Sedan 2019 ställer en lagändring högre krav på den som ska köpa nya vinterdäck. Tidigare gällde enligt lag att ett vinterdäck skulle vara särskilt framtaget för vinterkörning.
Sedan 2019 året ställer en lagändring högre krav på den som ska köpa nya vinterdäck.
Tidigare gällde enligt lag att ett vinterdäck skulle vara särskilt framtaget för vinterkörning. I praktiken innebar formuleringen att däcktillverkarna var tvungna att anmäla de däck man avsåg sälja, och därmed ansåg lämpliga för nordiska vintervägar, till en särskild vinterdäckslista. Var däcket inte med på listan kunde det inte säljas eller användas som vinterdäck i Sverige.
Svårare för konsumenter att välja rätt vinterdäck
Nu gäller nya regler, samtidigt som listan på godkända däck upphört. Ett vinterdäck behöver numera enbart uppfylla krav om vissa märkningar, som M+S och alptopp-/snöflinge-symbolen, kallad 3PMSF. Det gör också att det är fritt fram på marknaden för en del däck som däcktillverkaren inte tidigare har ansett varit anpassade för våra nordiska vintervägar. En utveckling som går tvärt emot vad Transportstyrelsen tänkt sig eftersom syftet med lagändringen var att förenkla marknaden.
– I dag är det svårare för oss konsumenter att veta om ett däck verkligen är säkert och anpassat för våra nordiska förhållanden, ett centraleuropeiskt friktionsdäck kan ha rätt märkningar men ändå vara dåligt anpassat för de svåraste nordiska förhållandena, säger Carl-Erik Stjernvall.