Material att använda:

  • polermaskin
  • polish och vax
  • microfiberduk/polerduk
  • tejp
  • tålamod

En polering och vaxning ska alltid föregås av en noggrann tvätt och man ska stå i en så dammfri miljö som möjligt. Att vaxa bilen hemma på uppfarten är direkt förkastligt. Ett rent garage är en idealiskt. Hobbypysslaren kan räkna med att en grundlig polering och vaxning tar minst 5-6 timmar i anspråk.

Förberedelser inför poleringen

Hand- eller maskinpolering? Med tanke på att en lagom seriös hobbymaskin inte kostar mer än några hundralappar är det ett vettigt val då de spar tid samtidigt som slutresultatet blir avsevärt bättre. Vid maskinpolering bör alla bilens svarta gummi- och plastlister täckas med maskeringstape. Det är ett tidsödande arbete, men då det är hart när omöjligt att få bort intorkade poler- och vaxrester från gummi- och plastdetaljer är det värt mödan. För att tapen ska fästa måste bilen vara helt torr, ett tips är att blåsa med tryckluft runt lister och plastdetaljer alternativt att bilen får självtorka med öppna dörrar över natten.

Polering

Poleringen är det viktigaste steget mot nybilsglans, ju mer möda du lägger ned ju bättre blir slutresultatet. Den som är ovan vid polermaskiner bör börja med en relativt mild polish, ett grövre polermedel (rubbing) riskerar att repa lacken och används på kraftigt nedgångna lacker eller stora repor. Rubbing bör följas av polish. Maskinens polerrondell/-rondeller har betydelse. En hårdare polertrissa tål högre tryck, medan en mjukare följer karossen bättre. Den hårdare används med fördel till rubbing medan en mjukare används till polish.

Polera en begränsad yta åt gången. Använd ett relativ lågt varv, ett par hack under halvfart brukar vara lagom. Överdosera inte mängden polermedel. Använder man för mycket blir medlet ”såpigt” och tappar effekt men samtidigt gäller det att inte polera torrt då man kan ”bränna”, lacken. Håller man sig till de maskiner och polermedel som vänder sig till hobbyanvändare är risken för att skada lacken liten. Runt skarpa karossveck är lacken tunnare, var försiktig. När polermedlet har torkat polerar man bort resterna med polerduk, microfiberduk eller polermaskin med lammullshätta.

Olika typer av vax

För långtidsskydd ska lacken skyddas med vax. Generellt finns tre typer: Fasta (vaxkaka), krämer och lättflytande. Står det Vaxpolish på burken har innehållet en viss rengörande effekt. Vilken typ av vax man vill använda är mycket fråga om tycke och smak, men har man gjort en grundlig polering av lacken kan man med fördel använda ett lättarbetat flytande hårdvax. Använd en bit frottéhandduk, polerduk eller en vaxkloss för att stryka på vaxet. Polera och torka bort vaxrester med polerduk eller microfiberduk, byt trasa ofta. Vill du använda maskin även till vaxningen bör du använda ett krämigt vax på mjuk skumtrissa. Till efterpoleringen använder du lammullshätta.

Använda polertrassel

Det går bra att använda det klassiska polertrasslet i stället för polerduk etc, men personligen har jag övergett den traditionella putsprodukten då trassel har en förmåga att fasta runt lister och vassa kanter. Mikrofiberduk är svårslaget vid efterpolering och har en fördel i att den kan återanvändas efter tvätt.

Att polera med trassel eller microfiberduk är en smaksak.
Att polera med trassel eller microfiberduk är en smaksak.
För att se vår film om biltvätt behöver du acceptera att marknadsföringscookies får användas.