Här hittar du svar på alla vanliga frågor om elbilar, köp, ägande, underhåll och laddning.

Det beror bland annat på batteriets storlek och bilens förbrukning, men även vädret kan väga in. Vid extrem kyla sjunker räckvidden. Med ett batteri på 60 kWh och en förbrukning på 1,5 kWh per 10 kilometer kommer bilen 40 mil, även om det kan vara bra att räkna med viss marginal på sin sida, så säg 35 mil.

Priset per kWh beror ofta på hur snabb laddningen är. En snabbladdningsstation kostar mångdubbelt mer att bygga, och kräver en kraftigare infrastruktur vilket gör elnätet dyrare. Att ladda hemma långsamt blir därför billigast. Snabb laddning kan kosta lika mycket som att köra på bensin eller diesel.

Ja, i stort sett. Relaterat till sin storlek är många elbilar tyngre än andra bilar, på grund av det stora batteriet, vilket dock inte märks så mycket vid normal körning. Gaspedalen kan ställas in på olika sätt, och även fungera som ”motorbroms” när den släpps, så att bromspedalen knappt behöver användas. Tänk på att bromsljusen inte tänds vid de tillfällen du dämpar farten genom att släppa gaspedalen!

Nej. Att köra och ”tanka” sin elbil är inte som att tanka sin vanliga bil. En elbil laddas med fördel långsamt, exempelvis under natten, på den plats där den oftast står parkerad.

Lite skämtsamt kan man säga att räckviddsångest bara drabbar den som ännu inte har en elbil. Det vill säga så snart man kör en bygger man upp en vana att ”tanka”, precis som med en vanlig bil. Det krävs dock ett annorlunda tankesätt vid körning med en elbil. Även om det finns en tillgänglig laddmöjlighet när strömmen har tagit slut kan ett oväntat stopp för att ladda upp batterierna vara opraktiskt för den som inte från början tagit höjd i sitt tidsschema för detta.

Elbilen har mycket färre rörliga delar. Motorn kräver knappt någon service. Andra delar på bilen kräver service som vanligt. Kupéluftfilter, torkarblad osv. Delar som kan slitas mer på en elbil är bromsar och däck, på grund av bilens högre vikt.

I kilowattimmar per 10 eller 100 kilometer. Ungefär som med flytande drivmedel alltså. En vanlig elbil kan dra 1,5–2,5 kWh per 10 kilometer beroende på storlek och körstil. Du kan räkna på vad en elbil kostar att äga och köra per mil i M Sveriges Bilkostnadskalkyl

Den informationen hittar du här: Ha koll på kontakten

Undersökningar visar att elbilar börjar brinna mer sällan än bensin- och dieselbilar. Men när en elbil väl börjat brinna kan branden bli mer svårsläckt, bland annat på grund av det stora litium-jon batteriet. Det innebär att räddningstjänsten behövt utbilda sig och i vissa fall infört nya rutiner kring hantering av elbilsbränder. Risken för brand verkar vara som störst vid laddning, men i de fall som undersökts beror ungefär hälften av bränderna på tekniska fel eller brister i ladduttaget eller i den fastighet där bilen står och laddar, och inte på elbilen.