
Resereportage: Tre bilmuseer i södra Tyskland
Pelle och Maggan tog med sig barnbarnen Malte och Wilhelm till tre stora bilmuseer i södra Tyskland. Följ med på en resa med bilen i fokus.
Som medlem i M Sverige stöder du oss i vårt arbete för en säker, hållbar och tillgänglig mobilitet. Dessutom får du en mängd direkta förmåner, som tidningen Motor, bra försäkringspremier samt rabatter på hotell, bränsle, besiktning, däck och mycket annat.
Vad då fotboll?
Resan har planerats minutiöst. Flygresa, hyrbil, hotell och museibesök, bokat och klart. Kanske lite oväntat dyrt boende, det är ju ändå bara i början av juni och högsäsongen har inte riktigt dragit igång.
Det får sin förklaring lite senare när de upptäcker att deras resa inte är den enda planlagda aktiviteten i trakten.
Fotbolls-EM drar igång ungefär samtidigt som de landar i München. Värdlandet Tyskland ställs mot Skottland och det genomsyrar atmosfären. Staden har invaderats av kiltklädda män med Sean Connery-dialekt och säckpipornas skorrande tjut fyller gatorna. På det stora torget Marienplatz, flankerat av två vackra rådhus, är det proppfullt av människor.
Stämningen i folkmassan är på topp, så trots det upptrissade prisläget känns det ändå kul att ha prickat in starten på ett fotbolls-EM.


Trevlig överraskning
Hyrbilen som väntar på dem i München visar sig inte vara den Passat som de bokat, utan en Volvo XC60. Uthyraren kanske såg på bokningen att de var svenskar och bestämde sig för att ge dem en bil de kände sig hemma i?
Fast troligtvis var det nog så att Passaterna var upptagna. Hur som helst var det ingen i sällskapet som hade några invändningar; det kändes snarare som de fått en uppgradering. Eller som Wilhelm utryckte det – den kan vi verkligen rekommendera!

Två museer
Innan det är dags att ge sig ut på vägarna med Volvon väntar en av resans huvudattraktioner, BMW Museum.
Redan vid entrén inser man att det här är ett riktigt stort museum. De pampiga byggnaderna i glas och silvrig metall för tankarna till en futuristisk rymdstation. Men även om det inte finns några rymdskepp där inne, lär den teknik- och bilintresserade inte bli besviken.
Byggnaderna är i själva verket två museer, BMW Museum och BMW Welt, där det förstnämnda tar dig genom BMW:s mångfasetterade historia, medan det senare fokuserar på nyheter och visioner. Det gäller inte bara BMW, utan även de märken som ingår i koncernen, som Rolls-Royce och Mini.

Kul att provsitta
BMW Museum är indelat i flera avdelningar, och det är en imponerande samling bilar och motorcyklar som radas upp.
De bilintresserade kusinerna Malte och Wilhelm gillar det mesta, men tycker bäst om den med 3-serien, eftersom den är tydligast uppbyggd. En annan sak som de uppskattar är att man får provsitta flera motorcyklar.
Pelle och Maggan, som ägt ett par BMW genom åren, gillar också den fina utställningen, även om tyngdpunkten av bilintresset ligger hos Pelle. Maggan är mer förundrad, men också road, av att det går att prata så mycket bil under en resa som det gjorts hittills. Och då är vi ändå bara i början av resan.



Mot Stuttgart
Nu är det dags för XC60:n att visa färg, och det gör den med bravur. Glastaket gör den rymliga kupén ljus, och sätena är bekväma. Hur är den att köra då? Jo, riktigt trevlig meddelar Pelle, och milen rullar snabbt på i det sydtyska sommarlandskapet. I Metzingen, cirka en halvtimme innan Stuttgart, tar de paus och passar på att besöka en märkesoutlet.
Stuttgart är, precis som München, en av värdstäderna för fotbolls-EM (ett efterhängset evenemang, det där). Det märks på stan, även om det är lite lugnare än i München. Här är det danska fotbollsfans som dominerar, så det är mys med röda korvar och wienerbröd som gäller.

