Däck får enligt lag bara ha 50 dubb per meter rullomkrets, men om däcktillverkaren kan bevisa i ett så kallat overrun-test att det inte sliter mer på vägbanan kan ett däck förses med fler dubb. Flest dubb i detta test har Michelin X-Ice North 4, vilket också presterar bäst på is. Men dubbfria däck är i regel bättre på asfalt. På snö är de ungefär lika bra.

Närbild av dubbdäck Antares Grip 60 ice med 104 dubbar.

Betyg

 
Acceleration på is  
Index 100 59,6
Inbromsning på is
Index 100 70,8
Köregenskaper på is  
Index 100 83,7
Körkänsla på is, subjektiv  
Skala 4–10 5,5
Acceleration på snö  
Index 100 84
Inbromsning på snö  
Index 100 89,8
Köregenskaper på snö  
Index 100 91,9
Körkänsla på snö, subjektiv  
Skala 4–10 6
Inbromsning på våt asfalt  
Index 100 95,2
Köregenskaper på våt asfalt  
Index 100 96,5
Körkänsla på våt asfalt subjektiv  
Skala 4–10 7,75
Inbromsning på torr asfalt  
Index 100 99,7
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv  
Skala 4–10 7,75
Ljudnivå  
Index 100 97,8
På snö och is  
  • Mycket dålig greppnivå på is.
  • Tappar sidogrepp snabbt och utan förvarning.
  • Under- och överstyrda på snö.
 
På blöt och torr asfalt  
  • Bra grepp vid inbromsning på torrt.
  • Medelbra grepp i längdled på vått.
  • Svagt sidogrepp på vått.
 
Cirkapris (online hösten 2019) 900 KR

Så här läser du betygen

Index 100: Mätresultaten visas som index, där den bästa prestationen får 100.
Skala 4–10: Subjektiva intryck är betygsatta på skalan 4–10 där 10 är utmärkt och 4 är oacceptabelt.

Följande däck ingår i testet

Dubbade 

Odubbade