Praktisk bil för försiktiga

I jämförelse med konkurrenterna framstår Volkswagen Polo som en väldigt blyg kombattant. Med en traditionell design både ut- och invändigt smälter Polon snabbt in i vardagstrafikens plåthav utan att dra några blickar till sig. Men granskar vi försäljningssiffrorna från 2014 till i dag står det klart att tryggt och traditionellt säljer bättre än tufft och poppigt. Polon har sålts i nästan 4 000 fler exemplar än Clio och Peugeot 208 är ungefär hälften så populär som de övriga två. Men nu har det kommit en helt ny Clio, och en helt ny 208.

Även om Polo framstår som trygg och nästan lite tråkig i sammanhanget är det en väldigt kompetent liten bil. Förarmiljön är traditionell med runda mätartavlor, en stilren skärm med Volkswagen-typiskt gränssnitt och en placering av knappar samt reglage som känns väldigt bekant och välkomnande. Det som drar ned helhetsintrycket av Polons insida är vissa materialval. Dörrsidorna av hårdplast är just så hårda och tråkiga som bara hårdplast kan vara, och klädseln på stolarna är inte heller något som gör en särskilt glad.

Bakom ratten är det lättast för de flesta att sitta bäst i Polo. Stolen är lagom fast samtidigt som sitsen ger ett bra lårstöd. Oavsett kroppsform hittar vi snabbt en bekväm sittposition som inte tröttar ut oss under tiden vi kör. Samma sak gäller baksätet. Trots att vår längsta testförare på 190 centimeter sitter bakom ratten, går det fint att sitta i baksätet utan att uppleva någon form av klaustrofobi för varken fötter, knä eller huvud.

Väl uppe i fart fortsätter Volkswagen Polo på samma inslagna väg som tidigare. Den är trygg utan att sticka ut. Chassit erbjuder bra fjädringskomfort och har ett säkert och tryggt uppförande. Polon hänger absolut med de andra två i mer avancerade undanmanövrar, men är inte lika underhållande att svänga med som fransoserna. Styrkänslan är bra och ljudnivån snäppet bättre än Clio.

När vi kommer till de mindre och kurvigare vägarna på testslingan märks det att motorn är i minsta laget. Tre cylindrar är trots allt tre cylindrar och det saknas bottenvrid för att kunna köra på högre växlar utan att motorn ska kännas ansträngd. Den femväxlade lådan som sitter i testbilen är utomordentligt lätthanterlig. Men Volkswagen har precis slutat sälja manuella Polo, vilket de informerade om efter det att vi hade utfört testet. Det kan dock finnas lagerbilar kvar för den som vill spaka själv. Trots en försiktig yttre design och en kupé som verkligen är traditionell är det många som väljer Volkswagen Polo framför dess tuffare och poppigare konkurrenter. Med Polo vet du vad du får och du slipper tänka så mycket själv. Den är ett säkert bilval och lätt för många att leva med. Det tryggaste köpet av de tre testbilarna, men också det tråkigaste. Precis så var det under vårt test. Den stack aldrig ut men gjorde alltid bra ifrån sig, oavsett testmoment och ofta med kommentaren att ”den känns trygg”.