OPEL ZAFIRA har, precis som de två andra testbilarna, några år på nacken. Men den kom med en rejäl uppdatering är 2017. Den känns alltså relevant och dessutom är det den enda sjusitsiga familjebilen som går att köra på fordonsgas.
Zafira är den bil som mest påminner om en vanlig kombibil när man kör den. Samtidigt har den många av de smarta lösningar som Citroën erbjuder med C4 Grand Picasso. Som panoramavindruta och en tredje sätesrad, som går att fälla ner i golvet när den inte används.
Framstolarna är inte lika fåtöljsköna eller inbjudande som i Citroën. Vissa testförare upplever dessutom passagerarstolens dyna som för kort. Fjädringskomforten är inte lika mjuk och skön som i Citroën. CNG-versionen finns inte med ställbara stötdämpare som erbjuds till övriga Zafira.
Styrkan i den här bilen sitter i stället i tanken. Att erbjuda en rejäl tankvolym för fordonsgas och samtidigt sju sittplatser är unikt. Det ger en lång räckvidd med låga utsläpp för många passagerare.
Precis som i Citroën sträcker sig vindrutan långt bak och man kan välja att dra fram ett fast tak som solskydd eller ha en panoramavy över miljön framför. Men konstruktionen är inte riktigt lika snygg som i C4 Grand Picasso.
Den tredje raden fälls ner snyggt och enkelt. I nedfällt läge bildas ett platt lastgolv och det är enkelt att välja om man vill ha ett hyfsat stort bagageutrymme eller plats för sju åkande. I alla de tre testade bilarna sköts infotainmentsystemet via en pekskärm mitt på instrumentpanelen (i testen ingick Nissan E-NV200 Evalia, Opel Zafira 1,6 CNG Turbo ECOFLEX och Citroën C4 Grand Picasso BlueHDI 120 S&S EAT6). Citroën och Opel erbjuder båda smartphone-kompatibla lösningar, men Opel har ett tekniskt övertag.
I taket sitter knappar till Opel OnStar, och det innebär inte bara att du får hjälp vid en eventuell olycka, utan att du kan trycka på knappen i taket för att få en rekommendation om en vägkrog och liknande tjänster. Opel är ensamma som icke-premiumtillverkare om att erbjuda en sådan concierge-tjänst.
En stor miss är dock att autobroms saknas. I övrigt är Zafira en bra familjebil som är ensam om att kunna transportera sju personer på biogas.
Dessutom med en riktigt bra räckvidd tack vare en låg förbrukning och stor gastank.
Testen publicerad i nummer 2, 2018, av tidningen Motor.