M Sverige testar mopedbilar

Allt fler föräldrar lockas att införskaffa en populär mopedbil till tonåringen. Vi har testat två modeller – och resultatet är ingen rolig läsning. Utöver ADAC Technikzentrum utfördes testet av tre tonåringar.

Livsfarlig frihet

Mopedbilar behöver inte kraschtestas för att kunna typgodkännas, men säkerhetsorganisationen Euro NCAP har ändå krocktestat både Aixam och Twizy med ganska nedslående resultat.

Visserligen är säkerheten i dessa fyrhjuliga fordon med kaross avsevärt bättre än för tvåhjuliga dito, men säkerhetsnivån ligger långt under bilar i nästan samma storleksklass.

Både Aixam och Twizy klassas som moped klass I, och för dem gäller följande regler:

  • Moped klass I ska vara registrerad och ha registreringsskylt monterad baktill på fordonet och vara trafikförsäkrad för att få köras.
  • Moped klass I får inte framföras på cykelbana.
  • För att köra moped klass I ska du ha fyllt 15 år och ha körkort klass AM.

Kontrollbesiktning: Nej.
Fordonsskatt: Nej.
Hastighetskrav: Godkända för högst 45 km/tim.
Krav på hjälm: Har fordonet kaross behövs inte hjälm.
Passagerare: En, om det finns avsedd och registrerad plats.

Källa: Transportstyrelsen

Renault Twizy klarar undanmanöverprovet galant. Den kränger marginellt och uppträder smidigt.
Renault Twizy klarar undanmanöverprovet galant. Den kränger marginellt och uppträder smidigt.

 

  Renault Twizy 45
Drivlina

Elmotor bak, 5 hk.
Automatlåda.
Bakhjulsdrift

Kaross Längd 2 338 mm
Bredd 1 396 mm
Höjd 1 454 mm.
Axelavstånd 1 686 mm.

Bagagevolym
31 + 3,5 + 5 liter.
Bränsle-
förbrukning
(NEDC)

Angiven 5,8 kWh/100 km,
test 9,1 kWh/100 km.
CO² Angivet 0 g/km,
Test 0 g/km.
Prestanda 0–40 km/h testat 7,8 s.
Toppfart 45 km/h.
Utrymmen 0–40 km/h testat 10,2 s.
Toppfart 45 km/h.


Vikt



Tjänstevikt 500 kg
Maxlast 185 kg
Max dragvikt 0 kg.
Tankvolym Batterikapacitet 6,1 kWh.
Pris Från 99 900 kr (2019)
   
Ekonomi/
utrustning
2
  Högt inköpspris (10 000 i klimatbonus gäller inte längre). Knapp utrustning, billig service, bra andrahandsvärde och mycket låga driftskostnader.
Motor/
växellåda
4
  Väldigt smidig och vibrationsfri drivlina med en omedelbar och mjuk kraftleverans. Finns även som 80 km/h-version som är riktigt kvick.
Körning/
komfort
2
  Stum fjädring, hårda sittplatser utan inställningsmöjligheter och öppen kupé. Varken ventilation eller värme finns. Enorm körglädje! 
Utrymmen 1
  Passar förare upp till 1,90 meter men i övrigt finns det inte mycket plats i kupén. Bagageutrymmet är mer förvaringsfack.
Säkerhet 1
  Förar-airbag finns men varken ABS eller ESP. Styv karosstruktur ger väldigt höga påfrestningar på kroppen vid en kollision.
Miljö 5
  Twizy har inga lokala utsläpp och laddas enkelt med helt förnybar el.
   
RESULTAT
(MAX 30)

16

 

Rolig att köra, klimatsmart och inte hutlöst dyr, vilket talar för Twizy. Den är i alla fall säkrare än en tvåhjulig moped.

Rolig att köra, klimatsmart och inte hutlöst dyr, vilket talar för Twizy. Den är i alla fall säkrare än en tvåhjulig moped.

 

Renault Twizy 45

Säkerhet och väguppträdande

Twizy har både airbag och en rejäl kaross. Den senare resulterar dock i väldigt starka krafter på testdockan. I sidokrocktestet var förarens huvud utanför karossen, något som skulle resultera i allvarliga huvudskador vid en riktig krasch. Varken ABS eller ESP finns heller till Twizy, som är godkänd som fyrhjuling.

