadens invånare i att köpa nya elbilar samtidigt bli orimligt hög. Kostnaden har beräknats uppgå till mer än 9,4 miljarder kronor. Den totala besparingen i att införa en miljözon skulle samtidigt bli låga 0,3 miljarder.
Självklart ska utsläpp, på de platser och tider där gränsvärden överträds, hanteras. Ytterligare miljözoner är dock en dyr metod som drabbar alla som inte har råd att köpa nya elbilar. M Sverige anser att de nya miljözonerna bör skrotas och att staden i stället skärper kontrollen av de nuvarande miljözonerna.
Vad vi tycker och vad vi gör:
Pressreleaser
Exkluderande trafikpolitik i Stockholm
Remissvar
Transportstyrelsens rapport Miljözoner för lätta fordon, N2016/07396/MRT
Pressmeddelanden
Majoritet emot miljözoner för personbilar
M Sverige välkomnar nytt förslag om miljözon
Motormännen kräver: Utred konsekvenserna av miljözoner i kommunerna