Däck får enligt lag bara ha 50 dubb per meter rullomkrets, men om däcktillverkaren kan bevisa i ett så kallat overrun-test att det inte sliter mer på vägbanan kan ett däck förses med fler dubb. Flest dubb i detta test har Michelin X-Ice North 4, vilket också presterar bäst på is. Men dubbfria däck är i regel bättre på asfalt. På snö är de ungefär lika bra.

Närbild av däckytan Michelin X-Ice North 4

Betyg

250 dubb
Acceleration på is  
Index 100 100
Inbromsning på is  
Index 100 100
Köregenskaper på is  
Index 100 100
Körkänsla på is, subjektiv  
Skala 4–10 9,75
Acceleration på snö  
Index 100 95,5
Inbromsning på snö  
Index 100 100
Köregenskaper på snö  
Index 100 100
Körkänsla på snö, subjektiv  
Skala 4–10 9,5
Inbromsning på våt asfalt  
Index 100 93,2
Köregenskaper på våt asfalt  
Index 100 96,2
Körkänsla på våt asfalt subjektiv
Skala 4–10 7,75
Inbromsning på torr asfalt
Index 100 96,6
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Skala 4–10 7,25
Ljudnivå  
Index 100 97,4
På snö och is
  • Bäst i testet på is.
  • Utmärkt grepp.
  • Lysande bromsgrepp på snö.
  • Lätta och säkra att köra på is och snö.
På blöt och torr asfalt
  • Lång bromssträcka på vått.
  • Svagt sidogrepp på våt och torr asfalt.
  • Sämst i manövertestet, långsam stabilisering.
Cirkapris (online hösten 2019) 1 400 KR

Så här läser du betygen

Index 100: Mätresultaten visas som index, där den bästa prestationen får 100.
Skala 4–10: Subjektiva intryck är betygsatta på skalan 4–10 där 10 är utmärkt och 4 är oacceptabelt.

Följande däck ingår i testet

Dubbade 

Odubbade