Kompakt underhållning

Det är inte bara den brandgula färgen som gör nya Renault Clio färgstark. Den här bilen har karaktär och körglädje som sticker ut, dessutom kombinerat med en stor skopa sunt förnuft. Renault håller på att lyfta stora delar av sitt modellprogram och Clio har fått ta del av den nya interiören. Hastighetsmätaren visas på en skärm i instrumenteringen och flankeras av fasta mätare för bränslemängd och motortemperatur. Den stora (10 tum) pekskärmen i mitten på instrumentpanelen är densamma som i exempelvis nya Zoe och nya Captur. Den är tydlig och lättanvänd. Det går enkelt att välja en startlayout där man har överblick över de vanligaste funktionerna. Navigationen kan vara lite klurig att manövrera i sina funktioner, men vägledningen är tydlig och grafiken bra.

De två skärmarna ingår från utrustningsnivån Intens. Som standard sitter det analog instrumentering och en mindre infotainmentskärm. Men då kostar bilen från 161 900 kronor. Stolarna är snygga och för tankarna till Volvos stolar formmässigt. De har dessutom en tilltalande klädsel. Över lag är materialvalen i kupén trevliga, även om testbilens interiör går i helsvart.

Från utrustningsnivån Intens finner vi läckerheter som uppvärmda ytterbackspeglar och rattvärme, något vi vanligtvis inte är bortskämda med i småbilar. Klimatanläggningen är både snygg, med sina tre aluminiumliknande runda reglage, och lättanvänd. Clio har en interiör att trivas i, om än inte lika futuristisk som i Peugeot 208.

Vid vardaglig körning i stadstrafik är det marginella skillnader i körupplevelse mellan de tre testbilarna. Peugeot är naturligtvis mer tacksam vid kökörning med sin automatlåda. Den manuella lådan som sitter i Clio har inte lika distinkta lägen som i Polo. Men samspelet med motor och koppling är utmärkt.

Det är när vi kommer upp i fart som skillnaderna utkristalliseras aningen tydligare. Framför allt märker man att Clio har något fastare fjädringskomfort. Detta betalar sig senare när vi byter mellan de tre testbilarna och kör dem ömsom varandra på kurviga landsvägar. Clio har det sportigaste chassit och det mest underhållande väguppträdandet. Men den är inte anmärkningsvärt stötig för det. Med längst axelavstånd av de tre testbilarna ger den ett storbilslugn i motorvägshastigheter.

Ratten är supertrevlig och styrkänslan bra. Det är enkelt att hitta en bra förarposition även om den samlade domen från testlaget är att de två andra är ännu bättre. Baksätet är godkänt. Inte lika rymligt som i Polo, men aningen bättre än i Peugeot. Clion går dock segrande ur bagagerumsronden med störst utrymme för bagage.

Nya Renault Clio är alltså en stark konkurrent i småbilsklassen och ett attraktivt köp med sitt låga ingångspris. Men kosta gärna på dig Intens-utrustningen. Den är värd de extra pengarna.