Besiktning
Att bilen är i bra skick är viktigt för trafiksäkerheten. Besiktningen är trots allt ett relativt billigt sätt att få ett kvitto på att bilen är frisk, alternativt få veta vad som kräver åtgärd.
Dåliga avgasvärden på besiktningen?
Missa i så fall inte avgasreningslagen, den kan ge dig hjälp till en kostnadsfri reparation. M Sverige reder ut begreppen!
Så här brukar det gå till:
Felet upptäcks
För att få hjälp krävs vanligtvis en anmärkning från en myndighetskontroll. Det vill säga att fel avgasvärden mäts upp på besiktningen, eller att kontrollampan för avgasutsläpp lyser.
Besök verkstaden
För den underkända bilen behövs oftast en felsökning till att börja med. Visar den att felet är relaterat till en komponent med avgasrenande funktion får man sedan åberopa kostnadsfri reparation enligt avgasreningslagen.
Betalning
Hela kostnaden, både reservdelar och arbetstid, faktureras tillverkaren. Det är inte tillåtet att ta betalt av bilägaren i samband med en reparation som betalas av tillverkaren i enlighet med lagen. Bilen klar! När bilen är klar ska den godkännas på besiktningens efterkontroll. Även de hundralappar som den kostar ska ersättas i det fall verkstaden inte på egen hand är certifierad att ”släcka” anmärkningarna.
Undantag
Bilverkstaden eller biltillverkaren kan vägra kostnadsfri reparation eller vidare ersättning. Det kan bero på att bilen inte servats på rätt sätt, att fel bränsle använts eller om komponenterna skadats av yttre åverkan, till exempel om katalysatorn skadats av föremål man råkat köra på.
Avgasreningslagen är ett tillverkaransvar som innebär att system och komponenter i bilen som har en utsläppsbegränsande funktion ska fungera i upp till fem år eller 8000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Det är reglerat i lagstiftning (2011:318) och är alltså inte en garanti från försäljaren.
Men reglerna kan vara lite snåriga, och gäller inte alls för till exempel privatimporterade fordon, eller för fordon som generalagenten inte importerat men som sålts av andra aktörer.
Även om det är biltillverkaren som har ett ansvar brukar kontakten med dem skötas av verkstaden, dit du kan åka för att få hjälp att avhjälpa ett fel med stöd av lagen.
Förbesiktning
Är det en vettig idé att låta en verkstad gå igenom bilen inför besiktningen?
Beroende på vad man får för erbjudande kan det vara en bra affär att förbesikta. Flera större aktörer i form av auktoriserade märkesverkstäder och kedjor har helt kostnadsfria förbesiktningar. Anledningen till det är såklart att man hoppas få rätta till eventuella fel och brister som man upptäcker, och därmed dra in jobb till verkstaden. Om testet däremot kostar några hundralappar kan man såklart ifrågasätta nyttan av dubbla kontroller. Ett besiktningsprotokoll utan anmärkningar om inte annat?
Är du som bilägare osäker på bilens skick, och samtidigt mån om att få ett rent protokoll för att underlätta en eventuell försäljning, kan en förbesiktning vara bra. De är som nämnts ibland kostnadsfria, och kanske kan också de rekommenderade reparationerna omfattas av extra rabatter på utfört arbete och reservdelar på 10-15%. Har du sedan tidigare en misstanke om att något är fel kan det alltså innebära en lägre reparationskostnad i slutändan.
Om reparationer behövs
Kom ihåg att inget ska repareras eller bytas under själva förbesiktningen. Kontrollen innebär att verkstaden lämnar ett förslag gällande det som behöver åtgärdas inför besiktning – om de hittar några brister. Det är sedan upp till dig som bilägare att se över kostnader och vad som är den bästa reparationsmetoden.
Kom ihåg
- Om verkstaden enbart kan lämna ett reparationsförslag med nya reservdelar kan det vara värt att kolla med andra verkstäder också. Begagnade delar som motsvarar bilens ålder och miltal kan vara riktigt kostnadseffektivt.
- Det enkla är oftast det bästa. Vanliga anmärkningar på besiktningen är sådant som oftast är enkelt att själv kontrollera innan. Lyser alla lampor? Fungerar bilens säkerhetsbälten som de ska? Knäpp gärna dessa för att underlätta för besiktningsteknikern. Kolla också att varningstriangeln finns på plats.
Om du fått en anmärkning vid besiktningen
Vid påpekande eller "bra att veta" behöver du inte komma tillbaka för ombesiktning, utan får själv ansvara för att avhjälpa felet. Får du en mer allvarlig anmärkning måste bilen besiktas en gång till. Ofta bara för att kontrollera just det anmärkningen gäller. Vid de mest allvarliga felen kan bilen få körförbud. Den får då inte köras från platsen utan måste hämtas med bärgningsbil.
Verkstadsbesök för att "släcka tvåor"
Många större verkstäder är ackrediterade för att "släcka tvåor", vilket innebär att verkstaden i direkt samband med reparationen har behörighet att utföra ombesiktning och godkänna fordonet. Då behöver du inte åka tillbaka till besiktningen.
Ofta går det att göra de enklaste kontrollerna själv innan besiktningen. Lyser alla lampor, fungerar alla bälten och ligger varningstriangeln där den ska? Tryck till på tutan också! Dessa saker är ändå ganska vanliga anmärkningar. Mer tekniskt avancerade system är det bäst att bilprovaren själv testar på besiktningen.
Första besiktning för nyregistreradbil
Den första besiktningen ska ske 36 månader efter att bilen registrerats, andra gången efter 24 månader, därefter var 14:e månad. Det tidigare systemet med inställelsemånad, styrt av sista siffran i bilens registreringsnummer, är slopat. Det går nu alltså att besikta bilen när som helst under året varefter en period om 14 månaders godkänd besiktning kommer att gälla.
Besiktning av veteranbilar
Besiktning ska göras vartannat år för bilar 30 år eller äldre, besiktningsbefrielsen är ändrad till en flytande 50-årsgräns.