Äntligen vinter och möjlighet till skidåkning. Takboxen tas fram och börjar packas. Men hur klarar boxarna en krock? Test med åtta av de boxar som finns på marknaden. Flera klarar sig bra.
Fakta om testet
Testfakta har tillsammans med Norges Automobil-Forbund, NAF, genomfört ett jämförande test av åtta takboxar från kända varumärken. Testet utfördes av Rise Reserch Institutes of Sweden och bestod av två delar: krockprov och hanterbarhet.
Sex av boxarna är i plast och två i glasfiber. För två av boxarna är den maximala lastvikten 50 kg, för övriga sex 75 kg.
Produkterna som ingår i testet:
- Biltema takbox 400 l
- Calix H22
- Hamron 390 l (Jula)
- Mont Blanc Altitude 450
- Packline NX Premium
- Packline NX Twin XL
- Skiguard 860 Touring
- Thule Motion XT XL
Tyvärr är det tre av boxarna som får problem redan vid den lägre hastigheten 30 kilometer i timmen. Mont Blanc, Calix och Biltema står inte emot krocktestet och innehållet skjuts i väg ut ur boxarna när spännbanden går av.
Efter samtliga krocktester är det bara på en av boxarna som spännbanden är intakta.
Ingen klar vinnare om glasfiber eller plast
Testerna ger inget entydigt svar på om glasfiber är bättre än plast, ur säkerhetssynpunkt. Testvinnaren Packline NX Premium är gjord i glasfiber och där höll också spännbanden genom hela testet. På glasfiberboxen från Skiguard höll inte spännbanden, vilket resulterade i att skidorna delvis åkte ur boxen vid krocktestet. Eftersom glasfiber är ett kraftigare material blir boxen tyngre och du får lasta mindre för att inte överskrida maxvikten för last på taket.
Maxvikten är oftast 50–100 kilo beroende på bilens storlek. När det gäller takboxarnas hanterbarhet är det tre som utmärker sig negativt. Det är Skiguard, Hamron (Jula) och Biltema som alla är svårare att montera.
Totalvinnare i testet blev Packline NX Premium följd av Packline NX Twin XL och därefter Thule Motion XT XL. På delad sista plats hamnar Calix H22 och Biltemas takbox på 400 liter.
Krockprov
- Takboxarna monterades på godkända takräcken enligt anvisningarna.
- Alla boxar packades med fyra par skidor och två väskor med sandsäckar upp till den specificerade maximala lastvikten.
- Fanns instruktion om hur boxen skulle packas följdes denna.
- Övriga boxar packades med skidorna liggandes med topparna framåt.
- Väskorna spändes fast ovanpå skidorna med medföljande spännband.
- Takboxarna krockprovades sedan enligt standarden DIN 75302:2019-06 med en krockpuls på 12 g vid 30 km/h samt 40 km/h.
- Två boxar av varje modell användes till krocktestet, en per krock.
- Krocken vid 40 km/h är ett tuffare test än de branschstandarder som finns för takboxar. Krockpulsen 12 g ligger i överkant enligt standard. Krockpulsen är den kraft som de testade takboxarna utsätts för vid krocktillfället uttryckt i g-krafter.
Hanterbarhet
- Fyra testpersoner av olika längd, det vill säga med olika fysiska förutsättningar och räckvidd, bedömde takboxarnas hanterbarhet.
- Provningen utfördes på en bil med förmonterat takräcke. Förutom boxen 860 Touring från Skiguard, som har genomgående räckeshål, där takräcket därför förmonterades på boxen.
- I bedömningen ingick bland annat hur lätta boxarna var att lyfta på och av, montera på takräcket, packa, öppna, stänga och låsa.
- Totalt tittade man på tio olika kriterier.
Läs testet i sin helhet i tidningen Motor nr 7 2021 där du även får tillverkarnas synpunkter på testresultatet.