Tips om däck och däckbyte banner

Det finns en hel del att tänka på för öka trafiksäkerhet och livslängden på dina däck. Här finns tips om att från reservhjul, bra-att-ha vid däckskifte, vinterdäck samt inte minst att har rätt mönsterdjup.

Sex viktiga tips om däck 

  1. Använd alltid samma modell och märke på alla fyra däck på din bil.
  2. Sommardäck bör minst ha ett mönsterdjup på 3 mm.
  3. Om du har olika mönsterdjup på däcken, använd de däck med mest  mönsterdjup baktill, eftersom det är viktigast för ett tryggt uppträdande att bakdäcken har bäst grepp.
  4. Kolla däcktrycket regelbundet. Gärna varje gång du tankar.
  5. Öka däcktrycket om du ska köra med tung last. Kolla vad biltillverkaren rekommenderar.
  6. Kör aldrig med vinterdäck på sommaren.

Och tre tips när du ska köpa däcken

  1. Snåla inte. Däcken är bilens enda kontakt med vägen, en aldrig så bra bil blir inte bättre än däcken den rullar på.
  2. Kontrollera prisbilden. Det finns stora skillnader mellan däckverkstäder, är du ute i god tid blir priset ofta bättre.
  3. Tänk på miljön. Välj gärna ett lättrullande däck och kontrollera däcktrycket ofta.

Dimensionera

Siffersträngen 205/55 R16 82 V är däckdimensionen. Siffrorna 205 står för däckets bredd i millimeter, medan 55 talar om däckets profil i förhållande till bredden. Siffran anges i procent. 16 talar om att fälgstorleken är i tum medan 82 är däckets belastningsförmåga. V är hastighetsklass (V = 240 km/h).  

Hjulbultar

Bultarna kan gömma sig under en navkapsel/täckkåpa. Om en av bultarna skiljer sig från övriga är det en låsbult som ska försvåra stöld. Beroende på konstruktion är låsbultarna känsliga för slitage. Undviker man muttermaskin är låsbultarna lika seglivade som vanliga hjulbultar.  

Fram eller bak?

Däcken med det största mönsterdjupet ska – undantagslöst – sitta bak. Om däcken slits ojämnt mellan fram- och bakaxel bör man för bättre däckekonomi byta mellan axlarna efter 1 000 – 1 200 mils körning. Ett sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, ett vinterdäck minst 3,0 mm.  

Däckbytet

Hjul är tunga samtidigt som det kan vara svårt att se hur bultarna ska sitta. Ett knep är att häva upp fälgen på hjulnavet för att sittandes på huk pressa fälgen mot navet med knäna. Är det inte samma bultar till vinter- och sommarfälgar är det nu du kommer ångra att du inte tagit fram rätt bultar.  

Fetta lätt på rätt ställe

En ren och lätt infettad hjulbult spar både hjulnavets gängor och kraftuttryck. Använd koppar- och aluminiumpasta. Det är bara bultens gänga som ska smörjas, det får absolut inte komma fett mellan bultens skalle (kona) och fälgen. Det är friktionen mellan fälg och bult som hindrar bultarna från att gänga ur sig.  

Dra inte åt bultarna för hårt 

En minnesregel är att aldrig dra bultarna hårdare än att du kan lossa dem med de verktyg som vanligen finns med i bilen. Har du tillgång till momentnyckel dra till den belastning som anges av biltillverkaren alternativt cirka 110 Nm. Bultarna dras åt korsvis. Efter 10-20 mils körning ska bultarna efterdras.  

Fylla med luft eller kväve?

Lufttrycket ska kontrolleras ofta, gärna vid varje tankning. Det finns dock en genväg. Kväve. Kvävets molekyler är för stora för att tränga ut genom däcksgummit, trycket håller sig konstant. För den vanliga bilisten fungerar vanlig luft precis lika bra. Däckverkstäder tar cirka 50 kronor för att fylla ett däck med kväve. 

Tid för vinterdäck

Vinterdäck måste användas från den 1 december till den 31 mars om vinterväglag råder. Mellan den 31 mars och 15 april går det bra att köra på antingen vinter- eller sommardäck. Om inte väderläget motiverar annat är det sommardäck som gäller från 15 april till 1 oktober. 

