Samma bil i ny tappning. Mitsubishis försäljningssuccé Outlander PHEV uppdaterades ytterligare en gång i höstas. Framför allt har den fått större bensinmotor och starkare elmotorer. Och det märks när man kör den.

Vit Outlander PHEV kör i villaområde på nysnö.
Outlander PHEV är en mycket bra laddhybrid. Men bilens konstruktion behöver moderniseras för att det ska bli en toppenbil rakt igenom.

Ny el, gammal bil

Det här är en laddhybrid, vilket betyder att du kopplar in den i väggen eller en stolpe när den står parkerad, och sedan kan du köra på bara el. Det nya batteriet har 13,8 kWh i kapacitet och det går att köra runt fyra mil helt utsläppsfritt. Kör du lugnt och startar med en varm bil kommer du längre, kör du motorväg något kortare. Den som laddar mycket och på jobbet kan komma undan med minimala bränslekostnader, men den som kör längre och betalar sin egen el kommer inte lika billigt undan. För att finna en mellanväg har vi simulerat en pendlingskörning Stockholm–Uppsala med mestadels motorvägskörning, och snittförbrukningen landar då på 4,4 l/100 km. Start skedde med fulladdat batteri. Man kan ladda batteriet med bensinmotorn vid körning, men det är energiineffektivt. En bra grej är att man kan snabbladda Outlander PHEV, exempelvis över lunchen.

Förarmiljö Mitsubishi Outlander PHEV
Inredningen känns omodern jämfört med de två andra testbilarna. Liten pekskärm men bra ljudanläggning.

Körglädje

Att köra Outlander PHEV på el är dessutom roligt. Den är tyst, snabb och fyrhjulsdriven. Med paddlar bakom ratten ställer du styrkan på motorbromsen, energiåtervinningen för att ladda batteriet. Det finns tre lägen för att ställa in fyrhjulsdriften, och framkomligheten är mycket bra för en bil med elbakaxel. Vi testade start i backe på snö och bilen drev på fint redan från början. Hittills verkar allt toppen, men tyvärr har Outlander en del missar. Naturligtvis har den inte alls samma exklusiva inredning som de två andra testbilarna, utan den känns billig och enkel. Infotainmentsystemet är okej, men svårstyrt på den lilla pekskärmen som saknar vred för volym. Förarpositionen är inte heller något vidare och rattens justermån är för dålig. Känslan är att man sitter mer på bilen än i den. Fjädringskomforten är hård och struttig i stan och på småvägar, men lever upp och blir komfortabel i högre hastigheter på stora vägar. Styrningen sägs vara uppdaterad, men den är inte mycket roligare än tidigare. Lätt, vevig och utan känsla om man jämför den med våra andra testbilar.

Säten i Mitsubishi Outlander PHEV
Stolarna är snygga men sittpositionen inget vidare. Förarstolen satt dessutom aningen löst.

Ekonomi

Hårda ord och inga visor. Men så kommer vi till Outlanders starkaste sida, nämligen ekonomin. Sett till helheten är inköpspriset attraktivt redan från start. En rymlig, fyrhjulsdriven suv som går att köra fyra mil på el för under 400 000 kronor. På det får man en klimatbonus på 26 680 kronor. Den är dessutom skattebefriad och förmånsvärdet är mycket lågt. På pappret är detta den överlägset bästa bilen, men den saknar helt utstrålning om man jämför med premiumbilarna. Är ekonomi din grej bör du ändå köpa en Outlander PHEV.

Ekonomi, jämförelse

Testfamiljens test

Testfakta

Testbetyg