Vinterdäckstest, begagnade och nya

Hur bra är egentligen ett begagnat vinterdäck jämfört med ett nytt? I vårt stora vinterdäckstest,  205/55 R16, får åtta olika modeller visa vad de går för på is, snö, våt asfalt och torr asfalt – såväl nya som begagnade. Testet avslöjar både överraskningar och tydliga varningssignaler.

Isväg – den tuffaste utmaningen

Is är den svåraste prövningen för vinterdäck, och här märks slitaget mest. Nya Nokian Hakkapeliitta 10 hade bäst grepp i både acceleration, bromsning och körning. När samma modell testades begagnad tappade den tydligt i prestanda, cirka 40 procent sämre vid acceleration och 12 procent vid bromsning. Men även den äldre Hakkapeliitta 9 höll dock en bra nivå trots många års användning.

Budgetdäcket Roadstone Winspike hamnade däremot långt efter, med få dubbar och sämre grepp. Bland friktionsdäcken stack Continental Viking Contact 8 ut som vinnare på is, medan den äldre VC7 tappade mark med slitage.

Slutsatsen är klar: på is är nya premiumdäck överlägsna och skillnaden kan vara avgörande för säkerheten.

Snöväg – mindre skillnader än på is

På snö spelar dubbar mindre roll. Här avgör mönsterdjup och gummiblandning greppet. Continental Viking Contact 8 toppade resultaten, tätt följd av VC7 och Nokian Hakkapeliitta 10. Begagnade däck tappade prestanda även här, men skillnaderna var betydligt mindre än på is.

Ett slitet Continental presterade 16 procent sämre i acceleration och bara 4 procent sämre i bromsning jämfört med ett nytt. Nokian Hakkapeliitta 10 förlorade bara runt 5 procent vid acceleration. Roadstone överraskade positivt bland friktionsdäcken, men låg ändå efter premiumdäcken i helheten.

Våt och torr asfalt – ibland bättre begagnat

På asfalt märks skillnaderna i både ljudnivå och grepp. Dubbfria vinterdäck var klart tystare än dubbdäck, med Continental Viking Contact 8 som det mest behagliga.

Vid bromsning på våt väg stannade flera begagnade däck faktiskt kortare än nya, tack vare grundare mönster som gav styvare slitbanor. Nokian Hakkapeliitta 9 imponerade mest med kortast bromssträcka.

På torr asfalt dominerade Continental, och i undanmanövertester var de nya däcken mer stabila i hög fart. Dubbdäcken från Nokian visade hög klass både nya och begagnade, medan Roadstone återigen hamnade sist.

Slutsats – byt i tid för säkerhetens skull

Vinterdäck håller inte för evigt. Även om mönsterdjupet är över lagens gräns på 3 mm, tappar gummit grepp när det hårdnar med åren. Det rekommenderas därför att byta redan vid 4–5 mm och senast efter sex års användning.

Testet visar att begagnade premiumdäck fortfarande kan ge hyfsad säkerhet, särskilt på snö och våt asfalt. Men på is, där olycksrisken är som störst, är skillnaden mot nya däck mycket tydlig. Billigare däck halkade dessutom efter i alla
moment.

Slutsatsen är tydlig: önskar du ha bästa möjliga säkerhet i vinter, välj nya vinterdäck och helst från premiumklassen.

I vinterdäckstestet fick åtta olika modeller, såväl nya som begagnade, visa vad de gick för på is, snö, våt asfalt och torr asfalt.
I vinterdäckstestet fick åtta olika modeller, såväl nya som begagnade, visa vad de gick för på is, snö, våt asfalt och torr asfalt.

Acceleration på is

Accelerationstesterna på is gjordes på testbanan i Ivalo (norr om polcirkeln) i –17 °C. Accelerationen mättes från stillastående tills bilen gick från 5 till 25 km/tim.

Inbromsning på is

Bromstesterna på is gjordes på testbanan i Ivalo i –17 °C. Inbromsningen mättes när bilen gick från 25 till 5 km/tim. 

Köregenskaper på is

Testades på en testbana utomhus i –15 °C.

Acceleration på is

Testerna utfördes på gjorda spår på testbanan i Ivalo i –12 °C. Accelerationen mättes när bilen gick från 5 till 40 km/tim. 

