Bannerbild sommardäckstest 2025

Mellan bästa och sämsta däck skiljer hela 17 meter i bromssträcka. Att satsa på pålitliga och högkvalitativa däck är en klok investering, och årets test visar att skillnaderna mellan olika däck kan vara mycket avgörande i kritiska situationer.

I årets sommardäckstest undersöktes 16 däckmodeller i storleken 225/40 R 18, och skillnaderna mellan de bästa och sämsta däcken är anmärkningsvärda. Däckens prestanda på vägen kan vara avgörande för din säkerhet, speciellt i kritiska situationer som nödbromsningar eller snabba undanmanövrar.

Två däck sticker ut som testvinnare

Två däckmodeller fick toppbetyg i testet tack vare sin exceptionella körsäkerhet: Continental Sportcontact 7 och Bridgestone Potenza Sport. Dessa däck imponerade med utmärkt grepp och precision, både på torra och våta vägar. Continental levererade även bra resultat i livslängd, medan Bridgestone nådde ett tillfredsställande betyg tack vare sin miljöprestanda.

Mellan bästa och sämsta däck skiljer det hela 17 meter i bromssträcka.
Mellan bästa och sämsta däck skiljer det hela 17 meter i bromssträcka.

Bra val för en balanserad kombination av säkerhet och livslängd

Nio andra däck fick godkänt med bra betyg i testet. Bland dem presterade Michelin Pilot Sport 5 och Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 starkt både i körsäkerhet och miljöprestanda, där Michelin tog ledningen i miljöhänsyn. Vredestein Ultrac Pro, Yokohama Advan Sport V107 och Firestone Firehawk Sport visar högpresterande egenskaper men har kortare livslängd. Falken Azenis FK520 och Nexen N Fera Sport har korta bromssträckor på torra vägar men vissa komfortnackdelar, medan Dunlop Sport Maxx RT2 har bra körsäkerhet men något högre slitage. Toyo Proxes Sport 2 presterade bra på torra vägar men förlorade poäng i livslängd och slitage.

Däck med vissa kompromisser

Tre däckmodeller fick endast tillfredsställande betyg: Kumho Ecsta PS71, Nokian Tyres Powerproof 1 och Giti Gitisport S2. Samtliga visar brister på antingen torra eller våta vägar, och vissa har kortare livslängd eller högre slitage.

Dåliga däck som bör undvikas

Norauto Prevensys 4 presterade dåligt på torra vägar. Det krävde kontinuerliga styrkorrigeringar och har sämre kontroll vid höga hastigheter, vilket är olämpligt för säker körning. Sist i testet hamnade Doublecoin DC-100, som fick ett dåligt betyg på grund av katastrofalt dålig körsäkerhet. Detta däck har extremt långa bromssträckor på våta vägar, vilket kan vara direkt farligt. Skillnaden i bromssträcka mellan testvinnaren Continental och Doublecoin är hela 17 meter! Vid den punkt där ett fordon med Continentaldäck hade stannat, hade bilen med Doublecoin fortfarande en resthastighet på cirka 49 km/h, vilket kan leda till allvarliga olyckor.

SAMMANFATTNING: Sätt säkerheten först

Detta test visar att det finns stora skillnader i kvalitet mellan olika sommardäck. Att investera i högpresterande däck, såsom Continental Sportcontact 7 eller Bridgestone Potenza Sport, kan vara avgörande för din säkerhet. Undvik budgetalternativ som Doublecoin DC-100, då det kan innebära en risk på vägarna. När du väljer sommardäck, titta inte bara på priset – sätt alltid körsäkerhet och kvalitet i första rummet.

  • Alfa Romeo Giulietta
  • Audi A3 BMW 1-series, 2-series
  • Cupra Leon
  • Fiat Tipo
  • Hyundai i30 Ioniq, Veloster
  • KIA Proceed
  • Lexus IS
  • Lotus 3-Eleven
  • Mercedes A-Class, B-Class, CLA, SLC
  • Mini Clubman, Cooper
  • Opel Astra, Meriva
  • Peugeot 308, e-308
  • Renault Mégane
  • Seat Leon
  • Škoda Octavia, Scala
  • Subaru Impreza
  • Toyota Camry, Corolla, Yaris
  • VW Golf

Så gjorde vi testet

Testet har genomförts i samarbete med tyska ADAC och flera europeiska motororganisationer, vilket möjliggör en omfattande satsning på resurser för att göra det så grundligt som möjligt. Årets test är på dimensionen 225/40 R18 som är en populär däckstorlek för sommardäck till kompakta bilmodeller. Testet har genomförts på en Volkswagen Golf.

