Nya Audi A6 talar Audis tydliga formspråk och ser kanske inte lika revolutionerande ny ut som den faktiskt är. Formerna är lite vassare och de bakre skärmbredderna riktigt breda redan på denna instegsdiesel. Den stora svarta fronten avslöjar en del av vad som komma skall. Där sitter sensorer och kameror överallt och Audi A6 har snart lika avancerade autonoma system som den större A8, vilken har så hög nivå av självkörning att programmeringen ännu inte är godkänd på allmänna vägar.

Audi A6 40 TDI kör på vinterväg med lätt snöfall.
Den nya familjedrömmen kommer lastad. Med massor av ny teknik.

Teknik till tusen

Vi tar ett kliv in i den stora kombin och möts av en sober svart interiör. Skärmarna är tre till antalet, varav två styrs genom att peka på dem. Den tredje, instrumenteringen, regleras med knappar och vred på ratten. Ljudanläggningen kompletteras även med volymvred. Under den nedre skärmen i mittkonsolen, som styr klimatanläggningen, styrs ett antal funktioner genom att man trycker på skärmen och får så kallad haptisk respons – att skärmen klickar till, som på en modern smarttelefon. Både växelväljaren och innerdörrhandtagen är helt elektroniska.

A6 har bland annat en flaskhalsassistans som guidar dig genom trånga utrymmen.

Bra ergonomi

Vi sitter riktigt bra i stolarna och förarergonomin är oklanderlig, givet att man hittar i pekskärmarnas menyer. Baksätet är också en trevlig plats att befinna sig på. Rymligt och bekvämt.

Mörkgrå säten inne i kupén.
Audis S-Linestolar. Bred sits med lite sidostöd. Fast stoppning.

Ny teknik

Tvålitersdieseln har fått ny teknik och ger nu hela 204 hk. Kraft finns det gott om, och dubbelkopplingslådan är snabb, framför allt på att växla upp för att lägga sig på så hög växel som möjligt. A6 är en så kallad mildhybrid. Alltså att dieselmotorn får stöd av en liten elmotor och kan ladda med upp till fem kW när man bromsar. A6 med V6-motor har ett 48-voltssystem som kan ladda med en effekt upp till 12 kW. Man kan inte köra bilen på bara el, men dieselmotorn stänger av sig när man rullar under 15 km/h. Som tillval finns en effektivitetsassistans som ger som klick i gaspedalen när det är läge att lätta på den. Kameror läser av skyltar och topografi, och tillsammans med den inprogrammerade kartan talar bilen om för dig när det är lämpligt att släppa på gasen, exempelvis inför hastighetssänkningar, utförsbackar och trafik.

Komforten är ett kapitel för sig

Vi har kört så många Audi med sportchassi att det är en enorm befrielse att få rulla ut nya A6 på vägarna. Chassit är fenomenalt. Att kombinera den utsökta komforten med ett så kontrollerat uppträdande när man pressar bilen är unikt. Kanske är det bara Mercedes som rår på att tävla i den här ligan. Kupén är i alla fall tystare i Audin.

Interiör vid förarsäte i Audi A6 40 TDI.
Två stora pekskärmar på mittkonsolen utgör navet i A6-inredningen.

Du kommer att vilja köra din Audi A6

Styrningen är en fröjd och mycket väl anpassad efter bilen. Den ger kontakt med vägen men är ändå avslappnad på motorvägen. Nya Audi A6 är en dyr bil men får den innovationsbenägne föraren att trivas.

Ekonomi, jämförelse

Testfamiljens test

Testfakta

Testbetyg