Räckviddstest kyla, banner

Undrar du varför din elbil har behövt ladda betydligt mer i vinter eller funderar du på vilken bil du ska köpa för att klara kommande vintrar?

Läs vårt test av elbilar i vinterkyla och ta del av kalla fakta om vilken som är bäst respektive sämst i minusgrader.

Elbilstillverkarna lovar längre räckvidd, lägre förbrukning och snabbare laddning. Det har vi synat i sömmarna – och upptäckt stora skillnader. Testet är utfört i samarbete med tyska ADAC och flera europeiska motororganisationer, vilket gör att enorma resurser kan investeras för att dubbelkolla om tillverkarna håller sina ord vad gäller räckvidd. Resultaten visar att många elbilar klarar långresor även i vinterkyla, men skillnaderna mellan modellerna är stora.

Verkligheten kommer i kapp

De stora skillnaderna mot officiella siffror beror främst på att testet är mer krävande än den standardiserade WLTP-körcykeln. Dels var den genomsnittliga hastigheten i testet mer än dubbelt så hög som i WLTP:s certifieringstester (111 km/h jämfört med 46,5 km/h), och vid högre hastigheter ökar luftmotståndet markant. Dels skedde testet vid 0 grader i stället för 23, vilket ökar luftens densitet och därmed rullmotståndet. Samtidigt går mer energi åt till att värma kupén och batteriet – något som inte beaktas i WLTP-testerna.

Volvo hör till bilarna som avviker mest

Bilar med låg WLTP-förbrukning på papperet, som Ford Capri och Toyota bZ4X, uppvisade en dramatisk ökning i verklig förbrukning under testet. Vid motorvägsfart och vinterkyla steg deras förbrukning med nästan 80 procent jämfört med WLTP-siffrorna. Ännu värre var det för Volvo, som hade testets högsta energiförbrukning och noterade en ökning på över 80 procent. Testet visar att tillverkarna behöver förbättra sina bilar för att bättre matcha verkliga körförhållanden – eller åtminstone ge mer realistiska förbrukningssiffror för krävande situationer.

Tesla – stor avvikelse men låg förbrukning

 Tesla Model 3 har den lägsta angivna WLTP-förbrukningen i testet med endast 12,5 kWh/100 km. Men även den ökade sin förbrukning rejält i de tuffa testförhållandena. Long Range-varianten av Model 3 med bakhjulsdrift drog 68 procent mer energi än WLTP-värdet, vilket placerar den i mitten av fältet när det gäller procentuell avvikelse. Trots det hade Tesla en av de lägsta faktiska förbrukningarna i testet på 21,0 kWh/100 km, vilket gör den till en av de mest energieffektiva bilarna i verklig körning.

Läs vårt test av elbilar i vinterkyla och ta del av kalla fakta om vilken som är bäst
respektive sämst i minusgrader.
Läs vårt test av elbilar i vinterkyla och ta del av kalla fakta om vilken som är bäst respektive sämst i minusgrader.

Minst avvikelse från WLTP

Elbilen som uppvisade minst skillnad mellan officiella siffror och verklig förbrukning var Nio ET5. Den kinesiska elbilen, som visserligen inte finns på den svenska marknaden, drog bara 10 procent mer energi än vad som står angivet i WLTP. Samtidigt hade Nio redan testets högsta förbrukning enligt WLTP och var en av endast två bilar som låg över 20 kWh/100 km. Även Porsche Taycan och Mercedes-Benz EQS visade små avvikelser, högst 25 procent över WLTP. Här är det bilarnas strömlinjeformade design som minskar luftmotståndet – en avgörande faktor vid höga hastigheter.

BMW iX överraskar positivt

En glad överraskning var BMW iX, en stor suv som egentligen borde ha sämre aerodynamik och därmed hög förbrukning. Men tack vare en effektiv drivlina lyckades modellen hålla nere energiförbrukningen bättre än många andra i testet. BMW iX hade testets fjärde lägsta ökning i energiförbrukning jämfört med WLTP. 

Bäst i test

Den stora vinnaren i testet blev dock Mercedes EQS 450+, som lyckades köra hela sträckan på över 580 km på en enda laddning. Med låg förbrukning (20,4 kWh/100 km) och snabb laddning – över 300 km på bara 20 minuter – fick bilen allra högsta betyg i testet. Andraplatsen knep Porsche Taycan.

