
Tips för semesterresa med elbilen
Första sommaren med elbil? Du är i gott sällskap. Kristofer Rask, elbilsexpert och grundare till alltomelbil.se, delar sina bästa tips inför den eldrivna bilsemestern.
Ladda 80 procent
– Hemma, innan avfärd, kan man förstås ladda 100 procent, så att man senarelägger det första laddstoppet. Under resan laddar man vid snabbladdare och då bör man hålla sig till 80 procent. Detta eftersom laddningseffekten avtar ganska snabbt efter 80 procent. På grund av påfrestningar från bland annat värmeutvecklingen sänks effekten – det innebär att det kan ta lika lång tid att ladda de sista 20 procenten som de första 80.
Så undviker du köer
– Ibland kan det bli lämmeltågseffekt på vägarna. Under midsommar, till exempel, kan det bli köer vid laddstationerna. Ett tips är att tjuvstarta och åka hemifrån ett par timmar tidigare än man annars skulle ha gjort. Då sprider man ut beläggningen vid stationerna. Det gäller även på vägkrogar och i trafiken generellt.
Ladda billigare
– Om man äger en elbil och har möjlighet att ladda hemma, då behöver man inte vara dumsnål och välja de billigaste laddarna. Utslaget på ett helår blir driftskostnaden inte så dyr. Ska man däremot åka på bilsemester i några veckor kan det vara värt att teckna ett månadsabonnemang, till exempel hos Ionity eller Tesla. De brukar kosta 120-150 kronor och gör att man kanske kan kapa kilowattpriset med omkring 2 kronor.
Planera rutten
– Majoriteten av alla nya elbilar har inbyggda ruttverktyg. Då fyller man bara i destinationen och följer rutten på navigatorn. Om man däremot vill ta det lite lugnt på roadtrippen kan det vara bra att planera in sevärdheter där det finns laddare. Kolla däcktrycket – Det är alltid viktigt att ha rätt däcktryck. Det gäller allt som rullar. Men det är extra viktigt på en elbil då räckvidden blir längre.
Skaffa eventuella laddkort och appar
– I Sverige finns det sedan 2024 ett lagkrav på att man ska kunna använda snabbladdare med vanliga betalkort, men ska man köra utomlands kan det vara klokt att på förhand kolla upp om det krävs särskilda appar eller laddkort. Ionity och Tesla är två nätverk som fungerar likadant i hela Europa, men det kan finnas lokala aktörer i andra länder. Se också till att du har rätt miljöetikett på bilen. Du riskerar böter annars.
Köra snålt
– Här gäller den slitna ecodrive- klyschan: undvik kraftig acceleration, kör mjukt, ha rätt lufttryck. Luftkonditioneringen behöver man inte tänka på, tycker jag. Den tar så lite av förbrukningen ändå. Vi blir också bättre bilförare om vi trivs och mår bra än om vi snålar in på AC:n för att minska förbrukningen med någon procent.
Vis av erfarenhet
– Man ska inte tänka för mycket innan avfärd, eller bli för uppgiven om något inte blir som man hade tänkt. Som ny elbilsförare drar man lärdomar hela tiden. Lärdomar som gör att allt kommer att fungera ännu bättre framöver.
Håll koll på bromsvätskan och kupéfiltret
Precis som på förbränningsmotorbilar har elbilar olika serviceintervaller där underhållet de första åren oftast består av enklare kontroller. Man kan tro att elbilar inte har några vätskor som behöver underhållas och fyllas på, men det är inte riktigt hela sanningen. Naturligtvis fungerar spolarvätskan precis likadant på en elbil som på en förbränningsmotorbil, men den kan du fylla på själv.
De vanligaste lite större underhållsarbetena på elbilar innefattar vanligtvis byte av bromsvätska. Det är extremt viktigt att bromsvätskan inte blir för gammal eller innehåller vatten. Det slutna systemet får inte heller innehålla luft om det ska fungera som det är tänkt.
En annan detalj som måste bytas på elbilar precis som på förbränningsmotorbilar är kupéfiltret. Detta är extra viktigt om du bor i ett storstadsområde och tillbringar mycket tid i bilen i en trafikerad miljö. Men det är även viktigt att byta filtret av andra orsaker än utsläpp, exempelvis filtrerar det bort pollen.
Elbilar har en sorts växellåda, en reduktionsväxel, som anpassar elmotorns varvtal till den drivande hjulaxeln. Det finns även elbilar som har växellådor med växelsteg. Dessa växellådor innehåller vätskor eller oljor som måste bytas med lämpliga intervall.
Slitdelar på elbilen
Utöver vätskorna är vanliga slitdelar bromsklossar och skivor, eller bromsbackar på elbilar med trumbromsar. Elbilar är tyngre än motsvarande förbränningsmotorbilar, vilket ställer höga krav på bromsarna. Att elbilar dessutom till största delen använder elmotorn vid inbromsningar medför att elbilens bromsar inte används lika mycket men när de väl behövs utsätts de för ännu större påfrestningar.
Flera nya elbilar, även i premiumsegmentet, har därför trumbromsar baktill – eftersom skivbromsar åldras mer när de inte används i samma utsträckning som på en förbränningsmotorbil.
Elbilen sliter mer på däcken
Däcken är nästa viktiga punkt vid elbilsservicen. En elbil ställer andra krav på däcken än motsvarande förbränningsmotorbil. Om vi exempelvis jämför en Volkswagen ID.4 GTX med en Volkswagen Passat 2,0 TDI 4Motion så har elbilen 100 hästkrafter mer och är dessutom över ett halvt ton tyngre.
Den snabba gasresponsen i en elbil, där fullt vridmoment finns tillgängligt direkt, utsätter dessutom däcken på elbilen för större påfrestningar betydligt oftare.
Service på elbilens mjukvara
En sista viktig del i elbilens service är mjukvaran. Elbilar blir alltmer datorstyrda och alla funktioner som är kopplade till körningen styrs av bilens dator. Även högspänningsbatteriet och dess tillhörande avancerade värme- och kylsystem är datorstyrt. Därför är det viktigt att man har rätt mjukvara installerad och att den uppdateras på rätt sätt.
Service av elbilar är i regel billigare än service av förbränningsmotorbilar. Tillsammans med låga kostnader för drivmedel sparar man in en del av det dyrare inköpspriset för en elbil jämfört med motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor.