Med skippad elbilsbonus och höga elpriser är det inte säkert att det längre lönar sig att investera i en elbil. Var går gränsen för om det är lönsamt eller inte? Hur dyr elbil vågar man investera i? Och hur vet man om man ska ta steget över till elbil eller inte?
Vi rätar ut de ekonomiska frågetecken som många har och ger svaren på när du kan känna dig trygg med att köpa en elbil och när du bör avstå.
Privatleasing - elbil
DET LÄTTASTE SÄTTET att jämföra olika bilars kostnader är så klart att jämföra privatleasingpriserna. Men då ska man ta hänsyn till att olika kontrakt har olika villkor. Det är sällan rättvist att jämföra de priser på privatleasing som olika biltillverkare marknadsför på sina hemsidor, eftersom de inkluderar olika tjänster.
Du kan göra ett klipp om du vill teckna ett privatleasingkontrakt just nu
Det kan skilja mellan antal mil du får köra, om det ingår service, försäkring och skatt samt vinterdäck. Kolla även upp vad det skulle kosta dig att häva privatleasingkontraktet eller om det går att överlåta. Och på den punkten kommer vi till ett annat bra klipp du kan göra om du vill teckna ett privatleasingkontrakt just nu.
Det ligger nämligen en hel del med privatleasingkontrakt, som kunder redan har aktiva, för överlåtelse på Blocket. Detta är vanligtvis kunder som tecknade kontraktet för ett–två år sedan i en annan ekonomisk miljö, när räntan och elräkningarna var lägre.
Det kan vara så att den aktuella bilen var billigare när kontraktet tecknades, vilket gör månadskostnaden lägre än om du ska teckna ett för en ny bil i dag. Tesla genomförde nyligen en stor prissänkning på nya Model 3 och Model Y, så dessa kan vara billigare att privatleasa i dag.
Kontrollera eventuella överlåtelseavgifter
Annars kan det vara fyndläge att överta ett befintligt privatleasingkontrakt. Men kontrollera eventuella överlåtelseavgifter och kom överens med säljaren vem som ska stå för dessa. Kontrollera även bilens skick, och dess miltal, så att du inte åker på några kostnader för skador på bilen eller för många körda mil.
Ny elbil eller hybrid?
EFTER DET ATT miljöbilsbonusen togs bort 2022 är det inte lika lätt att räkna hem en elbil kostnadsmässigt. Bonusen var på 70 000 kronor, vilket vid en privatleasing på 36 månader motsvarar en kostnad på nästan 2 000 kronor i månaden. Om man kunde ladda relativt billigt var det, på elbilsbonusens tid, inte några större problem att köra in elbilens högre pris eller månadskostnad.
När räntorna har gått upp har också finansieringen blivit dyrare
Men nu ser det annorlunda ut. Särskilt när räntorna har gått upp och finansieringen har blivit dyrare. Då blir det alltmer märkbart att bilen har ett högre pris, när det tidigare var de löpande kostnaderna som var avgörande för kalkylen.
Vi tar ett exempel på ett nybilsköp och kikar in på Kias hemsida. Där kan man se att en Kia Niro Hybrid kostar 4 795 kronor i månaden att privatleasa. En Niro Plug-In Hybrid kostar 5 295 kronor i månaden och en eldriven Niro EV kostar 6 995 kronor i månaden.
Om vi utgår ifrån att bilarna har samma förutsättningar i övrigt och det bara är bränslekostnaderna som skiljer sig åt, får vi fram att man måste köra 230 mil i månaden, eller 2 760 mil om året, för att ”köra in” den högre kostnaden för elbilen. Att elbilen är mycket snabbare och roligare att köra är en annan fråga och något man själv får avväga hur mycket man tycker att det är värt.
PRISERNA PÅ BEGAGNADE elbilar börjar komma ner till mer attraktiva nivåer, efter att ha varit hysteriskt höga under några år. Tesla sänkte nypriset kraftigt på Model 3 och Model Y, vilket gjorde att även begagnatpriserna åkte med ner. Utbudet är i dag också större än efterfrågan, vilket gör att vi befinner oss i köparens marknad.
Det kan därför vara riktigt intressant att köpa en begagnad elbil, särskilt nu när utbudet blir allt större så det är lättare att hitta en bil med den specifikation man söker. En fördel med att köpa begagnat är att man kan få en elbil till ett lägre pris, något som är betydelsefullt i dag när finansieringen kostar mycket pengar. En nackdel är att man inte är lika trygg som vid ett nybilsköp.
M Försäkrings maskinskadedel omfattar batteripaketet i 150 000 km eller tio år
Nya elbilar har garantier som inkluderar batterierna, men dessa är begränsade till år och miltal. Det finns dock försäkringar för begagnade elbilar som även täcker batteripaketet efter det att tillverkarens garanti har gått ut. Exempelvis gäller M Försäkrings maskinskadedel i 150 000 kilometer eller tio år, och omfattar även batteripaketet.
Undersök vad försäkringen täcker och vilka villkor som gäller. Huruvida det lönar sig att köpa en elbil jämfört med en bensin- eller dieselbil är helt upp till dina förutsättningar.
Hur långt kör du, vad har du för behov och vad har du för möjlighet att ladda? Dessa tre frågor skiljer sig åt för alla och man får därför se till sin egen situation för att avgöra om det är värt investeringen med en elbil eller inte.
Text: Erik Trulsson