  • För att säkerställa rättvisa resultat genomgår alla däck en inkörningsperiod på 40 mil innan testerna startar. Därefter utvärderas däckens körsäkerhet på både torra och våta vägar. På torra vägar bedöms styrrespons, stabilitet och hantering i kurvor, medan bromstester utförs från 100 km/h, där medelvärdet från flera mätningar används.
  • På våta vägar testas bromssträckor från 80 km/h, och i vattenplaningstesterna körs däcken genom 8 mm djupt vatten i längdriktning och 5 mm i tvärled. Hastigheten ökas gradvis för att avgöra vid vilken punkt däcken förlorar grepp och börjar flyta. 
  • För att utvärdera miljöprestanda körs varje däck upp till 15 000 km, där slitaget mäts med laser var 2 500:e km. Dessutom testas bränsleförbrukningen vid 100 km/h, och bullernivån mäts både i kupén och utanför bilen enligt internationella standarder.
  • För att säkerställa jämförbarhet mellan tester används alltid referensdäck som måttstock. På så sätt kan resultaten från detta test jämföras med tidigare tester och ge en rättvis bild av däckens kvalitet.

Testresultat – Sommardäck rangordnade efter betyg, från bästa till sämsta däck.

Betyg: 4 | CONTINENTAL SPORTCONTACT 7

Totalpoäng: 1,8

Cirkapris: 1 400 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 72
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  1,2
Körbarhet
40 %
1,25
Stabilitet
40 %
1,25
Inbromsning
20 %
1

Regn 
60 %

  1,7
Inbromsning – ABS
30 %
1,06
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,41
Vattenplaning – lateral
10 %
2,73
Manöverbana
30 %
1,37
Cirkelkörning
10 %
1,9
Körsäkerhet
70%
1,5
Beräknad livslängd 
40%
  2,4
Däckslitage
20%
  2
Effektivitet
20%
  2,2
Vikt
50%
  2,47
Bränsleförbrukning 
50%
  1,83
Buller
10 %
  3,2
Buller – interiör
50 %
3
Buller – exteriör
50 %
3,49
Hållbarhet 
10%
2,8
Resultat miljöbalans
30 %
 2,4

Totalt 100 %

1,8

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | BRIDGESTONE POTENZA SPORT

Totalpoäng: 1,9

Cirkapris: 1 300 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 72
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  1,3
Körbarhet
40 %
1,38
Stabilitet
40 %
1,5
Inbromsning
20 %
0,9

Regn 
60 %

  1,7
Inbromsning – ABS
30 %
1,19
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,49
Vattenplaning – lateral
10 %
2,47
Manöverbana
30 %
1,45
Cirkelkörning
10 %
1,9
Körsäkerhet
70%
1,5
Beräknad livslängd 
40%
  1,8
Däckslitage
20%
  2
Effektivitet
20%
  2,8
Vikt
50%
  2,76
Bränsleförbrukning 
50%
  2,79
Buller
10 %
  3,6
Buller – interiör
50 %
3,25
Buller – exteriör
50 %
4,01
Hållbarhet 
10%
2,8
Resultat miljöbalans
30 %
 2,8

Totalt 100 %

1,9

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | MICHELIN PILOT SPORT 5

Totalpoäng: 1,9

Cirkapris: 1 600 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 72
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  2,1
Körbarhet
40 %
2,5
Stabilitet
40 %
2,13
Inbromsning
20 %
1,1

Regn 
60 %

  1,7
Inbromsning – ABS
30 %
1,35
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,38
Vattenplaning – lateral
10 %
2,6
Manöverbana
30 %
1,23
Cirkelkörning
10 %
2,1
Körsäkerhet
70%
1,9
Beräknad livslängd 
40%
  1,3
Däckslitage
20%
  1,7
Effektivitet
20%
  2,2
Vikt
50%
  2,34
Bränsleförbrukning 
50%
  2,15
Buller
10 %
  3,3
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,77
Hållbarhet 
10%
3
Resultat miljöbalans
30 %
 1,9

