Vi har två vinnare i årets däcktest av europeiska vinterdäck, ett för dig som inte kör så långt och ett för dig som lägger många mil i din bil varje vinter. Ett av de testade däcken var mycket temperaturkänsligt och bör undvikas.

I testet av tolv vinterdäck var BRIDGESTONE BLIZZAK LM005 det däck som var genomgående bäst. Framför allt imponerade det på våt vägbana. Men det bra väggreppet har ett pris eftersom Bridgestone också var det däck med högst slitage och kortast livslängd. För den som inte kör så långt är detta bästa däcket. För den som däremot lägger många vintermil i sin bil är MICHELIN ALPIN 6 det bästa valet av europeiska vinterdäck. Enligt testet har det en livslängd på 43 000 km.

Förutom de nyss nämnda gjorde ytterligare tre däck bra ifrån sig: 

  • DUNLOP WINTER SPORT 5
  • HANKOOK I*CEPT RS2
  • DUNLOP PREMITRA SNOW WP6
Segraren i M Sveriges test: Bridgestone Blizzak LM005
Segraren i M Sveriges test: Bridgestone Blizzak LM005

Mindre bra vinterdäcken

Bland de sex däck som fick tre stjärnor i slutbetyg var det framför allt i kategorin väghållning på torr asfalt som de inte presenterade på topp.

Gemensamt för dem alla var att testbilen, en Golf GTI, kändes aningen orolig över bakaxeln och bilen tenderade att överstyra vid inbromsningar.

Extra utmärkande var detta beteende för PIRELLI CINTURATO WINTER-däcken. Pirelli var dock, tillsammans med GOODYEAR ULTRAGRIP 9+, bäst på snö med mycket bra grepp.

FALKEN EUROWINTER HS01 var endast godkända utan beröm på snö.

CONTINENTAL WINTERCONTACT TS860 var näst bäst i testet på våt vägbana, men imponerande inte lika mycket på blöt dito.

Sist i testet

Sist i testet kom SEMPERIT SPEEDGRIP 3 vilka var utmärkande sämst på torr vägbana. När däckets temperatur ökade blev köregenskaperna märkbart sämre och styrprecisionen blev mycket dålig. På snö var dock Semperit det tredje bästa däcket.