  • Låt ett förlängningsskaft eller liknande ligga i bilen. Bilens verktygssats är som regel så klent dimensionerad att det krävs någon som Hulken för att lätta hjulbultarna.
  • Däck är smutsiga, ett par arbetshandskar bör ligga i reservhjulsbaljan. Och eftersom det av någon märklig anledning alltid regnar eller snöar när det är dags – lägg där även ett sittunderlag för knäna och en enkel regnponcho av typen man brukar se på nöjesfält. Pedanten har även en sopsäck för det smutsiga däcket.
  • Den domkraft som kommer med bilen är konstruerad för nödsituationer. I bästa fall är den beräknad för ett tiotal lyft. Har du använt den mer än så bör den ersättas med en ny. En kollapsad domkraft kan medföra allvarliga personskador och skador på bilen.
  • Det är viktigt att reservhjulet är pumpat när det ska användas. Kontrollerar du reservdäcket sällan kan det vara idé att fylla det med kväve då det behåller ringtrycket tre–fyra gånger längre jämfört med om det fylls med vanlig luft.

  • Tvätta hjulen (fälg + däck).
  • Kolla lufttrycket.
  • Använd en förvaringspåse.
  • Undvik hög värme och starkt ljus. Förvara däcken svalt och mörkt, gärna i en källare.
  • Sitter däcken på fälg – stapla dem.
  • Är däcken utan fälg – ställ dem upp. Rotera dem några gånger under tiden de förvaras.
  • Kan du inte förvara hjulen hemma? Anlita ett däckhotell.
  • Har du en tvåhjulsdriven bil – byt plats på fram- och bakhjul inför varje säsong. Men se till att inte ha för slitna däck baktill.
  • Kolla försäkringen. Omonterade hjul går inte under bilens försäkring utan under hemförsäkringen.

Punkteringsfria däck

När däcket tappar ringtryck kan däckets förstärkta skuldror (däckets sida) bära bilens vikt utan att krängas av fälgen. En del fabrikat kräver specialfälgar men det går att eftermontera punkteringsfria däck på vanliga fälgar. Av säkerhetsskäl bör bilen vara försedd med däcktrycksövervakning. Hur långt du kan köra med ett punkterat däck är beroende av bilens last, men som regel 5–20 mil. Hastigheten anges vanligen till 80 kilometer i timmen.

+ Reservdäck eller lagningssats behövs inte. Viktbesparingen gynnar bränsleförbrukningen. Man behöver inte byta däck vid vägkanten.
- Ett däck kan skäras sönder. Däcktrycksvarning är nödvändig. Den styva däcksidan kan försämra komforten. Med fullastad bil blir körsträckan kort. Det kan ta tid att få ett ersättningsdäck.

Lagningssats

Satsen innehåller en luftkompressor och en flaska däckreparation. Föremålet som har orsakat punkteringen måste avlägsnas innan man sprutar in en latexemulsion i däcket. Något förenklat kan man säga att det blir en extra slang inne i däcket. Omedelbart efter behandlingen måste bilen köras några kilometer. Vid en större skada, exempelvis ett jack i däcksidan, riskerar ”smeten” att rinna ut utan att täta. Det går att köra relativt långt med ett reparerat däck, men byt det skadade däcket så fort som möjligt. Kör inte fortare än 60–80 kilometer i timmen.

+ Vikt- och utrymmesbesparande, vilket gynnar bränsleförbrukningen. Smidigt – däcket behöver inte skruvas av. Luftpumpen kan användas för att kontrollera däcktrycket även på hela däck.
- Större skador på däcken kan inte nödlagas. Körsträckan är i regel mycket kort. Fälgen blir smetig på insidan vilket inte uppskattas när däcket byts.

Riktigt reservhjul

Det fullstora reservhjulet tar plats och kan vara tungt. Fördelarna är uppenbara. Bilens vägegenskaper bibehålls, det finns inga hastighetsrestriktioner eller begränsningar för hur långt däcket får rulla. Det kan vara skönt att slippa störa semesterstämningen med funderingar på hur man säger ”Hej, jag har fått punktering och behöver ett Michelin Energy 235/45 R17” på tjeckiska. Tänk bara på att däck åldras även om de inte används. Kontrollera skick och att däcket håller rätt ringtryck minst säsongsvis.

+ Bilens egenskaper är intakta, semesterresan kan fortsätta som om inget hade hänt. Det punkterade däcket ryms i reservhjulsbaljan. En kantstött fälg kan ersättas av den icke kantstötta reservhjulsfälgen.
- Tar plats och väger en del. Kostar en slant att byta när det åldras. Kan vara tungt och farligt att byta.

Nödreservhjul

Ett smalare däck än bilens däck. Två typer finns: ett större som förvaras utan ringtryck och ett mindre som förvaras med rätt ringtryck. Däcken går i regel att köra i farter upp till 80 kilometer i timmen under kortare sträckor. Bilens vägegenskaper påverkas negativt. Däcket tar mindre plats och är lättare än ett fullstort reservhjul och lär vara en billigare lösning jämfört med det fullstora däcket.