Totalt 100 %

1,9

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 

Totalpoäng: 1,9

Cirkapris: 1 300 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  1,9
Körbarhet
40 %
2,25
Stabilitet
40 %
1,88
Inbromsning
20 %
1,1

Regn 
60 %

  1,7
Inbromsning – ABS
30 %
1,46
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,44
Vattenplaning – lateral
10 %
2,47
Manöverbana
30 %
0,86
Cirkelkörning
10 %
2,4
Körsäkerhet
70%
1,8
Beräknad livslängd 
40%
  1,8
Däckslitage
20%
  2,3
Effektivitet
20%
  2,1
Vikt
50%
  2,01
Bränsleförbrukning 
50%
  2,15
Buller
10 %
  2,8
Buller – interiör
50 %
2,5
Buller – exteriör
50 %
3,08
Hållbarhet 
10%
3,4
Resultat miljöbalans
30 %
 2,2

Totalt 100 %

1,9

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | VREDESTEIN ULTRAC PRO 

Totalpoäng: 1,8

Cirkapris: 1 300 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 72
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  1,6
Körbarhet
40 %
1,75
Stabilitet
40 %
1,63
Inbromsning
20 %
1,47

Regn 
60 %

  2,2
Inbromsning – ABS
30 %
1,94
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,47
Vattenplaning – lateral
10 %
2,6
Manöverbana
30 %
2,26
Cirkelkörning
10 %
2,3
Körsäkerhet
70%
2
Beräknad livslängd 
40%
  2,7
Däckslitage
20%
  2,4
Effektivitet
20%
  2,7
Vikt
50%
  2,9
Bränsleförbrukning 
50%
  2,47
Buller
10 %
  3,2
Buller – interiör
50 %
3
Buller – exteriör
50 %
3,31
Hållbarhet 
10%
3,5
Resultat miljöbalans
30 %
 2,8

Totalt 100 %

2,2

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | YOKOHAMA ADVAN SPORT V107

Totalpoäng: 2,3

Cirkapris: 1 200 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 71
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  1,5
Körbarhet
40 %
1,75
Stabilitet
40 %
1,5
Inbromsning
20 %
0,87

Regn 
60 %

  2,2
Inbromsning – ABS
30 %
2
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,85
Vattenplaning – lateral
10 %
2,73
Manöverbana
30 %
2
Cirkelkörning
10 %
2
Körsäkerhet
70%
1,9
Beräknad livslängd 
40%
  3,2
Däckslitage
20%
  3
Effektivitet
20%
  2,7
Vikt
50%
  2,85
Bränsleförbrukning 
50%
  2,47
Buller
10 %
  3,2
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,7
Hållbarhet 
10%
3,7
Resultat miljöbalans
30 %
 3,2

Totalt 100 %

2,3

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | FIRESTONE FOREHAWK SPORT 

Totalpoäng: 2,4

Cirkapris: 1 200 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  1,7
Körbarhet
40 %
2
Stabilitet
40 %
1,75
Inbromsning
20 %
1,23

Regn 
60 %

  2,2
Inbromsning – ABS
30 %
1,99
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,66
Vattenplaning – lateral
10 %
2,87
Manöverbana
30 %
2,05
Cirkelkörning
10 %
2,1
Körsäkerhet
70%
2
Beräknad livslängd 
40%
  3,2
Däckslitage
20%
  2,6
Effektivitet
20%
  2
Vikt
50%
  2,11
Bränsleförbrukning 
50%
  1,83
Buller
10 %
  3,2
Buller – interiör
50 %
3
Buller – exteriör
50 %
3,49
Hållbarhet 
10%
3,3
Resultat miljöbalans
30 %
 3,2

Totalt 100 %

2,4

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | FALKEN AZENIS FK520

Totalpoäng: 2,4

Cirkapris: 1 200 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  2,2
Körbarhet
40 %
2,75
Stabilitet
40 %
2,25
Inbromsning
20 %
1,2

Regn 
60 %

  2,5
Inbromsning – ABS
30 %
1,89
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,52
Vattenplaning – lateral
10 %
2,87
Manöverbana
30 %
2,97
Cirkelkörning
10 %
2,4
Körsäkerhet
70%
2,4
Beräknad livslängd 
40%
  2,2
Däckslitage
20%
  1,9
Effektivitet
20%
  2,4
Vikt
50%
  2,67
Bränsleförbrukning 
50%
  2,15
Buller
10 %
  2,8
Buller – interiör
50 %
2,25
Buller – exteriör
50 %
3,27
Hållbarhet 
10%
3,9
Resultat miljöbalans
30 %
 2,4