Inbromsning på is

Bromstesterna på snö gjordes på testbanan i Ivalo i –12 °C. Bromssträckan mättes när bilen bromsade in från 40 till 5 km/tim. 

Köregenskaper på snö

Testades på en utomhusbana i –10 °C.

Inbromsning på våt asfalt

Tester gjordes i +6 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/tim. 

Köregenskaper på våt asfalt

Testet gjordes på en våt bana i +6 °C.

Inbromsning på torr asfalt

Tester gjordes i +6 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/tim.

Körkänsla på torr asfalt

Testet gjordes på en torr vägbana i +6 °C.

Ljudnivå

Däcken ska ljudmätas i tre olika hastigheter: 50, 80 och 100 km/tim i +6 °C.

Testresultat – NYA & BEGAGNADE VINTERDÄCK  205/55 R16

NYTT | CONTINENTAL VIKING CONTACT 8  

Betyg: 8,9

På is och snö

  • Utmärkt grepp och goda köregenskaper på snö. Mer balanserad än VC7.
  • Inte bäst på is, Nokian Hakka 10 greppar något bättre.

På våt och torr asfalt

  • Mycket låg ljudnivå. Stabilt beteende på torr väg.
  • Lång bromssträcka på vått underlag.

Viktat slutbetyg: 8,9

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 2 600 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
9,5
Köregenskaper på is
Vikt 10
9,2
Acceleration på is
Vikt 10
7,6
Inbromsning på is
Vikt 10
7,8
  8,5
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
9,5
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
9,5
Acceleration på snö
Vikt 7,5
9,5
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,5
  9,5
På våt och torr asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,8
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
8,8
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
7,0
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,7
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,9
Ljudnivå
Vikt 5
10,0
  8,7


NYTT | CONTINENTAL VIKING CONTACT 7

Betyg: 8,8

På is och snö

  • Bra grepp och goda köregenskaper på snö, nästan som VC8 på is. Balanserat och förutsägbart.
  • Inte samma grepp i kurvor som VC8.

På våt och torr asfalt

  • Bra prestanda, något bättre än VC8 på våt asfalt.
  • Medelbra på våt bana. Mer överstyrning än VC8 i undanmanöver.

Viktat slutbetyg: 8,8

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 3 000 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
9,3
Köregenskaper på is
Vikt 10
8,8
Acceleration på is
Vikt 10
7,5
Inbromsning på is
Vikt 10
7,7
  8,3
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
9,0
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
9,1
Acceleration på snö
Vikt 7,5
9,5
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,3
  9,2
På våt och torr asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
9,0
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
9,0
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
7,7
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,6
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
9,0
Ljudnivå
Vikt 5
9,9
  8,9

 


Begagnat | CONTINENTAL VIKING CONTACT 7  

Betyg: 7,9

På is och snö

  • Sämre snö- och isgrepp på begagnat men ändå stabilt.
  • Märkbart sämre på is, tydligt sämre på acceleration än nytt.
  • Tappar även på snö.

På våt och torr asfalt

  • Bra grepp och pålitligt för sin ålder, bättre än budgetdäck.
  • Understyr på vått och torrt. Smalare greppgränser, kräver försiktighet i kurvor.

Viktat slutbetyg: 7,9

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 700 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
7,5
Köregenskaper på is
Vikt 10
7,5
Acceleration på is
Vikt 10
6,0
Inbromsning på is
Vikt 10
6,8
  6,9
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
8,0
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
7,7
Acceleration på snö
Vikt 7,5
8,7
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
8,7
  8,3
På våt och torr asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,6
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
8,6
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,2
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,2
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
9,0
Ljudnivå
Vikt 5
9,0
  8,7


NYTT | ROADSTONE WINGUARD ICE 

Betyg: 8,0

På is och snö

  • Snöprestanda nära nya premiumdäck. Jämnt och förutsägbart beteende.
  • Svagare acceleration och bromsning på is än premiumdäck.

På våt och torr asfalt

  • Relativt låg ljudnivå för klassen.
  • Längst bromssträcka på både vått och torrt.
  • Låg greppnivå, smala säkerhetsmarginaler.