+ ”Riktigt” hjul. Platsbesparande. Längre körsträcka jämfört med lagningssats.
- Kan vara tungt och farligt att byta. Likt vanliga däck åldras gummit. Begränsad hastighet och körsträcka.

Vinterdäck kan antingen vara dubbade eller odubbade så kallade friktionsdäck.

  • Mellan den 1 december och 31 mars gäller krav på vinterdäck när det råder vinterväglag för personbilar klass I och II med maximal totalvikt på 3500 kg, lätt lastbil och lätt buss.
  • Mellan den 1 oktober och 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck
  • Man får inte blanda dubbade och odubbade däck på bilen
  • Om bilen har dubbdäck måste även eventuell släpvagn ha dubbdäck om det råder vinterväglag

Krav på vinterdäck

För att uppfylla kravet på vinterdäck ska däcken dels vara särskilt framtagna för vinterkörning, dels vara märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow. Det förekommer att däck är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning. Sådana däck uppfyller inte kravet på vinterdäck.

Du kan finna en lista över vilka däck som uppfyller kraven för däck på The Scandinavian Tire and Rim Organizations (STRO) hemsida under rubriken Vinterdäck.

Mönsterdjup

För vinterdäcken vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars måste detta vara minst 3 mm, till skillnad från de 1,6 mm som gäller under resten av året. Reglerna gäller såväl svensk- som utlandsregistrerade fordon.

Undantag

I vissa fall får bilen användas utan vinterdäck mellan den 1 december och 31 mars, även om vinterväglag råder. Undantagsregeln gäller i följande fall.

  • Bilen provkörs eller bogseras i samband med reparation eller liknande ändamål
  • Vid färd den kortaste och lämpligaste vägen till eller från närmaste besiktningsföretag
  • Bilen är äldre än 30 år
  • Bilen körs med s.k. saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från en hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Detsamma gäller om bilen körs med saluvagnslicens i samband med demonstration eller försäljning
  • Bilen har enligt vägtrafikregistret en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre

Observera att det undantag från vinterdäckskravet som tidigare fanns beträffande bilar på resa ner till Europa inte längre gäller.

Särskilt om dubbdäck

Mellan den 1 oktober och 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck. Under resten av året får man enbart använda dubbdäck om det är eller befaras bli vinterväglag.

Om bilen har dubbdäck måste även eventuell släpvagn ha dubbdäck om det råder vinterväglag. Detta gäller även om bilen är undantagen från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade vinterdäck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Man får inte blanda dubbade och odubbade däck på bilen.

Dubbdäcksförbud

I tre svenska städer har man infört förbud mot användning av dubbdäck på vissa gator oavsett tid på året och väglag. M Sverige har varit och är alltjämt starkt kritiskt till införandet av dessa förbud, eftersom vi anser att trafiksäkerheten, inte minst för oskyddade trafikanter, i allt för hög grad har fått stå tillbaka för andra intressen. De miljö- och hälsoskäl som anförts som den viktigaste grunden för ett förbud, bör enligt vår uppfattning främst tillgodoses med förbättrade städrutiner.

Städer som hittills infört förbud mot användande av dubbdäck

Stockholm - Hornsgatan, Rosenlundsgatan mellan Krukmakargatan och Hornsgatan, och Varvsgatan mellan Hornsgatan och Hornsbruksgatan, Fleminggatan, Kungsgatan, mellan Sveavägen och Birger Jarlsgatan.
Vinterdäck, Stockholm stads webbplats

Göteborg - Friggagatan, Odinsgatan.
Vinterdäck, Göteborgs stads webbplats

Uppsala - Kungsgatan, mellan Strandbodgatan och S:t Olofsgatan Vaksalagatan, mellan Storgatan och Kungsgatan.
Vinterdäck, Uppsala stads webbplats

I samtliga fall är det tillåtet att korsa respektive gata. Den som blir påkommen med att köra med dubbdäck på de aktuella platserna får betala 1 000 kr i böter.

Undantag från dubbdäcksförbud

Vissa fordon undantas från dubbdäcksförbuden. Det gäller till en början cykel och moped klass II. Vissa typer av transporter som bedömts vara särskilt samhällsviktiga är också undantagna. Detta gäller fordon som används för transporter i samband med yrkesutövning som utförs av:

  • Polis
  • Tull
  • Kustbevakning
  • Läkare
  • Sjuksköterska
  • Barnmorska
  • Veterinär
  • Personal inom räddningstjänsten
  • Transportör av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt
  • Vissa fall vägtransportledare, väghållningsfordon och liknande

Uppsala undantas dessutom följande grupper från förbudet: Boende på Kungsgatan 28-32, 37-39 samt 46, Klostergatan 19-21, Vaksalagatan 18-20 personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrad, taxibolag och fordon som används vid skoltransporter.