Totalt 100 %

2,4

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | DUNLOP SPORT MAXX RT2

Totalpoäng: 2,4

Cirkapris: 1 200 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 71
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  2,3
Körbarhet
40 %
2,5
Stabilitet
40 %
2,38
Inbromsning
20 %
1,7

Regn 
60 %

  2,1
Inbromsning – ABS
30 %
2,1
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,22
Vattenplaning – lateral
10 %
1,93
Manöverbana
30 %
2,08
Cirkelkörning
10 %
2,5
Körsäkerhet
70%
2,2
Beräknad livslängd 
40%
  2,6
Däckslitage
20%
  2,9
Effektivitet
20%
  2,1
Vikt
50%
  1,95
Bränsleförbrukning 
50%
  2,15
Buller
10 %
  3,2
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,67
Hållbarhet 
10%
3,3
Resultat miljöbalans
30 %
 2,9

Totalt 100 %

2,4

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | NEXEN N FERA SPORT

Totalpoäng: 2,4

Cirkapris: 1 300 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning D/A/B 71
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  2,3
Körbarhet
40 %
2,75
Stabilitet
40 %
2,38
Inbromsning
20 %
1,43

Regn 
60 %

  2,4
Inbromsning – ABS
30 %
2,08
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,56
Vattenplaning – lateral
10 %
2,6
Manöverbana
30 %
2,55
Cirkelkörning
10 %
2,3
Körsäkerhet
70%
2,4
Beräknad livslängd 
40%
  2,4
Däckslitage
20%
  2,3
Effektivitet
20%
  2,3
Vikt
50%
  2,45
Bränsleförbrukning 
50%
  2,15
Buller
10 %
  2,7
Buller – interiör
50 %
2,25
Buller – exteriör
50 %
3,12
Hållbarhet 
10%
3,3
Resultat miljöbalans
30 %
 2,5

Totalt 100 %

2,4

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | TOYO PROXES SPORT 2

Totalpoäng: 2,4

Cirkapris: 1 300 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning D/A/B 71
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  2,3
Körbarhet
40 %
2,75
Stabilitet
40 %
2,38
Inbromsning
20 %
1,07

Regn 
60 %

  2,1
Inbromsning – ABS
30 %
1,98
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,6
Vattenplaning – lateral
10 %
2,6
Manöverbana
30 %
1,68
Cirkelkörning
10 %
1,9
Körsäkerhet
70%
2,2
Beräknad livslängd 
40%
  3
Däckslitage
20%
  2,7
Effektivitet
20%
  2,5
Vikt
50%
  2,88
Bränsleförbrukning 
50%
  2,15
Buller
10 %
  3,1
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,53
Hållbarhet 
10%
4
Resultat miljöbalans
30 %
 3

Totalt 100 %

2,4

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 3 | KUMHO ECSTA PS71

Totalpoäng: 2,9

Cirkapris: 1 200 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning D/A/B 72
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  2,9
Körbarhet
40 %
3,63
Stabilitet
40 %
3,25
Inbromsning
20 %
0,87

Regn 
60 %

  1,8
Inbromsning – ABS
30 %
1,6
Vattenplaning – longitudinell
20 %
1,93
Vattenplaning – lateral
10 %
2,6
Manöverbana
30 %
1,33
Cirkelkörning
10 %
2,4
Körsäkerhet
70%
2,9
Beräknad livslängd 
40%
  3
Däckslitage
20%
  2,7
Effektivitet
20%
  2,6
Vikt
50%
  2,67
Bränsleförbrukning 
50%
  2,47
Buller
10 %
  3,3
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,94
Hållbarhet 
10%
3,9
Resultat miljöbalans
30 %
 3

Totalt 100 %

2,9

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 3 | NOKIAN TYRES POWERPROOF 1

Totalpoäng: 3,1

Cirkapris: 1 600 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/A/B 69
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  3,3
Körbarhet
40 %
3,75
Stabilitet
40 %
3,5
Inbromsning
20 %
1,87

