Snö, is och slask. Nu väntar en säsong med besvärligare vägförhållanden. Följ våra vintertips som gör att du ligger på plus när termometern visar minus.

Närbild av vinterdäck mot snö.
M Sverige rekommenderar ett mönsterdjup på minst 5 mm för vinterdäck. Glöm inte att kontrollera lufttrycket.

1. Däck
Satsa på vinterdäck av god kvalitet som är avsedda för nordiska vinterförhållanden. Det lönar sig att vara kräsen; välj däck efter vilken typ av vägar du kör på. Friktionsdäck ger bra grepp på snö men sämre grepp på blankis jämfört med dubbdäck som ger bra grepp på både is och snö. Använder du äldre dubbdäck, kontrollera att det finns tillräckligt med dubb kvar. Utan dem är det farligt, då däcket inte har lika goda köregenskaper som friktionsdäck. Var petig med spårdjupet, kolla av det med ett mynt. Lagkravet är minst 3 mm, men rekommendationen är 5 mm för att däcket ska kunna fungera optimalt under våta, slaskiga och snöiga förhållanden. Kolla också av lufttrycket regelbundet.

2. Belysning

Se över strålkastarna så att de fungerar och är rätt inställda. Vid vinter- och mörkerkörning blir det lätt att man begränsar sitt synfält. Tänk på att lyfta blicken för att upptäcka eventuella faror i god tid. Bra ljus från bilen underlättar. Byt ut gamla glödlampor eller montera extraljus.

3. Dörrlister

Smörj dörrlisterna i god tid med Silikonsprej så fryser de inte fast när kylan väl slår till. Gör rent med en trasa först.

4. Spolarvätska

Fyll på med spolarvätska som innehåller ordentligt med frostskydd samt kolla av vindrutetorkarnas skick. Vid snö och slask försämras sikten avsevärt med slitna torkarblad.

Med en skyffel och lite grus kommer man långt i snöoväder, och kan ofta slippa att ringa efter en bärgare.

5. Bra utrustning i bilen

Reflexväst, startkablar, bogserlina, skyffel, ficklampa med extra batterier samt mobiltelefon och laddad powerbank. Extra ytterkläder och filt – det blir fort kallt vid stopp. Några värmeljus och tändare kan också göra gott vid kyla. För energin, något ätbart som choklad, russin eller nötter. Lite grus är bra om man har kört fast. För att vara effektiv vid akuta lägen, kontrollera att varningstriangeln och reflexvästen är lättillgängliga och inte ligger under all packning. Har du en vit/ljus bil? Lägg en extra reflexväst i bilen; vid stopp i vinterlandskap fäst reflexvästen på sidospegeln eller bakrutan så upptäcker medtrafikanter dig lättare.

Borsta alltid bort all snö från bilen, även den på taket, innan du ger dig ut i trafiken.

6. Is- och snöfritt

Satsa på bra isskrapa och borste samt var noga med att rengöra bilen från is och snö innan färd, även registreringsskylten. Var noga med att ta bort all snö även från hela taket.

7. Djur i bilen

Lämna inte hunden ensam i bilen, temperaturen sjunker fort på vintern. På långresor, ta med extra vatten samt filt och täcke. Det är bra att ha om man blir stillastående. Använd alltid transportbur eller anpassat bilbälte för hund vid färd.

8. Vinterkläder

Ta av vinterjackan, även på barnen. Om jackan ändå förblir på, dra till bältet ordentligt en extra gång, även på barnen. Stoppningen innehåller mycket luft och drar man inte åt fungerar inte bilbältet på bästa sätt.

9. Lastning

Lasta den tyngsta packningen intill baksätets ryggstöd. Vid behov, lastsäkra med spännband. Vid takbox, lägg lasten så tätt som möjligt så inget ligger löst och kommer i rörelse. Kontrollera maxvikten för takräcke och takbox.

10. Undvik kallstart

Spara på bränsle och miljö, använd motorvärmare. Regeln för tomgångskörning är oftast max en minut i de flesta kommunerna.

11. Planera

Vid kraftigt snöoväder, ställ dig frågan, måste jag verkligen ge mig ut? Om du måste, ta god tid på dig, stressa inte för då är du ingen bra förare. Vid längre resa, planera och välj vägar med bra standard. Det kan vara värt några extra mil för att köra på säkrare vägar.

