Under 2000-talet har politiska reformer genomförts i syfte att göra det svårare och dyrare att köra bil. Denna trend bör brytas för att i stället förenkla hushållens livspussel och underlätta utveckling i hela landet.
M Sverige föreslår:
- Höjda hastigheter i stället för sänkta. Med mitträcken, viltstängsel och bättre underhåll kan hastighetsgränserna höjas och pendling underlättas. Då underhållet brustit har i stället hastigheten sänkts på 130 mil statlig väg på senare år.
- Sluta överbeskatta bilismen. Det är dyrt att äga och köra bil i Sverige eftersom bilismen är högt beskattad. Det är dags att införa en rättvisare beskattning för att minska kostnadsbördan för alla som behöver bilen i vardagen.
- Inga trängselskatter utan trängsel. Trängselskatter bör bara införas där de kan motiveras av framkomlighetsskäl under en övergångsperiod i väntan på utbyggd infrastruktur. Fler och högre trängselskatter skapar ojämlikhet mellan de som har alternativ till bilen och de som saknar.
- Nej till miljözoner. Miljözoner försvårar och fördyrar vardagen för bilister och har svag nyttoeffekt.
- Fler parkeringar och ökad framkomlighet i städerna. Det ska vara lättare att ta sig till arbete, samhällsservice och butiker genom fler parkeringar i städer och i anslutning till kollektivtrafik samt framkomligare vägar i städerna.
- Med höjda säkerhetskrav kan den lagliga hastigheten för A-traktorer höjas. Det skulle förbättra mobiliteten för ungdomar och medtrafikanter samt minska risken för upphinnandeolyckor.
- Bygg ut infrastrukturen i och kring våra större städer för att öka framkomligheten och minska köerna. Det ska vara lika enkelt att resa efter eget behov med bil i staden som på landsbygd.
- Personer som utreds för återkallelse av sitt körkort till följd av medicinska krav bör också få genomgå andra tester och praktiska körprov innan beslut fattas. Dagens standardiserade kontroller av exempelvis synfältsbortfall har lett till att många äldre och personer med vissa sjukdomar felaktigt fått sina körkort indragna.
När bilen blev tillgänglig för svenska hushåll öppnade sig världen. Mobiliteten ökade dramatiskt och det blev helt plötsligt möjligt att göra utflykter, underhålla relationer med släkt och vänner, uppsöka nödvändig samhällsservice eller fritidsaktiviteter samt att söka arbeten utanför den egna bostadsorten. Resor och aktiviteter som tidigare var för dyra och omständliga och därmed förbehållna några få blev nu tillgängliga för gemene man.
Bilen är vår viktigaste hushållsmaskin med oöverträfflig flexibilitet
Den frihet som bilen ger är ett bärande fundament i de flesta svenskars vardag. Bilen är vår viktigaste hushållsmaskin med oöverträfflig flexibilitet gällande var och när en resa kan börja och sluta. Med hjälp av bilen är det möjligt att ta sig till arbetet, affären och läkaren oavsett var i landet du bor och oavsett när du behöver åka. Trots uttalade politiska mål att minska bilismen genom höga drivmedelsskatter, subventionerad kollektivtrafik, underfinansierad väginfrastruktur, borttagna parkeringsplatser och försämrad framkomlighet i städerna är bilen ohotad i positionen som populäraste transportmedel.
Nästan nio av tio personresor sker med bilen. 64 procent av befolkningen är helt eller delvis beroende av bilen för att få vardagen att fungera och 81 procent av svenskarna resan med bil minst en gång i veckan. På landsbygden upplever 52 procent av befolkningen att det inte finns något alternativ till bilen överhuvudtaget.
Det negativa politiska förhållandet till bilen är irrationellt på flera sätt. Det försvårar allmänhetens vardag, är samhällsekonomiskt ineffektivt och hindrar utvecklingen på landsbygden. Omställningen av fordonsflottan gör att bilarna blir säkrare, renare och tystare. Därför är det dags för frihetsreformer som ökar tillgängligheten och framkomlighet för nuvarande och blivande bilister. Det skulle göra att hela Sverige kan hålla samman, leva och utvecklas i högre grad.