Viktat slutbetyg 8,0

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 200 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
8,5
Köregenskaper på is
Vikt 10
8,4
Acceleration på is
Vikt 10
6,2
Inbromsning på is
Vikt 10
7,2
  7,6
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
8,9
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
8,9
Acceleration på snö
Vikt 7,5
9,3
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,2
  9,1
På våt och torr asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
7,5
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
7,0
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
5,0
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,2
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,2
Ljudnivå
Vikt 5
9,9
  7,6


NYTT | NOKIAN HAKKAPELIITTA 10 

Betyg: 9,0

På is och snö

  • Bästa grepp på is i test. Exakta och stabila köregenskaper.
  • Hög prestanda på snö.
  • Överstyr mer än VC8 i snabba kurvor.

På våt och torr asfalt

  • Bäst i älgtest.
  • Hög ljudnivå.
  • Medelbra bromssträcka på våt asfalt.

Viktat slutbetyg: 9,0

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 2 500 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
9,5
Köregenskaper på is
Vikt 10
9,5
Acceleration på is
Vikt 10
9,5
Inbromsning på is
Vikt 10
9,5
  9,5
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
9,3
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
9,2
Acceleration på snö
Vikt 7,5
9,4
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,2
  9,3
På våt och torr asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,5
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
8,0
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
7,4
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
9,2
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,1
Ljudnivå
Vikt 5
8,0
  8,2


BEGAGNAT | NOKIAN HAKKAPELIITTA 10

Betyg: 8,6

På is och snö

  • Bra grepp vid snö; is försämrat grepp. Ändå stabilt och bra beteende trots begagnat.
  • Sämre grepp vid acceleration och bromsning jämfört med nytt. Tappar sidogrepp i kurvor.

På våt och torr asfalt

  • Kortare bromssträcka på vått och torrt.
  • Överstyr på vått underlag.

Viktat slutbetyg: 8,6

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 2 000 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
8,8
Köregenskaper på is
Vikt 10
8,0
Acceleration på is
Vikt 10
8,4
Inbromsning på is
Vikt 10
9,1
  8,6
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
8,5
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
8,4
Acceleration på snö
Vikt 7,5
9,1
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,1
  8,8
På våt och torr asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,0
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
8,3
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,2
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,9
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,6
Ljudnivå
Vikt 5
8,5
  8,4


BEGAGNAT | NOKIAN HAKKAPELIITTA 9

Betyg: 8,5

På is och snö

  • Bra grepp även efter många års användning. Fortsatt god styrbarhet.
  • Överstyr mer än Hakka 10, särskilt i kurvor, men ändå lätt att kontrollera.

På våt och torr asfalt

  • Snabbast av dubbdäcken på våtbana.
  • Lätt att kontrollera även vid överstyrning.
  • Hög ljudnivå.

Viktat slutbetyg: 8,5

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 2 000 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
8,6
Köregenskaper på is
Vikt 10
7,9
Acceleration på is
Vikt 10
8,6
Inbromsning på is
Vikt 10
8,9
  8,5
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
8,2
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
8,2
Acceleration på snö
Vikt 7,5
9,1
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
8,9
  8,6
På våt och torr asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,3
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
8,4
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
9,0
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,8
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,6
Ljudnivå
Vikt 5
8,4
  8,6


NYTT | ROADSTONE WINGUARD WINSPIKE 

Betyg: 7,7

På is och snö

  • Rimlig kostnad i klassen.
  • Klart sämre grepp på is än premiumdäck.
  • Lång bromssträcka.

På våt och torr asfalt

  • Tystaste dubbdäcket.
  • Längst bromssträcka på vått.
  • Smala säkerhetsmarginaler i kurvor och svagt grepp.

Viktat slutbetyg: 7,7

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 500 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
7,0
Köregenskaper på is
Vikt 10
7,0
Acceleration på is
Vikt 10
7,6
Inbromsning på is
Vikt 10
6,6
  7,1
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
7,7
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
8,0
Acceleration på snö
Vikt 7,5
8,8
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
8,8
  8,3
På våt och torr asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,0
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
7,6
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
7,8
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,2
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
7,5
Ljudnivå
Vikt 5
8,5
  8,0

Läs mer i tidningen Motor nr 5 2025 om att välja vinterdäck.