En rymlig familjebil med låg förbrukning och plats för sju är ett smart transportsätt för den stora familjen. Frågan vi ställer oss är om du ska satsa på en ny eller begagnad.

De tre bokstäverna mpv sammanfattar de här bilarnas egenskaper på ett bra sätt. Akronymen står för Multi-Purpose Vehicle, och betyder att det är en bil för många ändamål. Det kan vara att transportera bilens ägare till jobbet, ett båtkapell till landet eller ett halvt fotbollslag till träningen.

MPV är vanligtvis snålare, billigare och mycket rymligare än SUV

På i princip alla sätt är en mpv smartare än en suv – från engelskans Sports Utility Vehicle. Den är vanligtvis snålare, billigare och mycket rymligare. Samtidigt sitter man också högt och har bra utsikt i en mpv, egenskaper som får så många att köpa suvar. Marknadens billigaste mpv, Dacia Jogger, har fått automatlåda och hybridteknik. Den har med detta blivit snålare och behagligare att köra, men också betydligt dyrare att köpa.

För att utröna om den är det smartaste bilköpet man kan göra i dag, för den som behöver en stor familjebil, ställer vi den mot en begagnad Volkswagen Sharan. Det är en mycket omtyckt och rymlig familjebil som tyvärr har slutat säljas, för att marknaden hellre vill ha suvar.

Bäst i test

En ny Dacia med modernt hybridteknik eller en begagnad Volkswagen med många mil och stark dieselmotor. Vilken är bäst?

 

  Dacia Volkswagen
Ekonomi/
utrustning

5

4







På dagens marknad har Dacia fortfarande låga priser på sina nya bilar. Hybrid-versionen av Jogger kostar 112 000 kr mer än instegs-versionen. Pengar du inte kommer att spara in, men du får mer utrustning.

Mycket stabil prisutveckling. Sharan har slutat tillverkas och utbudet på familje-bussar krymper. Det dyraste med innehavet är service och reparationer. En helförsäkring behövs också och den är ganska dyr.
Motor/
växellåda
4 3






Hybriddrivlinan är effektiv och lagom stark. Tack vare elmotorn är gasresponsen direkt och Jogger Hybrid är riktigt fin i stadstrafik. Lite svag när bilen är lastad och man kör i högre hastigheter.

En beprövad tvåliters diesel-motor med tillhörande dubbel-kopplingsautomat. Motorn är stark och snål och växel-lådan smidig. Den sexväxlade versionen av DSG-lådan har bra driftsäkerhet.

Körning/
komfort
3 4







Riktiga stolar på alla sju sittplatser ger bra sittkomfort. Mjuk stöt-dämpning och lång hjulbas ger god komfort, men bilen säckar ihop något vid tung last. Bra vänd-cirkel, vilket gör bilen smidig i stadstrafik. Bra säteskomfort på alla sju platser. Den långa hjulbasen ger en bekväm gång i högre farter. Sharan påminner mycket om en personbil i körkänslan, vilket är uppskattat i en så pass stor bil.
Utrymmen 4 5







Jogger är aningen mindre än Sharan på alla ledder. Rymlig för sin storlek och godkända utrymmen på tredje sätesraden. Inte lika påkostade och smarta last-lösningar som i Sharan. Sharan är en mycket smart familjebil som ger väldigt generösa inner-utrymmen för bilens storlek. Smarta dörrar som öppnas längs bilens sida och klyftiga lösningar för att fälla båda baksätes-raderna.
Säkerhet 2 4








Endast en stjärna i Euro NCAP:s test, vilket är mycket dåligt. Den passiva krock-säkerheten är godkänd. Det är avsaknaden av bältes-påminnare på tredje sätesraden och aktiva säkerhets-system som sänker betyget. Den här generationen av Sharan testades av Euro NCAP 2019 med fyra stjärnor i betyg. Den passiva säkerheten är mycket god men aktiva system som autobroms saknas, vilket gjorde att den inte fick fem stjärnor.
Miljö 4 4







Hyfsat låg förbrukning för en så pass stor bil. Låg vikt för sin storlek, särskilt med tanke på att den har hybrid-teknik. Lätt att köra snålt med under vanlig vardagskörning. Högre förbrukning än Dacias hybridbil. Vid motorvägs-körning blir det jämnare. Motorn är Euro 6-standard. Att köpa begagnat är per definition miljö-smart, vilket höjer betyget från tre till fyra stjärnor.
RESULTAT
(MAX 30)

22

24

  Dacia Jogger är ett prisvärt alternativ för dig som vill köpa en ny bil med utrymme för upp till sju personer. Hybriden med automat-låda är trevlig att köra men har för stort prispåslag mot instegs-versionen för att det ska vara försvarbart. Volkswagen Sharan vinner på sina generösa inner-utrymmen och smarta lösningar, tillsammans med en bevisat bra säkerhet och ett mycket gott andrahands-värde. Det finns billigare alternativ, men knappast bättre köp.

