Mopedbilar
Allt fler föräldrar lockas att införskaffa en populär mopedbil till tonåringen. Vi har testat två modeller – och resultatet är ingen rolig läsning. Utöver ADAC Technikzentrum utfördes testet av tre tonåringar.
Livsfarlig frihet
Mopedbilar behöver inte kraschtestas för att kunna typgodkännas, men säkerhetsorganisationen Euro NCAP har ändå krocktestat både Aixam och Twizy med ganska nedslående resultat.
Visserligen är säkerheten i dessa fyrhjuliga fordon med kaross avsevärt bättre än för tvåhjuliga dito, men säkerhetsnivån ligger långt under bilar i nästan samma storleksklass.
Renault Twizy 45
Säkerhet och väguppträdande
Twizy har både airbag och en rejäl kaross. Den senare resulterar dock i väldigt starka krafter på testdockan. I sidokrocktestet var förarens huvud utanför karossen, något som skulle resultera i allvarliga huvudskador vid en riktig krasch. Varken ABS eller ESP finns heller till Twizy, som är godkänd som fyrhjuling.
Vägegenskaper är Twizys gren. Den klarar undanmanöverprovet galant och det är långt kvar till dess dynamiska gränser. Twizy uppträder väldigt neutralt och kränger endast marginellt. I detta fall tjänar Twizy på sin fasta fjädring, och samtidigt har den fördelen av en mycket låg tyngdpunkt tack vare att batteriet ligger under golvet och på så sätt förbättrar Twizys smidighet.
Lättkörd
I Twizy är sätena av hårdplast och utrymmet för passageraren högst begränsat. Den höga utväxlingen på styrningen bidrar till Twizys lättkördhet även om den inte förmedlar mycket till känsla. Styrningens avsaknad av servo gör att manövrering kräver en del ansträngning. Twizys enda riktiga svaghet i vägegenskaper är dess dåliga bromsprestanda. Inte nog med att ABS inte finns tillgängligt, den uppmätta bromssträckan på 7,0 meter från 40 km/h är på tok för lång. Lägg därtill en stum känsla i bromspedalen som gör doseringen av bromsverkan svår.
Renault Twizy är rolig att köra, med bra balans och kvicka reaktioner. Förutom körglädjen är Twizys starkaste argument dess nollutsläpp. Den finns bara som helt eldriven och laddas fullt på 3,5 timmar i ett vägguttag. Räckvidden är 80 km vid verkliga förhållanden.
Aixam City Diesel
Säkerhet och väguppträdande
Utöver trepunktsbälten finns det inga passiva säkerhetsfunktioner i Aixam som är värda att nämnas. Den är något bättre än Twizy när det kommer till aktiv säkerhet eftersom den har ABS som tillval. Vidare aktiveras varningsblinkers automatiskt när man panikbromsar.
Aixam City är ingen vidare körmaskin. Manövrering i stan kräver en del ansträngning eftersom styrningen både har låg utväxling och saknar servoverkan. Både känsla och precision lämnar en del i övrigt att önska.
Den testade bilen var utrustad med ABS-bromsar och därför tar det Aixam 6,3 meter att stanna från 40 km/h.
Undanmanöverprovet
Undanmanöverprovet i 45 km/h ger ett mediokert resultat. Om man släpper upp gaspedalen i ingången till undanmanöverprovet gör den kraftiga motorbromsen att Aixam hinner sakta ner betydligt och man klarar undanmanövern på ett säkert sätt – även om styrprecisionen lider och det kränger en del. Om man däremot håller gaspedalen nere vid samma manöver kan det få allvarliga konsekvenser.
Det är inga problem att styra runt hindret, men Aixam har en markant överstyrningstendens i utgången av manöverprovet. Det finns inget ESP som kan förhindra detta. Således snurrar fordonet runt och i värsta fall skulle den även kunna rulla runt på taket.
Våra mätningar avslöjar att Aixam är en riktig smutsgris. Den saknar helt avgasrening och partikelutsläppen är 164 (!) gånger högre än den lagstadgade gränsen för personbilar. Utsläppen av kväveoxider är sju gånger högre än vad som tillåts för personbilsdieslar.
Reportage från Motor nr 1, 2019.