Motor guidar dig till bättre begagnatköp av Sveriges populäraste elbilar. Över lag är alla fem listade elbilar bra begagnatköp med få fel. Men för att du ska göra ett tryggt köp av ett bra exemplar tar vi här upp de fel som har rapporterats av ägarna.

Tesla Model Y

Plus

Låg förbrukning, bra ruttplanering och laddnätverk, körglädje, rymlig.

Minus

Stenhård fjädring, kvalitetsbrister, farthållare som spökbromsar.

  • Spökbromsningar
    Precis som när vi provkörde nya Model 3 till det här numret av Motor så kan Tesla Model Y bromsa utan anledning när man kör med farthållaren eller de autonoma systemen.
  • Fjädringen
    Många ägare har rapporterat om missljud i fjädringen, vilket kan bero på lösa bultar. Se till att provköra bilen och lyssna efter missljud.
  • Kondens i lamporna 
    Baklamporna kan ofta ha kondens, vilket kan försämra deras synlighet och på sikt leda till elproblem.
  • Pekskärmen 
    I Model Y är man ytterst beroende av pekskärmen i mitten på panelen. Den kan stänga av sig eller starta om ibland under körning.
  • Glasytor 
    Både vindrutan och glastaket kan ha varierande kvalitet.

Volkswagen ID.4

Plus

Hög komfort, körglädje, rymlig, hög säkerhet.

Minus

Krångel med infotainmentsystemet. Räckvidd och laddhastighet är sämre än hos flera konkurrerande modeller.

  • 12-voltsbatteriet
    Man tänker att det borde finnas ström i en elbil med högspänningsbatteri, men precis som i en förbränningsmotorbil drivs många funktioner av 12-voltsbatteriet och detta har visat sig krångla en del i ID.4 enligt ägarna.
  • Infotainmentsystemet
    Detta system var inte färdigutvecklat när man lanserade ID.3 och ID.4, vilket Motor rapporterade om vid de
    tidiga provkörningarna. Även ägarna har rapporterat om en del problem med att systemet krånglar, hänger sig och stänger av
    sig. Det har blivit bättre med uppdateringar, men det rapporteras fortfarande om en del problem. 
  • Bromsarna
    Några ägare har rapporterat om att bromsarna har fastnat, när bilen har rullat långsamt eller stått parkerad. Kontrollera så att bromsarna fungerar som de ska vid start och stopp.
  • Luftkonditionering. Det har rapporterats om att klimatanläggningen har blåst varmluft när man önskat kyla. Kolla så att både värme och kyla fungerar som sig bör.
  • Laddning
    Det finns rapporter om att ID.4 har haft problem vid laddning. Särskilt när bilen har stått länge på tomgång i kallt väder.
  • Uppkoppling
    En del ägare har haft problem med att koppla sin Android-smarttelefon med bilens infotainmentsystem. Kontrollera så att det går att koppla telefonen till bilen. 

Volvo XC40 Recharge

Plus

Mycket bra Googlebaserat infotainmentsystem. Hög säkerhet, bra komfort och bra användarvänlighet.

Minus

Räckvidden är kort, särskilt vid motorvägskörning. Ladd- hastigheten imponerar inte.

  • Bromsproblem
    En del XC40-ägare har rapporterat om att bilens
    bromsar har krånglat och att autobromssystemet inte har fungerat som det ska, vilket har lett till återkallelser. Se till att bilen är uppdaterad och inte har någon återkallelse som inte är åtgärdad.
  • Strömförlust
    Tidiga modeller av XC40 har drabbats av strömförlust under körning. Se till att bilen har den senaste programvaran.
  • Vattenläckage 
    Vattenläckor har orsakat korrosion, vilket har lett till komponenter kopplade till gaspedalen har skadats. Se till att bilen accelererar som den ska utifrån hur du trycker på gaspedalen.
  • Pilot Assist
    Det har rapporterats om att Pilot Assist-systemet har stängt av sig själv utan förklaring under körning. Det gör att man bör vara extra uppmärksam när man använder denna funktion.
  • Gps-position 
    Några tidiga modeller skickade fel gps-position vid en olycka. Detta fel är åtgärdat med  uppdateringar. 

Skoda Enyaq iV

Plus

Mycket bra komfort, bra stolar, rymlig interiör och stort bagageutrymme. Stor körglädje och bra chassibalans.

Minus

Problem med infotainmentsystemet, filhållningssystemet är för abrupt och dåligt kalibrerat enligt en del ägare, långsam laddning.

  • Hemmaladdning 
    Flera ägare har rapporterat om att effekten kan vara låg vid laddning hemma, trots att laddboxen ska ge högre effekt.
  • 12-voltsbatteriet 
    Kör du många korta sträckor kan 12-voltsbatteriet ladda ur och behöver laddas manuellt eller bytas ut.
  • Infotainmentsystemet 
    Precis som i ID.4 har det rapporterats om en del buggar i infotainmentsystemet, som att det stänger av sig eller tappar kontakten med sin smarttelefon. Se till att systemet är uppdaterat.
  • Parkeringssensorer 
    Kontrollera att alla parkeringssensorer fungerar som de ska, eftersom det har rapporterats om en del problem med dessa.
  • Missljud 
    Ägare har rapporterat om missljud från
    luftkonditioneringssystemet och från stötdämpare och fjädring. Provkör och lyssna efter missljud.
Kia EV6
Kia EV6

Kia EV6

Plus

Körglädje med bra styrkänsla och chassibalans på en nivå Kia aldrig haft förut. Bra räckvidd men framför allt riktigt snabb laddning.

Minus

En del ägare tycker att det är förvirrande att man har samma knappar för klimatanläggningen som för ljudinställningarna. Hård fjädring. Bakåtsikt.

  • Klimatanläggningen 
    Precis som i Niro EV som vi testar i det här numret av Motor så krånglar klimatanläggningen i EV6. Se till att det kommer kalluft och varmluft enligt önskemål när du provkör.
  • Elmotor fram
    I en del fyrhjulsdrivna EV6:or har det rapporterats om missljud från den främre motorn. Vill det sig riktigt illa måste motorn bytas. Se till att lyssna efter missljud från den främre motorn när du provkör.
  • Återkallelse 
    Det har skett en återkallelse för att åtgärda parkeringsbromsen. Se till att detta är utfört om det är aktuellt för just den modell du är intresserad av.