
Resereportage: Med elbil i Tyskland
Resan är målet, för att parafrasera Karin Boye. När vi skulle besöka en mängd tyska resmål från Unescos världsarvslista, kom resan med elbil att bli en del av upplevelsen.
ATT ANVÄNDA BILEN för semesterresan ger en frihet att vara spontan och nå resmål lite utanför de allmänna färdmedlen. Det är tryggt och praktiskt, bekvämt och ett relativt snabbt sätt att färdas. Vi frågade oss om en elbil kunde erbjuda det på samma sätt som en diesel- eller bensinbil. Sagt och gjort, vi – två medelålders personer utan tidigare erfarenhet av elbil – lånade en elbil för att besöka några av Tysklands 51 Unescoarv.
En teoretisk räckvidd på 63 mil, men med två personer, full packning och mycket motorväg uppskattade vi den till närmare 46 mil
Bilen vi fick låna var en BMW iX xDrive 50 med en teoretisk räckvidd på 63 mil, men med två personer, full packning och mycket motorväg uppskattade vi den till närmare 46 mil. Det innebar också att vi, som är vana att köra dieselbil, helt fick tänka om. I stället för dubbla räckvidden och tankning på tio minuter, fick vi nu räkna med att stanna oftare och längre; att ladda en elbil kan ta allt från en till sex, sju timmar eller mer beroende på laddkapaciteten som finns att tillgå. Frågan var om det skulle bli ett hinder eller en möjlighet på resan.

Tips för långresan med elbil
- Planera resan och checka inte in för sent på hotellet. Det ger god tid att utforska omgivningarna på kvällen, och du kan äta i lugn och ro men ändå vakna utsövd dagen efter.
- Boka personlig guide via turistbyrån, det kostar inte så mycket mer och det är verkligen värt det.
- Planera din resrutt inför varje delmål. Kontrollera så det finns laddstation utmed vägen eller vid målet.
- Ibland men inte alltid måste laddning vid hotell bokas i förväg, och det är inte säkert att du får stå kvar på laddplatsen hela natten. Kontakta hotellet för mer information.
- Parkering och laddning betalas i regel separat. Gäller även på de flesta hotell.
- Om möjligt, res utanför turistsäsong. Det kan ge bättre priser på hotell och besöksmål och mindre eller inga köer till laddstationer.
- En del laddstationer ligger i områden som är låsta utanför arbetstid. Det syns inte i laddapparna. Ha en reservplan.
- Fler och fler tyska städer skapar bilfria centrum. Bilen parkeras på parkeringsplatser utanför stadskärnan. Hotell med eget garage eller parkering är ett eftertraktat alternativ.
- Ladda ner flera laddappar i förväg.
- Även elbilar behöver miljözonsdekal.
FÖRSTA ETAPPEN VAR dock precis som vanligt. Vi började i Stockholm en solig aprilmorgon med sikte på Kielfärjan från Göteborg, och stannade för laddning i Jönköping – där vi också brukar ta rast även med dieselbilen. Därifrån tog vi oss till Göteborg utan problem, och efter en god natts sömn körde vi av färjan på morgonen, mot hansestäderna Wismar och Stralsund.
Vägen går genom ett böljande landskap som i april lyste i neongrönt gräs, gula rapsfält och ett och annat blommande rosa träd. Vita vindkraftverk står i givakt utmed vägen, om de är vackra eller ej rådde det delade meningar om i bilen men det känns onekligen smart att placera dem och solcellsparker utmed en väg som i sig redan påverkar naturen och djurlivet. Resan är målet, för att parafrasera Karin Boye. När vi skulle besöka en mängd tyska resmål från Unescos världsarvslista, kom resan med elbil att bli en del av upplevelsen.
Guidning och ladda elbil i charmiga Wismar
När vi hade checkat in på hotellet i Wismar tog vi en stadsvandring med vår guide Ingolf Holst, medan bilen ställdes på laddning. Efter två timmar var både stadsvandringen över och batteriet fulladdat. Wismar är en charmig småstad med en historisk bebyggelse som är bevarad sedan hansetiden.
Under århundraden tillhörde både Wismar och Stralsund Sverige som administrativa och militära centrum, något som fortfarande märks i staden. Vi besökte bland annat det äldsta huset i staden, hem för restaurangen Alter Schwede sedan 1800-talet.
Marknadstorget i Wismar är plats för Schwedenfest varje augusti, för att fira stadens återgång från svenskt till tyskt ägarskap 1903. Den populära tyska kriminalserien Soko har lockat turister och ökat turismen i staden sedan inspelningarna började i området för femton år sedan. En perfekt eftermiddag i Wismar är enligt vår guide och Dominic Boeer – skådespelaren från tv-serien som hade anslutit – att njuta av en Fischbrötchen, en smörgås med fisk, och öl vid den gamla hamnen och titta på folklivet.
Parkera smart i historiska Stralsund
VI LÄMNADE WISMAR en regnig morgon för att ta oss till Stralsund, en historisk stad med rötter från 1234. Staden var en gång rik från fiske av makrill som flockades nära dess kuster. Att navigera genom Stralsund är enkelt då de flesta huvudgatorna leder till hamnen, men gatorna är smala och parkering är utmanande. Tack vare förbokad parkering på hotellet med gratis garage undvek vi problemet.
Stralsund är större än Wismar och har en rustik charm med sina bevarade historiska byggnader. Vi upptäckte några pärlor, inklusive ruinerna av det gamla franciskanerklostret S:t Johanni. De angränsande byggnaderna används nu som en tyst, andäktig atmosfär. Skulpturen Mädchenbrunnen av Günther Kaden påminner om tiden då invånarna hämtade vatten från källor runt staden, men då vattnet inte var rent bryggde varje familj sitt eget öl.
Det gamla bryggeriet Störtebeker Braumanufaktur fortsätter att brygga öl enligt hansetidens recept. Vill man i stället se sig om utanför staden leder en nybyggd bro till Rügens fantastiska stränder. Annars har hamnområdet i Stralsund utvecklats på senare år med bland annat Ozeaneum som erbjuder en digital undervattensupplevelse och visar havets anpassning till föroreningar och vrakgods.