Regn 
60 %

  2,4
Inbromsning – ABS
30 %
2,23
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,47
Vattenplaning – lateral
10 %
2,33
Manöverbana
30 %
2,48
Cirkelkörning
10 %
2,3
Körsäkerhet
70%
3,3
Beräknad livslängd 
40%
  2,5
Däckslitage
20%
  2,1
Effektivitet
20%
  2
Vikt
50%
  2,25
Bränsleförbrukning 
50%
  1,83
Buller
10 %
  3,5
Buller – interiör
50 %
3,5
Buller – exteriör
50 %
3,53
Hållbarhet 
10%
3,6
Resultat miljöbalans
30 %
 2,5

Totalt 100 %

3,1

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 4 | GITI GITISPORT S2

Totalpoäng: 3,2

Cirkapris: 1 600 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning D/A/B 70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  2,9
Körbarhet
40 %
3
Stabilitet
40 %
3
Inbromsning
20 %
2,4

Regn 
60 %

  3,1
Inbromsning – ABS
30 %
2,48
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,06
Vattenplaning – lateral
10 %
2,07
Manöverbana
30 %
3,73
Cirkelkörning
10 %
2,8
Körsäkerhet
70%
3,1
Beräknad livslängd 
40%
  3,3
Däckslitage
20%
  3,1
Effektivitet
20%
  2,3
Vikt
50%
  2,68
Bränsleförbrukning 
50%
  1,83
Buller
10 %
  2,9
Buller – interiör
50 %
2,5
Buller – exteriör
50 %
3,38
Hållbarhet 
10%
3,8
Resultat miljöbalans
30 %
 3,3

Totalt 100 %

3,2

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 2 | NORAUTO PREVENSYS 4

Totalpoäng: 3,9

Cirkapris: 900 kr

Betyg

2

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning D/A/B 72
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  3,9
Körbarhet
40 %
4,5
Stabilitet
40 %
4,25
Inbromsning
20 %
2,07

Regn 
60 %

  2,4
Inbromsning – ABS
30 %
2,05
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,71
Vattenplaning – lateral
10 %
2,6
Manöverbana
30 %
2,48
Cirkelkörning
10 %
2,8
Körsäkerhet
70%
3,9
Beräknad livslängd 
40%
  2,3
Däckslitage
20%
  2,5
Effektivitet
20%
  2,3
Vikt
50%
  2,43
Bränsleförbrukning 
50%
  2,15
Buller
10 %
  2,9
Buller – interiör
50 %
2,25
Buller – exteriör
50 %
3,53
Hållbarhet 
10%
2,8
Resultat miljöbalans
30 %
 2,5

Totalt 100 %

3,9

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Betyg: 1 | DOUBLECOIN DC-100

Totalpoäng: 5,5

Cirkapris: 800 kr

Betyg

1

Hastighetsindex
(W = 270 km/h)
(Y = 240 km/h)
Y
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
92
Däckmärkning C/C/B 72
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
S

Torrt underlag 
40%

  4
Körbarhet
40 %
4,5
Stabilitet
40 %
4,25
Inbromsning
20 %
2,43

Regn 
60 %

  5,5
Inbromsning – ABS
30 %
5,5
Vattenplaning – longitudinell
20 %
3,62
Vattenplaning – lateral
10 %
4,07
Manöverbana
30 %
5,5
Cirkelkörning
10 %
4
Körsäkerhet
70%
5,5
Beräknad livslängd 
40%
  0,6
Däckslitage
20%
  1,3
Effektivitet
20%
  1,9
Vikt
50%
  2,57
Bränsleförbrukning 
50%
  1,18
Buller
10 %
  2,9
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,04
Hållbarhet 
10%
4,5
Resultat miljöbalans
30 %
 1,6

Totalt 100 %

5,5

   

Om betyget

ADAC använder en betygsskala från 0,5 till 5,5, där 0,5 är bäst och 5,5 är sämst. Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare.

Om ett däck får ett delbetyg över 4,4 får hela kategorin det sämsta betyget. 

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något kategoribetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag är buller som inte nedgraderar slutbetyget.

Avrundningar förekommer.

 

Läs mer i tidningen Motor nr 2 2025 där du får en djupdykning i de fyra bästa däckens prestanda och viktiga detaljer. Här kan du även läsa en guide om hållbarhet för just sommardäck.