Vit Tesla Model 3 Long Range på sommarväg.
Fotobilen är en Performance, vilket främst syns på den lilla kolfibervingen på bagageluckan

Tesla är inte biltillverkaren som rättar in sig i ledet och bygger bilar som alla andra. Den gör det på sitt eget vis. Och gör det bra. Tesla Model 3 är märkets nya mellanklass-sedan och lirar mer i klass med Volvo S60 och BMW 3-serie. Men nu kör vi elbilar, så den får representera det lite mer påkostade valet för elbilsföraren. Och det är stor skillnad att komma från Nissan Leaf och Kia e-Soul in i Tesla Model 3. Det finns ingen nyckel till Teslan, utan du låser upp bilen med ett kort i bankkortsstorlek eller med en app i din telefon. Interiören är inte heller lik något annat, men efter lite tillvänjning fungerar den förvånansvärt bra.

Nästan alla funktioner är inbakade i den stora pekskärmen som sitter fast monterad mitt på instrumentbrädan. På rattstångens högra sida sitter växelväljaren och på dess vänstra blinkerspaken, med snabbknapp för vindrutetorkarna. I taket sitter en knapp för varningsblinkers och i dörren knappar för fönsterhissarna. Allt annat sköts via pekskärmen. Men det är så pass smart utformat att det varken är särskilt komplicerat eller svårt att hitta runt, även för en som inte har kört Tesla förut. På vänstersidan av skärmen visas alltid information om bilen, som hastigheten. Övrig skärmyta kan man välja själv: exempelvis en karta, ljudkälla eller inställningar för bilen som gasrespons eller vridmotstånd i ratten. Det finns även spel där man kan styra med ratten och gas- samt bromspedalen. Detta fungerar naturligtvis bara när bilen står stilla och är utmärkt underhållning vid exempelvis ett laddstopp.

Interiörbild Tesla Model 3 Long Range.
En annorlunda interiör. Nästan alla funktioner sköts via den stora pekskärmen.

Att köra Teslan är också mäkta imponerande. Gasresponsen är otroligt välkalibrerad och ger både en mjuk och behaglig framfart samtidigt som den är supersnabb vid exempelvis en omkörning. Motståndet i styrningen är ställbart i tre lägen och styrkänslan i nivå med de bästa och sportigaste premiumbilarna. Chassit är fast och greppet är enormt med fyrhjulsdriften. De två framhjulen drivs av en motor och bakhjulen av en annan. Motorn baktill är starkast, eftersom bakhjulen har bäst grepp vid acceleration.

Det känns en aning annorlunda att sitta bakom ratten i Model 3 till en början. Den stora vindrutan och låga panelen gör att man känner sig lite lätt exponerad när man kör i stan. Man sitter inte skyddad bakom en hög instrumentbräda och gående kan lätt titta in i hela bilen. Bilen ser även lite knasig ut framifrån när den kommer åkande. Då är den betydligt snyggare baktill.

Förarstol Tesla Model 3 Long Range.
Teslas stolar har bra inställningsmöjligheter och är riktigt bekväma.

Model 3 har fått en CCS-laddkontakt, till skillnad från Model S/X som bara har typ2-kontakt. Detta innebär att man kan snabbladda Model 3 på många fler ställen, även om Teslas eget laddnätverk av Supercharge-stationer är vältäckande. Skriv bara in en destination i navigatorn och bilen lägger upp rutten, med eventuella laddstopp, åt dig. Denna funktion finns i andra elbilar också men fungerar inte lika bra som i Tesla, eftersom den senare har ett eget laddnätverk och exempelvis kan informera om det finns lediga platser vid laddstationen. Om du vill ha maximal elbilsupplevelse är Tesla Model 3 bilen för dig. Du kommer aldrig att vilja köra en vanlig fossilbil igen.