Potsdam med kulturlandskap på världsarvslistan
VÄL FRAMME I Potsdam mötte vi vår guide Johannes Westerkamp som berättade om stadens historia fram till nutid. Potsdam ligger bara ett stenkast från Berlin, det är endast en bro som skiljer dem åt. Men inte vilken bro som helst, det är den berömda bron Glienicker Brücke där flera utbyten av tillfångatagna agenter skedde under kalla kriget.
Potsdams kulturlandskap med sina palats och parker upptogs 1990 på Unescos världsarvslista och är ett populärt turistmål, inte minst Sanssouciparken med sina slott Sanssouci och Neues Palais. Det holländska kvarteret med sina charmiga butiker, restauranger, kaféer och gallerier är också en populär plats för såväl turister som lokalbefolkningen.
Bilfri stadskärna i Wittenberg
När vi kom till Wittenberg – sydväst om Potsdam och Berlin – med sin bilfria stadskärna, fick vi parkera någon minuts promenad utanför centrum.
Staden är kanske mest känd för Martin Luther, som på 1500- talet protesterade mot katolska kyrkans praxis och moraliska förfall. I museet Lutherhaus får man bland annat lära sig vilken betydelse hustrun Katharina von Bora hade för Martin Luthers arbete. Även i Wittenberg är svenskarvet tydligt då en minnesplatta över Gustav II Adolf i stadskyrkan berättar om hur konungen där låg på likvaka på sin väg hem till Sverige.

Även sportbilar i Leipzig
LEIPZIG ÄR EN kulturell pärla med många höjdpunkter. Vårt besök började med en rundtur på Porschefabriken. Nästa dag utforskade vi Leipzig tillsammans med den engagerade guiden Sylvia Rebbelmund och besökte därefter Bachmuseet, där vi beundrade mästarens handskrivna manuskript. Höjdpunkten var en intervju med professor Michael Maul,som upptäckt ett tidigare okänt manuskript av Bach själv.
Efter en god lunch lockade Leipzigs zoo med sitt imponerande akvarium och en exklusiv titt bakom kulisserna. Djurparken bjöd på möten med allt från noshörningar till giraffer och följt av Gondwanaland, en tropisk regnskog mitt i staden.
Dagen avslutades med en konsert på Gewandhaus där Franz Schuberts musik dirigerades av den svenska dirigenten Herbert Blomstedt. Leipzig, med sin rika kultur och många överraskningar, visade sig vara en minnesvärd destination.
Domkyrka i Naumburg och korsvirkeshus i Quidlingburg
I närliggande Naumburg fick vi en guidad tur i den gotiska domkyrkan med senromanska drag som 2018 upptogs på Unescos världsarvslista. I kyrkan återfinns bland annat statyn Uta som sägs föreställa medeltidens vackraste kvinna.
Inte långt bort ligger Quidlingburg, en dröm för den som tycker om korsvirkeshus. En medeltida planlösning med runt tvåtusen korsvirkeshus placerade staden på Unescos världsarvslista 1994.
Besök i Goslar och Hildesheim
I DEN MEDELTIDA staden Goslar hade vi på hotellet egen parkeringsplats där vi kunde ladda bilen över natten. Dagen efter fick vi en guidad citytour av Dagmar Moennecke-Koroma i en stad fylld av historiska kyrkor och charmiga korsvirkeshus.
En av platserna som man måste besöka är Markplatz med rådhus och fontän som pryds av Goslars landmärke, örnen. Från Goslar styrde vi mot Hildesheim för att träffa Susanne Kiesel som skulle guida oss genom staden och till besök i kyrkan S:t Michaelis samt domkyrkan som är känd bland annat för sin bronsdörr och en bronspelare med reliefer om Jesu liv.
Efter att ha lämnat Hildesheim satte vi kurs mot Hannover, där vi möttes upp av Elke Siebert som tog oss på en tur i staden. Dagen efter blev det ett besök i rådhuset där vi tog hissen upp till kupolen, drygt 97 meter upp med en fantastisk vy över staden. I huset finns det modeller som visar hur staden sett ut fram till i dag. Vi fortsatte sedan till Herrenhäuser Gärten med sitt palats; i den vackra trädgården med alla sina statyer har många bröllopsfotografier tagits.