 

Railsen på taket går att skruva loss och montera på tvären som takräcken. Bra halvljus med svagt helljus.
Railsen på taket går att skruva loss och montera på tvären som takräcken. Bra halvljus med svagt helljus.

Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme

Grejen med Jogger, och egentligen alla Dacias modeller, är de låga priserna. En Jogger med sju säten och en trecylindrig bensinmotor kopplad till en manuell växellåda börjar på 224 900 kronor. Det är det billigaste sättet du kan transportera sju personer på i en ny bil. Den modellen testade vi i Motor förra året mot en Subaru.

Med ett så lågt instegspris är förväntingarna inte särskilt höga, på någonting, från den här bilen. Vi blir därför positivt överraskade några gånger under testets gång. En sådan positiv överraskning är inredningen, och framför allt då förarmiljön. Hårdplasten är ganska grov, men den känns gedigen och alla testförare är överens om att tygklädseln på panelen är fin.

Enkel och intuitiv

När det kommer till reglage känner man som Renaultförare igen sig. På rattstångens högra sida sitter en liten manövercentral till ljudanläggningen, vilken fungerar utmärkt att använda under tiden man kör. Enkel och intuitiv. Pekskärmens grafik är på nivån där premiumbilarna var för tio år sedan. Men trådlös (!) Apple Carplay och Android Auto finns, och mobilen fäster man enkelt i en mobilhållare bredvid skärmen, där det också finns ett usb-uttag. Klimatanläggningen regleras med tre fina vred som har inbyggda displayer.

Lättskött och överraskande fin inredning. Smarta lösningar som mobilhållare och en krok för matkassar.
Lättskött och överraskande fin inredning. Smarta lösningar som mobilhållare och en krok för matkassar.

Ratten är ställbar i både längd- och höjdled och alla i testlaget finner lätt en bra körposition. Den läderklädda ratten är behaglig och instrumenteringen utomordentligt lättavläst.

Utrymmena i framsätena och i baksätet är bra och här känns Jogger som en stor familjebil. Baksätet består av tre riktiga säten och det är även lätt att montera barnstolar här med Isofix. Dörrarna öppnar upp på vid gavel. Det finns inga usb-uttag här bak men väl ett 12-voltsuttag.

Ben- och huvudutrymme är klart godkänt på tredje raden även för vuxna

Nästa positiva överraskning kommer när vi flyttar bak ytterligare en rad. För även om Jogger är en mindre bil än Sharan sitter man bra på den tredje sätesraden även här. Andra radens baksäte går inte att justera på något vis, men både ben- och huvudutrymme är klart godkänt på tredje raden även för vuxna.

När alla sju sittplatser används är bagageutrymmet 160 liter. Inte mycket att hurra för, men tar man ut de två bakersta stolarna får man ett enormt lastutrymme på hela 700 liter. Den andra sätesraden går också att fälla fram, för ett långt lastutrymme med platt golv.

Godkända stolar, men vi saknar ställbart svankstöd.
Godkända stolar, men vi saknar ställbart svankstöd.

Körupplevelsen i Jogger är trygg i uppförandet och lite diffus i styr- och pedalkänslan. Som hybrid är den betydligt trevligare att köra än den trecylindriga och manuellt växlade versionen. Elmotorn i hybriden gör gasresponsen kvickare och bilen känns också starkare. I stadstrafik går det med enkelhet att köra både mjukt och snålt. Bullernivån vid motorvägskörning är föga förvånande högre än i dyrare bilar.

Jogger har bara fått en stjärna i Euro NCAP:s test

Så långt är Dacia Jogger Hybrid en mycket prisvärd bil. Men så kommer vi till baksidan men det billiga bilköpet. Jogger har bara fått en stjärna i Euro NCAP:s test. Den passiva säkerheten är godkänd, även om den innehåller anmärkningar. Men det är framför allt den aktiva säkerheten, alltså aktiva säkerhetssystem, som Jogger får nedslag på.