Prisvärda alternativ

Traditionellt har elbilar med lång räckvidd främst återfunnits i lyxsegmentet, men nu dyker allt fler prisvärda modeller upp. De tre bästa bilarna i testet kostar över en miljon kronor. Då är det befriande att se Volkswagen ID.7 Pro S imponera genom att ta sig 436 km på en laddning och erbjuda ett mer attraktivt pris från 58 895 euro.

På femte plats kom nya Tesla Model 3, som förvisso hade en något högre förbrukning, men också ett betydligt lägre pris – nästan 14 000 euro billigare än ID.7. Tesla var den enda i denna prisklass som fick betyget ”bra” och klarade sträckan från München till Berlin med en enda 20-minutersladdning.

Så gjordes testet

Testet genomfördes i ADAC:s speciallaboratorium för elbilar, där en verklig sträcka från München till Berlin återskapades. Alla bilar kördes under exakt samma förhållanden – utan påverkan av trafikstockningar, vind eller väderförändringar.

Pris 109 550 euro
WLTP-räckvidd 817 km
WLTP-förbrukning 16,4 kWh/100 km
Räckvidd i test 582+ km
Förbrukning i test 20,4 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 304 km
Bäst
  • Testets bästa räckvidd –enda bilen som klarade hela München–Berlin på en laddning
  • Lägst förbrukning i testet
  • Bra laddhastighet trots 400V-system
Sämst
  • Mycket hög prislapp
Betyg Mycket bra

Pris 107 225 euro
WLTP-räckvidd 667 km
WLTP-förbrukning 17,4 kWh/100 km
Räckvidd i test 504 km
Förbrukning i test 21,4 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 370 km
Bäst
  • En av tre bilar som klarar över 500 km på en laddning
  • Snabb laddning – bäst snabbladdning i testet
  • Låg förbrukning trots hög prestanda
Sämst
  • Väldigt dyr
Betyg Mycket bra

Pris 44 990 euro
WLTP-räckvidd 702 km
WLTP-förbrukning 12,5 kWh/100 km
Räckvidd i test 423 km
Förbrukning i test 21,0 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 207 km
Bäst
  • Låg förbrukning – topp 3-resultat i energieffektivitet
  • Snabb kupévärme
Sämst
  • Medelbra laddningshastighet jämfört med konkurrenter
Betyg Bra

Pris 126 000 euro
WLTP-räckvidd 605 km
WLTP-förbrukning 18,2 kWh/100 km
Räckvidd i test 398 km
Förbrukning i test 27,1 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 294 km
Bäst
  • Hög snabbladdningskapacitet (800Vsystem)
  • Komfort med separat klimatzon bak
Sämst
  • Högt pris
  • Hög förbrukning jämfört med Porsche Taycan
Betyg Bra

Pris 45 990 euro
WLTP-räckvidd 520 km
WLTP-förbrukning 16,5 kWh/100 km
Räckvidd i test 254 km
Förbrukning i test 29,8 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 130 km
Bäst
  • Näst billigaste bilen i testet
Sämst
  • Hög energiförbrukning
  • Dålig värmehantering – måste ställas på 28 °C för att uppnå 20 °C i kupén
  • Kort räckvidd och låg laddningshastighet
Betyg Godkänt

Pris 53 490 euro
WLTP-räckvidd 516 km
WLTP-förbrukning 18,7 kWh/100 km
Räckvidd i test 314 km
Förbrukning i test 28,0 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 131 km
Bäst
  • Snabb uppvärmning av kupén
Sämst
  • Hög förbrukning – kortare räckvidd än förväntat
  • Tre laddstopp krävs för München–Berlin
Betyg Godkänt

Pris 52 900 euro
WLTP-räckvidd 518 km
WLTP-förbrukning 17,1 kWh/100 km
Räckvidd i test 263 km
Förbrukning i test 28,5 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 123 km
Bäst
  • Snabb kupévärme
Sämst
  • Hög förbrukning – klarar inte 300 km på en laddning
  • Kort räckvidd och låg laddningshastighet
Betyg Godkänt

Pris 52 690 euro
WLTP-räckvidd 632 km
WLTP-förbrukning 15,4 kWh/100 km
Räckvidd i test 349 km
Förbrukning i test 25,0 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 193 km
Bäst
  • Bra räckvidd och energieffektivitet
  • Reglerar automatiskt temperaturen till 20 °C
Sämst
  • Två laddstopp krävs för långresor
Betyg Tillfredsställande

Pris 68 500 euro
WLTP-räckvidd 532 km
WLTP-förbrukning 20,7 kWh/100 km
Räckvidd i test 421 km
Förbrukning i test 22,7 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 239 km
Bäst
  • Över 400 km räckvidd, bra för långresor
  • Låg avvikelse från WLTP-förbrukning
Sämst
  • Långsam uppvärmning av kupén
Betyg Bra