Konst i Bremen och kommunikationer i Hamburg
I BREMEN BESÖKTE vi Kunsthalle som innehåller både permanenta och tillfälliga utställningar, med europeiska målningar från medeltiden till nutid, skulpturer från 1500- talet och enastående exempel på internationell mediekonst. Middagen intogs på Ratskeller som även är rådvinskällare – en av Tysklands äldsta – till stadshuset i Bremen. Dagen efter blev det guidad stadsrundtur och ett besök i inomhusträdgården Botanika, med sin berömda rhododendronpark.
När vi kom till Hamburg åkte vi till Miniatur Wunderland, ett måste för alla små och stora järnvägsentusiaster. Här visas ett stort antal realistiskt återgivna miljöer med anknytning till tåg, fordon, fartyg och flyg. Vi tittade på de vackra gamla byggnaderna i Speicherstadt – världens största historiska lagerkomplex. På andra sidan, i riktning mot Elbes strand, kunde vi se den moderna arkitekturen i Hafen City, som ständigt växer, och med den stadsbilden. Innan vi tog en guidad båttur i hamnområdet besökte vi Elbphilharmonie Plaza med sin moderna glasstruktur. Här kan man från 37 meters höjd njuta av utsikten över hamnen och staden.
Guidad rundtur i hansestaden Lübeck
BESÖKET I LÜBECK inleddes genom att uppleva staden från vattnet med en eldriven båt. Efter en kort instruktion fick vi möjlighet att på egen hand utforska den gamla staden från kanalen. Därefter en smakfull lunch, följd av en guidad rundtur längs kanalen och genom de charmiga gränderna i Lübecks gamla stadsdel. Vår vandring ledde oss till stadens imponerande domkyrka, rik på konstverk.
Vid ett besök på Hansemuseet kunde vi genom interaktiva stationer med svenska texter följa Hanseförbundets utveckling från 1200-talet och framåt. Besöket i Lübeck avslutades med en hisnande tornvandring i Marienkirche. Det var överrasUta, medeltidens vackraste kvinna, till höger. Rhodedendron-prakt i inomhusträdgården Botanika. kande och minnesvärt att se kyrkan från ovan och även få en närbild av kyrkklockorna i aktion.
Laddplats på färjefärden hem
För vår återresa till Sverige hade vi valt Finnlinesfärjan. Terminalen var lätt att hitta och incheckningen smidig. Under färjeturen hade vi bokat laddplats, och när vi kom till Malmö halv åtta på morgonen var bilen fulladdad. Vi beslutade att köra direkt hem till Stockholm, med en kort lunchpaus och laddning i Jönköping, samt en extra laddning i Nyköping för att vara på den säkra sidan.

TYSKLAND HAR I dag 51 fysiska platser på Unescos världsarvslista, och vi hann bara med en bråkdel av dem. För den som vill låta målet bli en del av resan, har tyska turistbyrån satt ihop ett antal föreslagna temaresor med innehåll som exempelvis ”Slott och borgar”, ”Kulturhistoria”, eller ”Industrikultur”. Med sin närhet till Sverige och fungerande laddinfrastruktur lämpar sig dessutom Tyskland utmärkt som mål för elbilssemester.