
Test begagnade och nya vinterdäck
Hur bra är egentligen ett begagnat vinterdäck jämfört med ett nytt? I vårt stora vinterdäckstest, 205/55 R16, får åtta olika modeller visa vad de går för på is, snö, våt asfalt och torr asfalt – såväl nya som begagnade. Testet avslöjar både överraskningar och tydliga varningssignaler.
Isväg – den tuffaste utmaningen
Is är den svåraste prövningen för vinterdäck, och här märks slitaget mest. Nya Nokian Hakkapeliitta 10 hade bäst grepp i både acceleration, bromsning och körning. När samma modell testades begagnad tappade den tydligt i prestanda, cirka 40 procent sämre vid acceleration och 12 procent vid bromsning. Men även den äldre Hakkapeliitta 9 höll dock en bra nivå trots många års användning.
Budgetdäcket Roadstone Winspike hamnade däremot långt efter, med få dubbar och sämre grepp. Bland friktionsdäcken stack Continental Viking Contact 8 ut som vinnare på is, medan den äldre VC7 tappade mark med slitage.
Slutsatsen är klar: på is är nya premiumdäck överlägsna och skillnaden kan vara avgörande för säkerheten.
Snöväg – mindre skillnader än på is
På snö spelar dubbar mindre roll. Här avgör mönsterdjup och gummiblandning greppet. Continental Viking Contact 8 toppade resultaten, tätt följd av VC7 och Nokian Hakkapeliitta 10. Begagnade däck tappade prestanda även här, men skillnaderna var betydligt mindre än på is.
Ett slitet Continental presterade 16 procent sämre i acceleration och bara 4 procent sämre i bromsning jämfört med ett nytt. Nokian Hakkapeliitta 10 förlorade bara runt 5 procent vid acceleration. Roadstone överraskade positivt bland friktionsdäcken, men låg ändå efter premiumdäcken i helheten.
Våt och torr asfalt – ibland bättre begagnat
På asfalt märks skillnaderna i både ljudnivå och grepp. Dubbfria vinterdäck var klart tystare än dubbdäck, med Continental Viking Contact 8 som det mest behagliga.
Vid bromsning på våt väg stannade flera begagnade däck faktiskt kortare än nya, tack vare grundare mönster som gav styvare slitbanor. Nokian Hakkapeliitta 9 imponerade mest med kortast bromssträcka.
På torr asfalt dominerade Continental, och i undanmanövertester var de nya däcken mer stabila i hög fart. Dubbdäcken från Nokian visade hög klass både nya och begagnade, medan Roadstone återigen hamnade sist.
Slutsats – byt i tid för säkerhetens skull
Vinterdäck håller inte för evigt. Även om mönsterdjupet är över lagens gräns på 3 mm, tappar gummit grepp när det hårdnar med åren. Det rekommenderas därför att byta redan vid 4–5 mm och senast efter sex års användning.
Testet visar att begagnade premiumdäck fortfarande kan ge hyfsad säkerhet, särskilt på snö och våt asfalt. Men på is, där olycksrisken är som störst, är skillnaden mot nya däck mycket tydlig. Billigare däck halkade dessutom efter i alla
moment.
Slutsatsen är tydlig: önskar du ha bästa möjliga säkerhet i vinter, välj nya vinterdäck och helst från premiumklassen.

Testresultat – NYA & BEGAGNADE VINTERDÄCK 205/55 R16
NYTT | CONTINENTAL VIKING CONTACT 8
Betyg: 8,9
På is och snö
- Utmärkt grepp och goda köregenskaper på snö. Mer balanserad än VC7.
- Inte bäst på is, Nokian Hakka 10 greppar något bättre.
På våt och torr asfalt
- Mycket låg ljudnivå. Stabilt beteende på torr väg.
- Lång bromssträcka på vått underlag.
NYTT | CONTINENTAL VIKING CONTACT 7
Betyg: 8,8
På is och snö
- Bra grepp och goda köregenskaper på snö, nästan som VC8 på is. Balanserat och förutsägbart.
- Inte samma grepp i kurvor som VC8.
På våt och torr asfalt
- Bra prestanda, något bättre än VC8 på våt asfalt.
- Medelbra på våt bana. Mer överstyrning än VC8 i undanmanöver.
Begagnat | CONTINENTAL VIKING CONTACT 7
Betyg: 7,9
På is och snö
- Sämre snö- och isgrepp på begagnat men ändå stabilt.
- Märkbart sämre på is, tydligt sämre på acceleration än nytt.
- Tappar även på snö.
På våt och torr asfalt
- Bra grepp och pålitligt för sin ålder, bättre än budgetdäck.
- Understyr på vått och torrt. Smalare greppgränser, kräver försiktighet i kurvor.
NYTT | ROADSTONE WINGUARD ICE
Betyg: 8,0
På is och snö
- Snöprestanda nära nya premiumdäck. Jämnt och förutsägbart beteende.
- Svagare acceleration och bromsning på is än premiumdäck.
På våt och torr asfalt
- Relativt låg ljudnivå för klassen.
- Längst bromssträcka på både vått och torrt.
- Låg greppnivå, smala säkerhetsmarginaler.
NYTT | NOKIAN HAKKAPELIITTA 10
Betyg: 9,0
På is och snö
- Bästa grepp på is i test. Exakta och stabila köregenskaper.
- Hög prestanda på snö.
- Överstyr mer än VC8 i snabba kurvor.
På våt och torr asfalt
- Bäst i älgtest.
- Hög ljudnivå.
- Medelbra bromssträcka på våt asfalt.
BEGAGNAT | NOKIAN HAKKAPELIITTA 10
Betyg: 8,6
På is och snö
- Bra grepp vid snö; is försämrat grepp. Ändå stabilt och bra beteende trots begagnat.
- Sämre grepp vid acceleration och bromsning jämfört med nytt. Tappar sidogrepp i kurvor.
På våt och torr asfalt
- Kortare bromssträcka på vått och torrt.
- Överstyr på vått underlag.
BEGAGNAT | NOKIAN HAKKAPELIITTA 9
Betyg: 8,5
På is och snö
- Bra grepp även efter många års användning. Fortsatt god styrbarhet.
- Överstyr mer än Hakka 10, särskilt i kurvor, men ändå lätt att kontrollera.
På våt och torr asfalt
- Snabbast av dubbdäcken på våtbana.
- Lätt att kontrollera även vid överstyrning.
- Hög ljudnivå.
NYTT | ROADSTONE WINGUARD WINSPIKE
Betyg: 7,7
På is och snö
- Rimlig kostnad i klassen.
- Klart sämre grepp på is än premiumdäck.
- Lång bromssträcka.
På våt och torr asfalt
- Tystaste dubbdäcket.
- Längst bromssträcka på vått.
- Smala säkerhetsmarginaler i kurvor och svagt grepp.
Läs mer i tidningen Motor nr 5 2025 om att välja vinterdäck.