Man kan jämföra säkerheten i Jogger med en tio år gammal bil ungefär. Både teknik- och säkerhetsmässigt. Ett av tre bromsljus hade redan gett upp på testbilen. Och trumbromsen bak rostade fast efter en biltvätt. Som vanligt får man vad man betalar för och i det här fallet är det utrymmen och hysad komfort.

I Dacia är det betydligt billigare lösningar än i Volkswagen. Här fäller man ner ryggstödet på stolarna på den tredje sätesraden, och fäller sedan fram dem. Vill man få ett stort bagageutrymme plockar man helt sonika ur hela stolarna.
I Dacia är det betydligt billigare lösningar än i Volkswagen. Här fäller man ner ryggstödet på stolarna på den tredje sätesraden, och fäller sedan fram dem. Vill man få ett stort bagageutrymme plockar man helt sonika ur hela stolarna.
Baksätet i Jogger är överraskande rymligt. Bilen upplevs som större på insidan än utsidan. Det går inte att ställa sätena eller ryggstöden, men utrymmena och sittpositionen är bra.
Baksätet i Jogger är överraskande rymligt. Bilen upplevs som större på insidan än utsidan. Det går inte att ställa sätena eller ryggstöden, men utrymmena och sittpositionen är bra.

Volkswagen Sharan 2,0 TDI DSG

Volkswagen satte familjebussen på kartan redan på 50-talet med sin generation T1 – modellen med den delade framrutan. Sedan dess är Folkabussen ett vida känt begrepp. Men de blir alltmer sällsynta. Volkswagen Sharan slutade byggas 2022.

Lanserades i sin första generation 1995

Sharan är en sjusitsig mpv som lanserades i sin första generation 1995. Den byggdes då tillsammans med Seat Alhambra och även Ford Galaxy. Den andra generationen Sharan kom 2010 och tillverkades fram till 2022. Den finns alltså inte att köpa som en ny bil längre. I det här testet kör vi en Sharan av årsmodell 2017 som snart har 20 000 mil på mätaren. En sådan kan man finna på begagnatmarknaden för runt 210 000 kronor. Något dyrare hos en handlare.

En helbra led-ljusramp för helljuset är viss tröst för ett halvdåligt halvljus.
En helbra led-ljusramp för helljuset är viss tröst för ett halvdåligt halvljus.
Utrymmena är slösande generösa

Det första som slår oss när vi kommer från Dacia Jogger in i Sharan är den exklusiva känslan av bilens inredning och utrustningsdetaljer. Bakdörrarna är elektriskt manövrerade och löper längs bilens sidor. Perfekt på trånga parkeringar och i garage. Insteget blir riktigt stort till de bakre sätesraderna. Utrymmena är slösande generösa. Sharan är från en tid innan marknaden ville ha kompakta suvar. Sådana här innerutrymmen är sällsynta i dag.

Glastaket och pekskärmen med Apple Carplay gör att bilen känns modern. Stolarna är halvt elmanövrerade. Det är lätt att hitta en bra förarposition för testförare av olika längd. Vindrutan är stor och ger en riktigt god sikt. Dieselmotorn har ett gott bottenvrid och känns tillräckligt stark även i högre hastigheter. Kopplar man på en tung släpvagn kommer motorn dock att bli ansträngd.

Lättmanövrerad inredning med pekskärm som har Apple Carplay och Android Auto. Volymvred och separata vred för klimatanläggningen.
Lättmanövrerad inredning med pekskärm som har Apple Carplay och Android Auto. Volymvred och separata vred för klimatanläggningen.

Vid några tillfällen under testkörningen skedde växlingarna aningen ryckigt. Detta kan tyda på att det kan vara dags att byta lamellerna i dubbelkopplingslådan, vilket är en mer omfattande service. Volkswagen har haft en del problem med sina DSG-växellådor men det har främst handlat om den sjuväxlade versionen. Och då mest drabbat taxibilar som har körts i stadstrafik och slirat mycket på lådan vid stillastående, exempelvis i en uppförsbacke där förare vilat på gasen i stället för bromsen.

Fördelen med en dubbelkopplingslåda är att den jobbar effektivt

En bra sak för att skona sin automatlåda är att dra åt parkeringsbromsen innan man lägger i P, efter att man har parkerat. Då vilar inte bilens tyngd på parkeringsbromsen, och inte på spärren i växellådan. Fördelen med en dubbelkopplingslåda är att den jobbar effektivt, det vill säga att den växlar snabbare och att bränsleförbrukningen oftast blir lägre än med en momentomvandlarlåda.