Vägegenskaper är Twizys gren. Den klarar undanmanöverprovet galant och det är långt kvar till dess dynamiska gränser. Twizy uppträder väldigt neutralt och kränger endast marginellt. I detta fall tjänar Twizy på sin fasta fjädring, och samtidigt har den fördelen av en mycket låg tyngdpunkt tack vare att batteriet ligger under golvet och på så sätt förbättrar Twizys smidighet.

Lättkörd

I Twizy är sätena av hårdplast och utrymmet för passageraren högst begränsat. Den höga utväxlingen på styrningen bidrar till Twizys lättkördhet även om den inte förmedlar mycket till känsla. Styrningens avsaknad av servo gör att manövrering kräver en del ansträngning. Twizys enda riktiga svaghet i vägegenskaper är dess dåliga bromsprestanda. Inte nog med att ABS inte finns tillgängligt, den uppmätta bromssträckan på 7,0 meter från 40 km/h är på tok för lång. Lägg därtill en stum känsla i bromspedalen som gör doseringen av bromsverkan svår.

Renault Twizy är rolig att köra, med bra balans och kvicka reaktioner. Förutom körglädjen är Twizys starkaste argument dess nollutsläpp. Den finns bara som helt eldriven och laddas fullt på 3,5 timmar i ett vägguttag. Räckvidden är 80 km vid verkliga förhållanden.

 Mopedbilar liknar ofta en vanlig bil, vilket kan ingjuta en falsk trygghet bakom ratten. Aixam City är inget undantag.
Mopedbilar liknar ofta en vanlig bil, vilket kan ingjuta en falsk trygghet bakom ratten. Aixam City är inget undantag.

 

  Aixam City Diesel
Drivlina

Rak 2, diesel, 479 cm3, 8 hk,
21 Nm vid 2 500 r/min.
CVT-låda.
Framhjulsdrift.

Kaross Längd 2 780 mm
Bredd 1 500 mm
Höjd 1 470 mm
Axelavstånd 1 795 mm.
Bagagevolym 270 liter.
Bränsle-
förbrukning
(NEDC)

Angiven 3,1 l/100 km
Test 3,5 l/100 km.
CO² Angivet i. u. g/km
Test i.u. g/km.


Prestanda




0–40 km/h testat 10,2 s.
Toppfart 45 km/h.
Utrymmen 0–40 km/h testat 10,2 s.
Toppfart 45 km/h.


Vikt



Tjänstevikt 430 kg
Maxlast 245 kg
Max dragvikt 0 kg.
Tankvolym 16 liter
Pris Från 144 900 kr (2019)
   
Ekonomi/
utrustning
2
  Mycket högt inköpspris, okej standardutrustning, billig service, hyfsat andrahandsvärde och måttliga driftskostnader.
Motor/
växellåda
2
  Grov dieselmotor som ger vibrationer i hela bilen.
Trevlig växellåda som ger fin komfort tack vare bra utväxling.
Körning/
komfort
2
  Väldigt hög ljudnivå inuti. Svag värme och ventilation. Smala säten med få inställningsmöjligheter utan vidare komfort. Bra fjädringskomfort.
Utrymmen 2
  Man får plats om man är under 1,85 meter lång men bilens bredd gör att man gnuggar axlar med varandra. Förvånansvärt stort bagageutrymme.
Säkerhet 0
  Oacceptabelt hög risk för allvarliga personskador vid en sido- eller frontalkrock, även vid låga hastigheter. ABS är standard.
Miljö 1
  Dieselmotorn (Euro 4) saknar all form av rening och släpper ut väldigt stora mängder kväveoxid samt partiklar. Bränsleförbrukningen är hög.
   
RESULTAT
(MAX 30)

9

 

Det objektiva omdömet om Aixam lär inte gå hem hos tonåringen, men som ansvarig vuxen bör man undvika Aixam helt och hållet.

 

Aixam City Diesel

Säkerhet och väguppträdande

Utöver trepunktsbälten finns det inga passiva säkerhetsfunktioner i Aixam som är värda att nämnas. Den är något bättre än Twizy när det kommer till aktiv säkerhet eftersom den har ABS som tillval. Vidare aktiveras varningsblinkers automatiskt när man panikbromsar.

Aixam City är ingen vidare körmaskin. Manövrering i stan kräver en del ansträngning eftersom styrningen både har låg utväxling och saknar servoverkan. Både känsla och precision lämnar en del i övrigt att önska.

Den testade bilen var utrustad med ABS-bromsar och därför tar det Aixam 6,3 meter att stanna från 40 km/h.