Hög höjd
Nu handlar inte allt om bilar på den här resan (vilken tur Maggan!). En av dessa saker är besöket på Stuttgarts tv-torn, Stuttgarter Fernsehturm, ett stycke utanför centrum. Det 218 meter höga tornet bjuder på en hisnande utsikt över omgivningens gröna kullar. På kaféet kan man ta in omgivningen i lugn och ro, men på utsiktbalkongerna gäller det att hålla i hatten. Vårt sällskap gör både och (utan hatt, dock) vilket blir väldigt uppskattat. En av resans höjdpunkter, kanske?


Stor bredd
Utsikttorn i all ära, det är dags för mer bilar. Mercedes-Benz Museum lockar med sin eleganta, böljande byggnad och pampiga entré. Här är det futuristiska former som gäller, precis som hos BMW, med mycket glas och metall.
Väl inne möts de av en snygg och omfattande tidsresa. Klassiker som måsvingemercan samsas med påvens glasbursbygge i kronologisk ordning. En gigantisk, spiralformad installation med många racingbilar, där varje bil är belyst, imponerar.
Det är snygga och tydliga utställningar. De visar också den bredd som Mercedes har, alltifrån racing till lastbilar och bussar.





Rymden nästa
Sist ut av bilmuseerna är Porsche Museum, även det i Stuttgart. Sist men inte minst, brukar man säga. Oklart vad som stämmer i det här fallet, alla tre museer är väldigt stora och påkostade, så det spelar nog ingen roll vilket som är störst.
Om känslan av rymdstation var påtaglig i BMW:s byggnader, och förstärktes hos Mercedes glasklädda rymdskepp, så är Porsche Museum en eskalering av det. Själva byggnaden ser ut att blicka upp mot skyn och vid den stora statyn framför entrén är tre vita bilar på väg att lämna atmosfären.

De går in med stora förväntningar, speciellt Wilhelm som har Porsche som ett av sina favoritmärken. Och det kan man förstå, Porschebilarna är ju ganska lätta att gilla.
Här finns, förutom en omfattande utställning, en hel del interaktiva moment, som bilar som man får provsitta och populära racingsimulatorer.

Vad var bäst?
Två museer och ett tv-torn senare är det så dags att säga adjö till Stuttgart. Volvon rullar samma väg tillbaka till München, utan shoppingstopp den här gången. Det är en resa på ungefär två och en halv timme, och ett perfekt tillfälle att sammanfatta sina upplevelser.
Tv-tornet var riktigt bra, ett utflyktsmål att rekommendera. De olika museernas för- och nackdelar vägs fram och tillbaka, även om det mest är fördelar som kommer fram. Frågan är vilket av de tre som imponerade mest?
Malte, vilket museum var bäst?
– Mercedes, helt klart. Den historiska utställningen var bäst och snyggast. Bilarna var väldigt häftigt belysta, speciellt vid racingavdelningen.
Wilhelm, du gillade väl Porsche bäst?
–Nej, faktiskt inte. De hade många gamla och nya bilar, men jag saknade en del däremellan, från 00-talet till exempel. Det var kul att köra simulator på Porsche och att prova motorcyklar på BMW, men Mercedes var ändå bäst.

Övertygande vinst
Även Maggan och Pelle ger sina röster till Mercedes, och återigen är det den historiska utställningen som tar priset.
Det verkar alltså som att Mercedes kontrollerar hela spelplanen. Trots ett urstarkt motstånd från både BMW och Porsche lyckas de vinna med hela 4-0. Imponerande!
Ja, lite fotbollskänsla kan vi ändå avrunda med; det råder ju trots allt fotbollsfeber i landet. Även om det dök upp som överraskning för våra bilentusiaster.