Tack vare M Sveriges juridiska hjälp kunde Yvonne Samuelson spara stora pengar när hennes bilköp skulle hävas. – Underbar hjälp. Jag har fått psykologiskt stöd, men också hjälp att skriva och uttrycka mig, säger Yvonne när fallet äntligen lagts till handlingarna.

När Yvonne kör sin nya Mazda CX60 dyker ett rådjur upp vid vägrenen. Hon hinner se det, men när bilen plötsligt accelererar av sig själv tappar hon kontrollen – och kollisionen blir oundviklig.

– Det kunde såklart varit en människa där med, säger Yvonne när hon tänker tillbaka på situationen.

Självkörande bilar pratas det mycket om. Men denna typ av självkörning är inget du önskar dig i framtiden. Mazda CX60 skulle bli en härlig upplevelse för Yvonne och hennes man Tommy. I stället blev det en mardröm, som direkt efter köpet började visa upp livsfarliga egenheter. 

– Du kunde ligga i 70 kilometer i timmen och plötsligt gasade den på. Den kan vara riktigt läskigt om det exempelvis är en påfart och en bil kommer in framför dig och så börjar din bil gasa. Sen har den visat upp en rad andra saker också. Den var ryckig när den gick från el till bensin, det ryckte i växellådan, vibrationer när du körde i 50, berättar Yvonne. 

Stötdämpare byttes, kardanaxeln ersattes två gånger och bilen fick extra isolering. Men att den gasade upp av sig själv var det värsta och det som fick paret att vilja lämna tillbaka bilen. 

– Ja, det var grundproblemet som gjorde att vi gick till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

Trots en lång relation med ägarna av Bilpunkten i Borås, där bilen köptes, blev det allt svårare att föra en bra dialog kring problemet.

– Det var väldigt tråkigt, vi blev arga, ledsna och besvikna. Hävningen var vi överens om. De gick med på att ta tillbaka bilen, men det var betalningen för de körda milen som behövde diskuteras.

Det säger lagen

Enligt konsumentköplagen kan du häva ett bilköp om:

  • Felet är väsentligt, vilket innebär att det är så allvarligt att du inte skulle ha köpt bilen om du känt till felet.
  • Säljaren inte lyckas åtgärda felet efter upprepade försök.
  • Säljaren vägrar att åtgärda problemet eller inte agerar inom skälig tid.

Olle, jurist på M Sverige ryckte ut

Bilpunkten har valt att inte kommentera fallet ytterligare men skriver i sitt försvar till ARN:
Företaget godkände ett återköp eftersom Tommy Samuelson inte var nöjd med de åtgärder företaget utfört på bilen samt att han upplever att fel fortfarande kvarstår. Han har haft tillgång till lånebil vid samtliga verkstadsbesök, helt utan kostnad för honom. Att en kund ska kunna köpa en bil för 628 000 kronor och nyttja den i över ett år samt köra cirka 1 200 mil och med ränta kräva mer ersättning än han betalat är orimligt. Företagets uträkning är fullt rimlig, i synnerhet där Tommy Samuelson kan köpa en ny Mazda CX60 med samma utrustningsnivå i dag för mindre pengar än vad företaget erbjuder före ränteränteersättningen (på Blocket). Företaget har fått besked från MRF att det är avkastningsräntan plus 2 procent som ska användas vid uträkningen. Mazda har nu en lösning på att bilen upplevs självgasa samt en ny kardanaxel för att avhjälpa vibrationer, detta har företaget meddelat Tommy Samuelson, men han avstod detta.

M Sveriges jurist Olle Haglund granskade fallet och fick en nyckelroll som stöd till Yvonne och Tommy.

– Från början skulle vi betala 62 kronor i avdrag per mil. Olle sa att vi skulle kräva 12 kronor per mil eftersom han hade andra fall med den ersättningen. Bilpunkten hänvisade till Mazdas rekommendation, men vi stod på oss och fick igenom 20 kronor, berättar Yvonne.

– Olle hjälpte oss att kunna skriva det på ett korrekt juridiskt sätt, det var ovärderligt i sammanhanget, fortsätter Yvonne. Men sen fick också Yvonne vara behjälplig när en annan av M Sveriges medlemmar hade ett liknande case hos Bilpunkten i Borås.

– Ja, jag frågade om han fick kontakta Yvonne och det gjorde han. Så han fick också ner priset, från 24 till 20 kronor milen. Det är kul när vi kan hjälpa våra medlemmar och även att de kan hjälpa varandra vidare, säger Olle Haglund.