Alla godkända. Samtliga av de testade däcken klarar sig igenom alla moment utan att bli underkända. Men det finns ändå tydliga skillnader mellan de bästa och sämsta. Och det finns pengar att spara på att köpa rätt däck med lång livslängd.

Två på bilar kör bredvid varandra på testbana. VW Polo är en typisk bilmodell för storleken 185/65 R15.

Två däck utmärker sig i det här testet

Främst är det BRIDGESTONES TURANZA T005 som är exceptionellt bra. Det är bäst både på torr och på våt asfalt, med enda nackdel att det har ett något högre buller. VREDESTEINS SPORTRAC 5 gör bra resultat i testet och visar sig ha riktigt lång livslängd.

De övriga testade däcken, 14 stycken, får godkänt. Vi kan dela upp dem i två grupper. 7 däck är bra med endast små anmärkningar. MICHELINS CROSSCLIMATE + är anpassat även för kallare klimat, och har därmed en något längre bromssträcka på varm, torr asfalt än de övriga sommardäcken. GOODYEAR, FIRESTONE, KUMHO, MAXXIS och TOYO visar endast små svagheter på våt asfalt. Betyget för CONTINENTAL dras ner en aning för att livslängden är kortare. FALKEN, SEMPERIT, GITI, PETLAS, HANKOOK och PIRELLI har något tydligare sämre grepp på våt asfalt. LINGLONG har godkända resultat på våt och torr asfalt men har betydligt kortare livslängd än övriga däck. MICHELINS CROSSCLIMATE + rullar mer än dubbelt så långt som LINGLONG. 57 000 km för MICHELIN och 26 000 km för LINGLONG. Ett dyrare däck behöver alltså i slutändan inte kosta mer än ett billigt, men är framför allt bättre för miljön.

Inget av däcken gör bort sig och blir underkänt. Vi kan därmed rekommendera alla de testade versionerna. Men märk väl att detta gäller den testade dimensionen 185/65 R15. Har du annan hjulstorlek på din bil kan däcken prestera annorlunda, men du kan ändå låta dig guidas av det här testet.