9 babyskydd i stort test
Testfaktas laboratorietest blottar stora skillnader i krocksäkerhet för babyskydd. Det finns två olika standarder för certifiering: UN R129 och UN R44. Bägge visar att skyddet är testat och godkänt, men bara i den ena ingår bedömning av resultat från sidokollisionstest.
Så här utförde vi testet
Tester på krocksäkerhet av babyskydd är tydligt reglerade i standarder för respektive produktkategori. Den senaste standarden för babyskydd, och den standard som vi har följt i dessa tester heter UN R129 (även kallad i-Size) och den aktuella versionen som vi har använt är ”2012 & 2015 Draft”. Tidigare standard hette UN R44. Båda dessa standarder är i nuläget giltiga. De största skillnaderna i den nya i-Sizestandarden är att:
- Tillverkaren ska ange längden på barnet som stolen är anpassad för, tidigare angavs barnets vikt.
- Bilbarnstolar för barn upp till 15 månader ska vara bakåtvända. I den gamla standarden är det upp till nio månader.
- Bilbarnstolarna och bilarna ska vara kompatibla.
- Förutom test av frontalkrock har även test av sidokrockar lagts till i den nya standarden.
Så här mäter vi användarvänlighet
Ett användartest genomfördes med en panel bestående av fyra flerbarnsföräldrar för att bedöma hur de olika babyskydden är att montera och placera.
Varje panelmedlem fick prova att montera och placera samtliga babyskydd i testet – både med tillhörande Isofix-bas och med endast bälte. För varje babyskydd fick deltagarna sedan lämna kommentarer om vad de upplevde som för - och nackdelar med produkten, samt betygsätta dem på följande punkter:
- Hur lätt var basen att placera/montera?
- Hur lätt var stolen att placera/montera?
- Hur lätt var stolen att placera/montera med bälte?
Laboratorietest av nio babyskydd ur krocksäkerhetssynpunkt, samt hur enkla de är att använda.
Samtliga stolar testade med respektive Isofix-bas. Isofix är ett fästsystem för bilbarnstolar som bygger på en internationell standard. Krocktesterna har utförts på det ackrediterade laboratoriet CSI S.p.A i Italien.
Krocktest från sida och front
I vårt krocktest har vi valt att använda en hastighet av 50 km/h tillsammans med en krockpuls som är något högre än vad som anges i standarden. Sidokrocken testades helt enligt standard.
En testdocka med krocksensorer, av typen Q0 (motsvarar en 1 månad gammal baby), placerades i den stol som ska testas. Stolen monterades, enligt tillverkarens anvisningar, i en släde som ska simulera ett bilsäte. Släden körs sedan mot en barriär i den definierade hastigheten och krockpulsen. Hela förloppet registreras av sensorerna i dockan, släden samt av två höghastighetskameror.
Resultaten från krocktesterna anges som ett medelvärde av g-krafterna, i krockens riktning, under de 3 millisekunder då krafterna är som högst.