Tidningen Motor har kört två elbilar, Hyundai Ioniq 5 och Volkswagen ID.4 GTX, exakt samma sträcka i exakt samma hastighet, först på sommaren och sedan på vintern, för att se hur mycket räckvidden och WLTP påverkas av låga temperaturer.

Sommaren 2021 körde vi de två eldrivna familjebilarna Hyundai Ioniq 5 och Volkswagen ID.4 GTX en teststräcka på 25 mil. Nu under vintern körde vi samma bilar exakt samma sträcka. Båda bilarna har vid båda tillfällena startat i varmgarage där de stått parkerade över natten. Vi har utgått från högspänningsbatteriets procent av laddning, för att se hur mycket denna har sjunkit under resan.

Vi har därefter räknat ut en procentuell minskning av räckvidden för kallt klimat. Vi vill reservera oss för vissa yttre faktorer som kan ha påverkat resultatet i viss mån: trafiksituationen (även om vi körde vid en tidpunkt med låg trafikintensitet), regnskurar och trafikarbete.

Vår mätning ger en god fingervisning av hur mycket en temperaturskillnad på 27 grader påverkar elbilarnas räckvidd, så att du som funderar på att köpa en elbil vet hur långt du kan räkna med att köra mellan laddningarna under vinterhalvåret.

I räckviddstestet så körde samma bilar samma sträcka på sommaren och på vintern.
I räckviddstestet så körde samma bilar samma sträcka på sommaren och på vintern.

 

  Hyundai Volkswagen
Åtgång av
batteri-
kapacitet
sommar:

61 %

60 %

Räckvidd sommar:

481 km (WLTP)

479 km (WLTP)

Åtgång av
batteri-
kapacitet
vinter:

71 %

81 %

Räckvidd vinter:

413 km (beräknad)

355 km (beräknad)

 

Stor skillnad på elbilarnas WLTP-räckvidd vintertid

Varje förares elbilsräckvidd är unik. Därför kan vi inte tala om för dig exakt hur långt du kommer i din elbil. Det avgör ditt körmönster och din körstil. Vi kan däremot, efter det här testet, berätta hur mycket temperaturen påverkar din elbils räckvidd. Den sjunker nämligen med upp till 26 procent om du kör en kall vinterdag jämfört med en sommardag.

Testet utfördes mestadels på landsväg och motorväg, till skillnad från vår vanliga mätning av testförbrukning som sker under mer blandad körning.

Vi har därför valt att räkna på WLTP-räckvidden och hur mycket denna förkortas. Slutsats: Det är stor skillnad mellan olika elbilar hur mycket vintertemperatur påverkar räckvidden.

Så länge du startar med en uppvärmd bil kan du räkna med att räckvidden är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Startar du med en kall bil blir räckvidden betydligt kortare.

 

Så gjorde vi testet

  • Bilarna kördes exakt samma sträcka i exakt samma hastighet, först på sommaren och sedan på vintern.

  • Temperaturen på sommaren varierade mellan 18 och 22 grader.

  • Temperaturen på vintern varierade mellan -8 och -5 grader.

  • Båda bilarna startade i samma varmgarage på sommaren och på vintern.

  • Testbilarna hade klimatanläggningen på standardläge för att temperera hela kupén till 20 grader.

Tyvärr kunde vi inte mäta snabbladdningshastigheten eftersom de Ionity-stolpar vi laddade vid för tillfället inte gav utlovad effekt.

Laddning av Hyundai Ioniq 5 72,6 KWH RWD 217 HK och Volkswagen ID.4 GTX
Laddning av Hyundai Ioniq 5 72,6 KWH RWD 217 HK och Volkswagen ID.4 GTX