Hur bra är rostskyddet från fabrik och är en rostskyddsbehandling nödvändig på en bil som endast är något år gammal? Motor har pratat med besiktningsorgan, rostskyddsverkstäder och M Sveriges egen expert.

Förra året publicerade Folksam ett krocktest med två begagnade bilar. Syftet med testet var att utvärdera om olika rostpåverkan av energiupptagande strukturer hos en personbil leder till sämre krocksäkerhet. Resultatet visade att den rost vi sällan ser är den farligaste. Rost i bärande och energiupptagande balkar är den mest svårupptäckta och den lömskaste sett ur ett olycksperspektiv. Den ena bilen i testet, en Mazda 6, hade omfattande rost i sin struktur, vilket hade en relativt stor påverkan på krocksäkerheten. Den andra bilen, en VW Golf, hade relativt omfattande rostangrepp på bilens yttre karossdelar men inte i den inre strukturen. Rosten på VW Golf hade väldigt liten inverkan på krocksäkerheten.

Alla bilar som byggs på en bottenplatta av metall och/ eller har en kaross av metall får ett skydd mot rost innan de lackeras. Det vanligaste är ett så kallat zinkbad, vilket ger den plåtrena ytan en tunn beläggning som ska skydda mot yttre påverkan och därigenom rostangrepp. Detta skydd visar sig i många fall inte vara tillräckligt för svenska bilägare.

"Med tanke på att grov rost finns på så pass nya bilar anser vi att fabrikernas rostskydd absolut inte är fullgott."

Johan Karlsson, Dinitrol Center

Johan Karlsson arbetar på Dinitrol Center, som har rostskyddsbehandlat svenska bilar i över 60 år. Enligt honom har nya bilar ofta ett undermåligt rostskydd.

– Många kunder som kommer in till våra rostskyddsstationer med sina bilar upptäcker att deras bil redan efter något år är angripen av rost. Detta gör kunden givetvis både chockad och besviken. Med tanke på att grov rost finns på så pass nya bilar anser vi att fabrikernas rostskydd absolut inte är fullgott.

Niklas Gustavsson, som är marknadschef på Besikta Bilprovning, upplever samma sak.

– Generellt sett är inte rostskyddet fullgott för våra nordiska förhållanden. Norra Europa är en väldigt liten marknad för biltillverkarna, vilket förmodligen medför att det inte vore lönsamt för dem att anpassa rostskyddet för klimatet i de nordiska länderna.

Bilden delas av M Sveriges tekniska expert Carl-Erik Stjernvall.
– Bilföretagen är ansvariga för att bilarna som säljs här klarar klimatet, ett ansvar de menar att man tar genom den tolvåriga garantin mot genomrost. Det tråkiga är att den i princip aldrig gäller när ett bromsrör rostat av, eller när det börjat krypa rost i framvagnsbryggan eller längs tröskeln. Biltillverkarna menar att garantin bara gäller inifrån kommande rost, i våra ögon gör det garantin värdelös för bilägaren. Biltillverkarna är fullt medvetna om att vi till exempel använder vägsalt på vintrarna i Sverige, det måste de ta höjd för och se till att bilen klarar.

Klart är att vårt nordiska klimat och framför allt saltet på våra vägar vintertid är en utmaning för rostskyddet. Saltet är en accelerator som gör att rosten utvecklas snabbare. Enligt Niklas klarar sig bilarna bättre i områden där vägarna inte saltas på vintern.
– Ett sådant exempel är Gotland där rostangrepp är sällsynta även på äldre bilar.

Både Johan och Niklas upplever att rostskyddet på nya bilar i dag är sämre än på nya bilar för tio år sedan.
– Bilarna byggs i dag med fler plastkåpor under bilen, och där hittar vi ofta betydande rost på nya bilar, säger Johan.

Enligt Niklas har flera tillverkare dragit ner på rostskyddet, och han spekulerar i att bedömningen kan ha varit att det höll ”för bra” tidigare. Karosskarvar, bromsrör och länkarmar är de mest kritiska områdena på en bil, enligt honom. Även balkar och dolda utrymmen är kritiska. Enligt Johan är det svårt att upptäcka rosten på dessa ställen eftersom den ofta gömmer sig.

Saltning av vägbana

Saltet på vägarna vintertid är en utmaning för rostskyddet på bilar som rullar i Sverige.

Stenskott och annan smuts från vägbanan gör att rostskyddet slits sakta men säkert. Till slut finns det inget skydd kvar och då är det fritt fram för rosten att börja gro. Det viktigaste är att upptäcka rosten i tid för att kunna behandla den så snart som möjligt, eftersom alla bilar som är tillverkade av stål eller aluminium förr eller senare behöver en rostskyddsbehandling, säger Johan.

Med hänsyn till att rost gillar bilarnas underreden, karosskarvar och att gömma sig under plastkåpor är det svårt att förhindra all rost på egen hand. Enligt Johan finns det två enkla saker man kan göra själv för att hålla rosten borta.

Det första är att hålla sin bil ren, det andra är att undvika underspolning med återanvänt vatten, då detta kan innehålla salt. Carl-Erik Stjernvall har ytterligare ett tips till dem som köpt nya bilar.
– Utnyttja den treåriga lackgarantin. De flesta galvsläpp och skador i lacken som med tiden utvecklas till fula rostangrepp faller inte under garantin mot genomrost. Däremot har alla bilar en lackgaranti som gäller i tre år. Så passa på att syna bilen noga innan den löper ut, ibland blir man förvånad över att en så ny bil redan har problem med lacken.

Även om man håller sin bil ren och undviker saltblandat vatten är man inte garanterad en rostfri bil. Johan menar därför att det kan vara klokt att investera i en rostskyddskontroll.

Det finns flera aktörer på marknaden som erbjuder kontroller av bilens rostskyddsstatus. Hos Dinitrol, exempelvis, kostar den mellan 295 kr och 500 kr och tar cirka 45 minuter. Efter dessa 45 minuter vet man bilens rostskyddsstatus och kan därefter vid behov boka tid för en lämplig rostskyddsbehandling. Ett Dinitrol-center använder sig av en fiberoptisk kamera för att undersöka balkar och andra områden som annars är svåra att se.

Undvik rost!

  • Håll bilen ren. Smuts och damm binder fukt och påskyndar rostangrepp.
  • Parkera rätt. Undvik att parkera på underlag som binder vatten, som gräs, jord och grus.
  • Utrusta bilen. Stänkskydd är en relativt liten kostnad men skyddar trösklar och hjulhus mot skador.