Test av europeiska vinterdäck för bilar i Golf-klassen. Däcken testas på flera olika anläggningar, specialgjorda för torr, våt, isig eller snöig vägbana. Urvalet av däck till testet är gjort utifrån ett europeiskt perspektiv.

Både premiumdäck och lågprisdäck är med i testet. Testbilen är en VW Golf.

M Sveriges tips om vinterdäck

  • Ta reda på om vinterdäcket är avsett för nordiska förhållanden. Avstå från köp om informationen inte finns tillgänglig och du inte hittar några testresultat.

  • Läs om hur däcken presterar i oberoende tester. Välj dubbade eller dubbfria däck baserat på väglaget där du oftast kör. Sverige är avlångt och i norr har de flesta dubbade däck, även om det kan finnas en del lokala variationer.

  • Håll koll på däckens skick och mönsterdjup, minst 3 mm, särskilt om du har lämnat dem till ett däckhotell. Däckverkstäderna vill ofta byta ut däck som börjar bli slitna ”när du ändå är där”, trots att det kan vara möjligt att köra flera hundra mil till utan att säkerheten eller greppet försämras.
Innan testerna påbörjas körs alla däcken 400 km på torr asfalt för att få en naturlig slitning.
Innan testerna påbörjas körs alla däcken 400 km på torr asfalt för att få en naturlig slitning.

Så gjorde vi testet

Testet är utfört i samarbete med tyska ADAC och flera europeiska motororganisationer, vilket gör att enorma resurser kan satsas för att göra det så omfattande som möjligt. Innan däcken har börjat utvärderas har de fått rulla 40 mil för att få en naturlig slitning.

För att ta höjd för externa faktorer som skillnader i väder och vind körs alla tester med referensdäck, som visar om förutsättningarna skiljer sig åt.

Testerna på torr asfalt fokuserar på väghållning, uppträdande vid undanmanöver och bromssträcka. På våt vägbana görs bromstesterna på asfalt och betong som har samma mängd vatten för alla däck. Alla däck är körda till den kritiska gränsen för vattenplaning för respektive däck. Både i längdled och i sidled, i hastigheter upp till 100 km/h.

Vi har testat följande vinterdäck

Urvalet av däck till testet är gjort utifrån ett europeiskt perspektiv. Både premiumdäck och lågprisdäck är med i testet. Testbilen är en VW Golf.
Urvalet av däck till testet är gjort utifrån ett europeiskt perspektiv. Både premiumdäck och lågprisdäck är med i testet. Testbilen är en VW Golf.

Utvärderingen på snö görs utifrån tre testmoment:

  1. Bromssträcka, accelerationsgrepp, väggrepp. På is mäts bromssträckan och g-kraften på en istäckt manöverbana.

  2. Bullret från däcken är mätt i hastigheter mellan 30 och 130 km/h vid frirullning.

  3. Hur däcken påverkar förbrukningen har mätts under fem olika körningar i 100 km/h.

När det kommer till däckens förslitning är detta testat på två olika sätt för att avslöja däckens verkliga livslängd och hur slitaget påverkar prestandan. Dels körs de på rullar i 500 mil, dels på riktiga vägar i en konvoj i 1 500 mil.

Alla däck är inköpta från slumpmässigt utvalda däckhandlare.

Däcken testas på flera olika an läggningar, specialgjorda för torr, våt, isig eller snöig vägbana.
Däcken testas på flera olika an läggningar, specialgjorda för torr, våt, isig eller snöig vägbana.