Bra stolar och ett fantastiskt mittarmstöd som går att ställa i längd- och höjdled.
Bra stolar och ett fantastiskt mittarmstöd som går att ställa i längd- och höjdled.
Mycket mer bil för pengarna

Servicekostnaderna är räknade på de senaste 6 000 milen för Sharan. Vid den senaste servicen på 19 600 mil byttes kamremmen – ett dyrare servicearbete. Volkswagenverkstaden som utförde arbetet tog 11 055 kronor för servicen och ytterligare 10 578 kronor för kamremsbytet. Därför är servicekostnaderna i ekonomikalkylen höga.

Att köpa en begagnad Volkswagen Sharan är alltså marginellt dyrare än att köpa en ny Dacia. Men man får mycket mer bil för pengarna. 

Den andra sätesraden är mycket rymlig med tre individuellt ställbara säten. De två bakersta stolarna går att fälla ner i golvet och på så vis bilda ett stort bagageutrymme. Man kan även fälla det vanliga baksätet och den främre passagerarstolen och på så vis skapa en riktig laståsna av sin Sharan.
Den andra sätesraden är mycket rymlig med tre individuellt ställbara säten. De två bakersta stolarna går att fälla ner i golvet och på så vis bilda ett stort bagageutrymme. Man kan även fälla det vanliga baksätet och den främre passagerarstolen och på så vis skapa en riktig laståsna av sin Sharan.
Första radens baksäte i Sharan är skjutbart så att man kan laborera med benutrymmet här och på den tredje sätesraden. Det är inga problem att finna utrymme till båda rader. Ryggstöden är också ställbara i lutningsgrad. Isofix finns i sätena och fikabord på framstolarnas ryggstöd, precis som i Jogger.
Första radens baksäte i Sharan är skjutbart så att man kan laborera med benutrymmet här och på den tredje sätesraden. Det är inga problem att finna utrymme till båda rader. Ryggstöden är också ställbara i lutningsgrad. Isofix finns i sätena och fikabord på framstolarnas ryggstöd, precis som i Jogger.
Mest familjebil för pengarna
  Dacia Volkswagen  
Inköpspris 336 900 210 000 kr (efter bonus)
       
Ägarkostnad      
Värdeminskning  36 100

16 800

kr/år 2000 mil
(i tre år)
Bränsle  (testförbrukning) 18 720

22 320

kr 2 000 mil

Skatt: 3 458 4 212 kr/år
Försäkring: 3 888 (halv) 14 880 (hel) kr/år
Service: 4 457 11 910 kr/år
Totalt:  33,31 35,06 kr/mil

 

  Dacia Volkswagen
Drivlina





Rak 4, bensin
1 598 cm³  

94 hk vid
5 600 r/min

148 Nm vid
3 200 r/min

Elmotor 47 hk 205 Nm
Systemeffekt 140 hk

Multimode automatlåda
Framhjulsdrift 

Rak 4, diesel, turbo
1 968 cm³
150 hk vid 3 500 r/min

340 Nm vid
1 750–3 000 r/min

6-växlad
dubbelkopplings
automatlåda
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 547 mm
Bredd 1 784 mm
Höjd 1674 mm

Axelavstånd 2897 mm

Bagagevolym
466–1 300 liter

Längd 4 854 mm
Bredd 1 904 mm
Höjd 1 746 mm

Axelavstånd 2 920 mm

Bagagevolym
955–2 430 liter

Bränsle-
förbrukning

Angiven
4,9 liter/100 km WLTP

Test
5,2 liter/100 km

Angiven
5,2 liter/100 km NEDC

Test
6,2 liter/100 km

CO2

Angiven
110 g/km WLTP

Test
117 g/km

Angiven
137 g/km NEDC

Test
163 g/km

Prestanda

0–100 km/h
angivet 10 s.

Toppfart 167 km/h

0–100 km/h
angivet 10,3 s.

Toppfart 198 km/h

Vikt

Tjänstevikt
1 479 kg

Maxlast
516 kg

Max dragvikt
750 kg

Tjänstevikt
2 009 kg

Maxlast
531 kg

Max dragvikt
2 200 kg

Tankvolym

50 liter

70 liter
Pris (efter bonus) 336 900 kr 210 000 kr

Läs mer i tidningen Motor nr 3 2024. Här ser du även mer hur Dacia respektive Volkswagens lösningar för baksäten och bagageutrymmen.