
Kalla fakta om räckvidd
Undrar du varför din elbil har behövt ladda betydligt mer i vinter eller funderar du på vilken bil du ska köpa för att klara kommande vintrar?
Läs vårt test av elbilar i vinterkyla och ta del av kalla fakta om vilken som är bäst respektive sämst i minusgrader.
Elbilstillverkarna lovar längre räckvidd, lägre förbrukning och snabbare laddning. Det har vi synat i sömmarna – och upptäckt stora skillnader. Testet är utfört i samarbete med tyska ADAC och flera europeiska motororganisationer, vilket gör att enorma resurser kan investeras för att dubbelkolla om tillverkarna håller sina ord vad gäller räckvidd. Resultaten visar att många elbilar klarar långresor även i vinterkyla, men skillnaderna mellan modellerna är stora.
Verkligheten kommer i kapp
De stora skillnaderna mot officiella siffror beror främst på att testet är mer krävande än den standardiserade WLTP-körcykeln. Dels var den genomsnittliga hastigheten i testet mer än dubbelt så hög som i WLTP:s certifieringstester (111 km/h jämfört med 46,5 km/h), och vid högre hastigheter ökar luftmotståndet markant. Dels skedde testet vid 0 grader i stället för 23, vilket ökar luftens densitet och därmed rullmotståndet. Samtidigt går mer energi åt till att värma kupén och batteriet – något som inte beaktas i WLTP-testerna.
Volvo hör till bilarna som avviker mest
Bilar med låg WLTP-förbrukning på papperet, som Ford Capri och Toyota bZ4X, uppvisade en dramatisk ökning i verklig förbrukning under testet. Vid motorvägsfart och vinterkyla steg deras förbrukning med nästan 80 procent jämfört med WLTP-siffrorna. Ännu värre var det för Volvo, som hade testets högsta energiförbrukning och noterade en ökning på över 80 procent. Testet visar att tillverkarna behöver förbättra sina bilar för att bättre matcha verkliga körförhållanden – eller åtminstone ge mer realistiska förbrukningssiffror för krävande situationer.
Tesla – stor avvikelse men låg förbrukning
Tesla Model 3 har den lägsta angivna WLTP-förbrukningen i testet med endast 12,5 kWh/100 km. Men även den ökade sin förbrukning rejält i de tuffa testförhållandena. Long Range-varianten av Model 3 med bakhjulsdrift drog 68 procent mer energi än WLTP-värdet, vilket placerar den i mitten av fältet när det gäller procentuell avvikelse. Trots det hade Tesla en av de lägsta faktiska förbrukningarna i testet på 21,0 kWh/100 km, vilket gör den till en av de mest energieffektiva bilarna i verklig körning.

Minst avvikelse från WLTP
Elbilen som uppvisade minst skillnad mellan officiella siffror och verklig förbrukning var Nio ET5. Den kinesiska elbilen, som visserligen inte finns på den svenska marknaden, drog bara 10 procent mer energi än vad som står angivet i WLTP. Samtidigt hade Nio redan testets högsta förbrukning enligt WLTP och var en av endast två bilar som låg över 20 kWh/100 km. Även Porsche Taycan och Mercedes-Benz EQS visade små avvikelser, högst 25 procent över WLTP. Här är det bilarnas strömlinjeformade design som minskar luftmotståndet – en avgörande faktor vid höga hastigheter.
BMW iX överraskar positivt
En glad överraskning var BMW iX, en stor suv som egentligen borde ha sämre aerodynamik och därmed hög förbrukning. Men tack vare en effektiv drivlina lyckades modellen hålla nere energiförbrukningen bättre än många andra i testet. BMW iX hade testets fjärde lägsta ökning i energiförbrukning jämfört med WLTP.
Bäst i test
Den stora vinnaren i testet blev dock Mercedes EQS 450+, som lyckades köra hela sträckan på över 580 km på en enda laddning. Med låg förbrukning (20,4 kWh/100 km) och snabb laddning – över 300 km på bara 20 minuter – fick bilen allra högsta betyg i testet. Andraplatsen knep Porsche Taycan.
Prisvärda alternativ
Traditionellt har elbilar med lång räckvidd främst återfunnits i lyxsegmentet, men nu dyker allt fler prisvärda modeller upp. De tre bästa bilarna i testet kostar över en miljon kronor. Då är det befriande att se Volkswagen ID.7 Pro S imponera genom att ta sig 436 km på en laddning och erbjuda ett mer attraktivt pris från 58 895 euro.
På femte plats kom nya Tesla Model 3, som förvisso hade en något högre förbrukning, men också ett betydligt lägre pris – nästan 14 000 euro billigare än ID.7. Tesla var den enda i denna prisklass som fick betyget ”bra” och klarade sträckan från München till Berlin med en enda 20-minutersladdning.
Så gjordes testet
Testet genomfördes i ADAC:s speciallaboratorium för elbilar, där en verklig sträcka från München till Berlin återskapades. Alla bilar kördes under exakt samma förhållanden – utan påverkan av trafikstockningar, vind eller väderförändringar.
60 procent ökning i snitt
I genomsnitt ökade förbrukningen i testet med nästan 60 procent jämfört med WLTP. En av modellerna som påverkades mest var Hyundai Ioniq 6, som annars är känd för sin höga effektivitet.
Störst avvikelse från WLTP
Ford Capri, Toyota bZ4X och Volvo EC40 hade en förbrukning som var cirka 80 procent högre i testet än vad som framgår av WLTP. Toyota bZ4X hade sämst räckvidd i testet. Blott 233 km.