12. Vinterkörning

Var extra uppmärksam på broar, vägar vid skuggiga skogspartier, öppet vatten, dalgångar och öppna åkerlandskap. Fukten fryser lätt till is. Vid dimma eller regn, kolla av temperaturen, för om graderna sjunker är det stor risk för blixthalka och underkylt regn. Vid korsningar och trafikljus där bilar bromsar och accelererar på samma ställe poleras vägen och blir halt. Ska du passera snösträngar, gör inga hastiga rattrörelser eller accelerationer, det medför större risk för sladd. Vid snörök och snödrev, håll ordentligt avstånd och anpassa hastigheten.

13. Bromsa

Eftersträva gärna att bromsa när hjulen är rakställda. För ivrig broms och gas i kurvor kan göra att man förlorar jämvikten och får sladd. För att känna om väglaget har förändrats, provbromsa i låg hastighet på ett säkert ställe när du inte har bilar bakom dig.

14. Vilket driv på hjulen?

Fyrhjulsdrift ger bra framkomlighet. Men vid fyrhjulsdrift är det lätt att förare invaggas i falsk trygghet då fyrhjulsdriften kan maskera hala vägförhållanden. Det händer att förare inte anpassar hastigheten efter underlaget, så ingångshastigheten vid bromsning är oftast högre. Bromssträckan blir inte kortare på en bil med fyrhjulsdrift. Med bakhjulsdriven bil är det bra att inte vara för ivrig på gasen då det kan bli skjuts på bakändan. Likväl som när man släpper på gasen, ta det mjukt och fint. Släpper man för burdust kan det bli för mycket motorbroms på bakhjulen. Framhjulsdrift är smidigt att köra med på vintern, då för mycket gas och broms inte blir lika dramatiskt som vid bakhjulsdrift.

15. Över- och understyrning

Överstyr bilen sticker bakändan i väg. Släpp gasen, styr mot sladden och bromsa. Styr sedan tillbaka försiktigt för att undvika en retursladd. Vid understyrning tappar man styrning på bilen. Bilen går rakt fram i stället för att svänga. Oftast blir reaktionen att man vill styra ännu mer, men försök släppa gasen och styr tillbaka hjulen i stället. Ju mindre styrvinkel, desto större chans att få tillbaka greppet. Detta är lättare sagt än gjort när man hamnar i dessa situationer, men när du kör, föreställ dig hur det kan gå till och tänk hur du bör reagera, då finns en större chans att du handlar rätt i en paniksituation.

16. Isvägar

Under vintertid ersätts eller kompletteras vägfärjetrafiken med isvägar när klimatet tillåter. Hastighetsbegränsningen är 30 km/h eftersom det vid högre hastighet kan uppstå en vattenvåg under isen som i värsta fall bryter sönder isen. Minst 50 meter mellan varje fordon. Omkörningsförbud råder och man får inte stanna eller parkera på isen.

Appen Nationella Viltolycksrådet hjälper dig vid en viltolycka.

17. Viltolycka

Markera olycksplatsen, ring 112 och anmäl olyckan. Appen som heter Nationella Viltolycksrådet har bra information och visar din exakta position vilket underlättar för eftersöksjägare. Viltolycksremsa för markering av plats finns att hämta på polisstationer, bilprovningen och Trafikverkets kontor. Bra att ha i bilen.

Om vägmarkeringarna är täckta av snö och is gäller de inte längre. Då är det extra viktigt att använda omdömet.

18. Snötäckt väg, vilka trafikregler gäller?

Är trafikskyltar översnöade eller på annat sätt oläsliga så gäller de inte. Parkeringsvakter ska kolla om skyltarna är läsliga innan de skriver en parkeringsanmärkning. Detsamma gäller för polisen. De gör en kontroll att vägskyltarna är synliga och att trafikbestämmelsen på platsen är dokumenterad. Heldragna linjer eller andra vägmarkeringar måste vara väl synliga och inte övertäckta med snö eller is för att polisen ska kunna utfärda en ordningsbot eller rapport om detta. Sunt förnuft gäller och bara för att hastighetsskylten inte syns innebär det inte att det är fri fart.

19. Vid ofrivilligt stopp på bilen

Ta på reflexväst så fort som möjligt och sätt ut en varningstriangel. Placera den långt bakom bilen, cirka 50–100 meter, så att andra förare hinner uppmärksamma det stannade fordonet.

20. Körning med släp

Var extra vaksam och kör lugnt i nedförsbackar och kurvor för att undvika att släpet glider i sidled bakom bilen. Lasta släpet välbalanserat så att inte det tyngsta ligger längst bak. Har bilen dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck vid vinterväglag. Har bilen friktionsdäck får den dra släpvagn med antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.