Undanmanöverprovet

Undanmanöverprovet i 45 km/h ger ett mediokert resultat. Om man släpper upp gaspedalen i ingången till undanmanöverprovet gör den kraftiga motorbromsen att Aixam hinner sakta ner betydligt och man klarar undanmanövern på ett säkert sätt – även om styrprecisionen lider och det kränger en del. Om man däremot håller gaspedalen nere vid samma manöver kan det få allvarliga konsekvenser.

Det är inga problem att styra runt hindret, men Aixam har en markant överstyrningstendens i utgången av manöverprovet. Det finns inget ESP som kan förhindra detta. Således snurrar fordonet runt och i värsta fall skulle den även kunna rulla runt på taket.

Våra mätningar avslöjar att Aixam är en riktig smutsgris. Den saknar helt avgasrening och partikelutsläppen är 164 (!) gånger högre än den lagstadgade gränsen för personbilar. Utsläppen av kväveoxider är sju gånger högre än vad som tillåts för personbilsdieslar.

Renault Twizy 45 är det närmaste en gokart du kan komma på allmän väg. Aixam City är ett transportmedel för personer som inte vill åka kommunalt eller tvåhjuling. Båda två klassas som fyrhjuliga mopeder med karosseri och kräver därför ingen hjälm vid nyttjande, däremot måste man använda säkerhetsbälte. För att få köra en mopedbil måste man ha fyllt 15 år och ha körkort klass AM.

Skillnaderna mellan fordonen avslöjas också när man tittar på byggkvaliteten. Renault bygger bilar, Aixam tillverkar mikrobilar. Twizy har god byggkvalitet och känns solid om än asketiskt spartansk.

Aixam lider av slarvig montering med vassa kanter på plasten kring dörrarna som även skramlar när man stänger dem. Priset på nära 150 000 kronor ter sig löjeväckande när man ser vad man får för pengarna. Då är Twizy ett kap för under 100 000 kronor.

Kupén

Inuti Twizy är det väderbeständigt, dörrar är extrautrustning och kostar 5 500 kronor (rekommenderas). Sätena i hårdplast är klädda med tunt stoppade kuddar som blir obekväma redan efter några minuters körning. Speciellt för passageraren som sitter bakom föraren och halvt grenslar dennes säte. Föraren är alltför upptagen med att ha hysteriskt roligt bakom ratten i några mil till. I Aixam är det i stället materialen som känns billiga och trista. Stolarna i Aixam är mjukare än i Twizy men ordentligt smala och ger inte mycket stöd. Bilens ynka bredd ger inte heller utrymme för några storvuxna typer.

Inget av fordonen har strålkastare som är värda namnet även om Twizys är något bättre i mörker än Aixams. Däremot har Aixam varselljus i LED som gör den väl synlig dagtid. Backspeglar ställs in manuellt, och Aixam har både backkamera och parkeringssensor bak som standard, hos Twizy kostar det 1 900 kronor.

Förarmiljön i Twizy är högst basal. Här finns inga snofsiga funktioner, bara en ratt, ett digitalt instrumentfönster, två spakar och växelväljarknappar. I Aixam påminner det mer om hur det ser ut i en riktig bil, men knapparna är små och svårtillgängliga. Inget av fordonen har rattjustering.

Underhållningen i Twizy får man stå för själv

Här finns ingen musikspelare, såvida man inte betalar 3 500 kronor för ett ljudpaket med Blåtand och högtalare i taket som är i klenaste laget för att överrösta fartvinden. Tur då att den är så rolig att köra. Perfekt balans, kvicka reaktioner och en omedelbar kraftleverans. Styrningen, utan servo, är lättvevad men saknar lite känsla. Twizy ligger som ett strykjärn på vägen och inspirerar verkligen till körglädje.

Aixam har en 6,2-tums multimedia- anläggning med uttag för cd/dvd och usb. Tur är väl det eftersom den inte är något vidare att köra. Motorn har en enorm tröghet och växellådan är långsam men växlar mjukt. Fartökningen är modest och köregenskaperna är instabila och osäkra. Aixam har inte heller någon styrservo, och det är trögrott och känslolöst när man rattar den.

Säkerheten är ett kapitel för sig. Bokstavligen. Frågan man ska ställa sig är om man hellre låter sitt barn åka tvåhjulig moped än en mopedbil? I vissa avseenden kan nog tvåhjulingen vara säkrare beroende på att man då är mer utsatt för elementen och märker omgivningens risker bättre.

Mopedbilens kaross kan skapa en falsk trygghet som i stället gör att föraren tar större risker än hon eller han skulle gjort på ett tvåhjuligt fordon.

Reportage från Motor nr 1, 2019.