I Motor nr 2 2018 testar vi tre bilar som med tre olika tekniker vill vara snälla mot miljön. Och de har alla plats för sju passagerare.

Transportera så många som möjligt med så låga utsläpp som möjligt

Här har vi tre sjusitsiga bilar med olika lösningar för sänkta utsläpp. Till att börja med har vi en ren elbil.

Nissan E-NV200 är familjebussen som är helt eldriven och den har alltså ingen förbränningsmotor som släpper ut några avgaser. Den går att snabbladda och rullar cirka tolv mil på en laddning.

Eftersom det inte räcker till för alla har vi även tagit med en Opel Zafira CNG. Alltså en Opel Zafira som är avsedd att köra på fordonsgas. Och eftersom en stor majoritet av den fordonsgas vi har i Sverige består av biogas är detta en utsläppseffektiv bil. Men eftersom Opelns räckvidd på gas också är begränsad (runt 50 mil enligt testlaboratoriet), har vi även med en helt vanlig dieselbil som går att köra riktigt långt med.

Eller ... helt vanlig är den inte. Citroën C4 Grand Picasso är (som alla Citroëns bilar) godkänd för att tankas med det förnybara bränslet HVO100. Vi har alltså tre bilar för den stora familjen som alla vill vara snälla mot miljön på sitt sätt.

Vilken bil passar bäst för dig?

Det har Motors testlag svarat på. Men sista ordet går till vår testfamilj som fäller avgörandet.

Glöm suvarna, det är minibussen som gäller!

Vi har testat