Pris 107 900 euro
WLTP-räckvidd 633 km
WLTP-förbrukning 19,5 kWh/100 km
Räckvidd i test 413 km
Förbrukning i test 27,4 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 198 km
Bäst
  • Över 400 km räckvidd trots suvformat
  • Effektiv drivlina jämfört med andra stora suvar
Sämst
  • Hög förbrukning i test
  • Långsam laddning jämfört med konkurrenter
Betyg Tillfredsställande

Pris 51 950 euro
WLTP-räckvidd 627 km
WLTP-förbrukning 13,3 kWh/100 km
Räckvidd i test 332 km
Förbrukning i test 24,0 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 178 km
Bäst
  • Okej förbrukning trots tuffa testförhållanden
  • Bra räckvidd jämfört med konkurrenter i prisklassen
Sämst
  • Lägre laddningseffekt än konkurrenter
  • Ingen separat klimatkontroll för baksätet
Betyg Tillfredsställande

60 procent ökning i snitt

I genomsnitt ökade förbrukningen i testet med nästan 60 procent jämfört med WLTP. En av modellerna som påverkades mest var Hyundai Ioniq 6, som annars är känd för sin höga effektivitet.

Pris 54 000 euro
WLTP-räckvidd 614 km
WLTP-förbrukning 14,3 kWh/100 km
Räckvidd i test 344 km
Förbrukning i test 23,8 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 222 km
Bäst
  • Bra aerodynamik och effektivitet
  • Snabbladdning på 800V-system (10–80 % på 21 min)
Sämst
  • Tappar räckvidd i kallt klimat
Betyg Tillfredsställande

Pris 43 690 euro
WLTP-räckvidd 586 km
WLTP-förbrukning 15,5 kWh/100 km
Räckvidd i test 350 km
Förbrukning i test 24,2 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 169 km
Bäst
  • Godkänd förbrukning jämfört med testförhållanden
  • Andra billigaste bilen i testet
Sämst
  • Medelbra laddprestanda jämfört med 800V-konkurrenter
Betyg Tillfredsställande

Pris 50 700 euro
WLTP-räckvidd 594 km
WLTP-förbrukning 17,7 kWh/100 km
Räckvidd i test 314 km
Förbrukning i test 29,8 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 122 km
Bäst
  • Snabb uppvärmning av kupén
  • Högt energibehov – tredje högsta förbrukningen i testet
Sämst
  • Kort räckvidd och låg laddningshastighet
Betyg Godkänt

Pris 48 900 euro
WLTP-räckvidd 566 km
WLTP-förbrukning 15,7 kWh/100 km
Räckvidd i test 316 km
Förbrukning i test 25,7 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 188 km
Bäst
  • Relativt bra laddhastighet (180 kW)
  • Möjlighet att styra baksätesklimat separat
Sämst
  • Långsam uppvärmning av kupén
Betyg Godkänt

Pris 42 900 euro
WLTP-räckvidd 504 km
WLTP-förbrukning 14,7 kWh/100 km
Räckvidd i test 233 km
Förbrukning i test 25,6 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 126 km
Bäst
  • Billigaste bilen i testet
Sämst
  • Kortaste räckvidden i testet
  • Låg laddhastighet
Betyg Godkänt

Störst avvikelse från WLTP

Ford Capri, Toyota bZ4X och Volvo EC40 hade en förbrukning som var cirka 80 procent högre i testet än vad som framgår av WLTP. Toyota bZ4X hade sämst räckvidd i testet. Blott 233 km.

Pris 58 895 euro
WLTP-räckvidd 700 km
WLTP-förbrukning 13,6 kWh/100 km
Räckvidd i test 436 km
Förbrukning i test 20,9 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 261 km
Bäst
  • Lång räckvidd – över 400 km i vinterförhållanden
  • Bra energieffektivitet och snabb uppvärmning av kupén
Sämst
  • Högre pris än vissa konkurrenter
Betyg Bra

Pris 57 190 euro
WLTP-räckvidd 569 km
WLTP-förbrukning 16,6 kWh/100 km
Räckvidd i test 285 km
Förbrukning i test 30,3 kWh/100 km
Snabbladdning (20 min) 154 km
Bäst
  • Snabbladdning upp till 200 kW
Sämst
  • Högsta energiförbrukningen i testet (över 30 kWh/100 km)
  • Kort räckvidd och hög konsumtion
Betyg Godkänt