Dispens från dubbdäcksförbud

Det finns en viss möjlighet även för den som inte tillhör någon av de undantagna kategorierna att få dispens från dubbdäcksförbud. Möjligheten till dispens tillämpas mycket restriktivt, det ska alltså vara fråga om rena undantagsfall. Generellt sett får dispens endast meddelas om det i det enskilda fallet finns särskilda skäl och dispens kan meddelas utan fara för trafiksäkerheten, skada på vägen eller någon annan avsevärd olägenhet.

Det finns för närvarande inte någon praxis som preciserar hur rekvisitet särskilda skäl exakt ska förstås. Enligt Transportstyrelsen, som är högsta överprövningsinstans i dispensärenden, är särskilda skäl sådana skäl som på något vis avviker från det normala, och som inte är vanligt förekommande. Den som begär dispens måste därför anföra vilka skäl som starkt motiverar varför avsteg från förbudet ska beviljas, t.ex. skäl som är särskilt för honom eller henne, eller en så liten och avgränsad grupp att det inte fanns anledning att ta hänsyn till den gruppen när kommunen meddelade förbudet. Det faktum att ett fordon används även på andra vägar och vägsträckor (inom och utom orten) än den där dubbdäcksförbudet meddelats, anses inte utgöra ett sådant "särskilt skäl" leder till ett beviljande av Transportstyrelsen.

Ansökan om dispens kan göras till respektive kommun och ska innehålla namn, adress, person- eller organisationsnummer samt fordonets registreringsnummer. I ansökan ska anges de skäl som åberopas samt kopior av eventuella handlingar som styrker skälen.

Stockholm

Stockholms stad beviljar inte dispenser enbart därför att sökanden bor på gata med förbud eller angränsande gata. Att en del av ett företags eller en persons transporter ibland sker på Hornsgatan och ibland i andra delar av landet utgör inte heller grund för dispens. Stockholms stad uppger på sin hemsida att dispens eventuellt kan ges av medicinska eller andra tungt vägande skäl, t.ex. till personer med funktionsnedsättning som har bilstöd eller personer med parkeringstillstånd för funktionshindrade med Hornsgatan eller annan gata som direkt berörs av dubbdäcksförbudet som frekvent målpunkt.

Stockholms stad tar ut en handläggningskostnad om 240 kr som faktureras efter att beslut om avslag eller dispens meddelats.

Ansökan kan skickas till:
Trafikkontoret, Tillståndsavdelningen, Trafikstyrning
Box 8311
104 20 STOCKHOLM

Göteborg

Göteborgs stad har för tillfället inga särskilda upplysningar om vad som krävs för dispens från dubbdäcksförbudet eller eventuell handläggningskostnad, på sin hemsida. Den som vill ansökan om dispens i Göteborg kan vända sig till Trafikkontoret och dess enhet för enhet för tillstånd och dispenser.

Adressen är:

Trafikkontoret
Enheten för Tillstånd och dispenser
Box 2403
403 16 GÖTEBORGS STAD

Uppsala

Uppsala kommun anger på sin hemsida att det finns möjlighet till dispens om man uppfyller vissa kriterier. Man ska ha som målpunkt en adress på Kungsgatan eller Vaksalagatan där dubbdäcksförbudet råder. Det går inte att få dispens om man vill köra på Kungsgatan enbart för att förkorta sin resväg.

Enligt Uppsala kommuns riktlinjer gäller också att:

  • Frakten eller transporten av säkerhetsskäl måste framföras med ett fordon som har dubbdäck
  • Frakten eller transporten sker vid ett specifikt tillfälle och inte är återkommande
  • Frakten eller transporten ingår i en transportkedja där fordonet behöver ha dubbdäck för att kunna framföras på ett säkert sätt
  • Det inte går att nå adressen via annan färdväg

Uppsala kommun utfärdar dispenser enbart för specifika tillfällen och inte för hela vinterperioden. I skrivande stund framgår det inte på kommunens hemsida om det utgår någon handläggningsavgift för ansökan.

Ansökningar hanteras av Trafiknämndens kansli som kan nås på telefon 018-727 40 10.

Att överklaga beslut om dispens

Om kommunen inte beviljar ansökan om dispens, kan beslutet överklagas till länsstyrelsen i respektive län. Länsstyrelsens beslut kan i sin tur överklagas till Transportstyrelsen som är högsta överprövningsinstans i dessa ärenden.

För att se filmen med tips om hur byter du däck på bilen själv så behöver du acceptera att marknadsföringscookies får användas.