Liten bil, stor utstrålning

Den här nya lilla franska pralinen för tankarna till en av bilvärldens ikoner. Nya Peugeot 208 vill axla arvet efter legendariska 205, som än i dag är en av de mest körglada bilar som tillverkats. Lyckas då nya 208 med detta? Det snabba svaret är ja. Köregenskaperna sviker inte, men med all säkerhets- och komfortutrustning som krävs i nya bilar i dag kan man aldrig återfå den lätta, busiga körkänslan som fanns i 80-talets småbilar.

Detta vägs upp av att nya 208 imponerar desto mer på insidan. Nu kör vi visserligen en något mer påkostad GT-Line med större (10 tum) pekskärm, 3D-instrumentering och mysbelysning i åtta valbara färger. Men interiören känns speciell redan i instegsversionen. Som i flertalet andra Peugeot-modeller har man en liten ratt som gör att man ser instrumenteringen över den. Den här ovanliga lösningen fungerar förvånansvärt bra. En av våra testförare knorrade över att han inte såg nederdelen av instrumenten när han hade rätten i valt läge, men vår kvinnliga, tillika kortaste, testförare satt bäst i Peugeot av de tre bilarna.

Från andra utrustningsnivån, Allure, ingår så kallade 3D-instrument. Utöver den vanliga digitala instrumentskärmen speglas det alltså ytterligare en skärm på en glasyta framför denna. Det ger en cool 3D-effekt som inte bara är en gimmick, utan även fungerar bra. Man kan dessutom välja mellan flera olika layouter. På samma sätt har infotainmentsystemet många inställningsmöjligheter där man skapar sin egen profil för personliga inställningar.

Under fläktutblåsen på instrumentbrädan sitter snabbknappar för de vanligaste funktionerna. Både fysiska knappar men även pekkänsliga ytor. De pekkänsliga ytorna kräver ett fast tryck för att reagera, särskilt sätesvärmen.

Peugeot 208 har även bilvärldens bästa ställ för mobiltelefonen. Mobilen kopplas enkelt in till infotainmentsystemet med Apple CarPlay och Android Auto, och har sedan sin naturliga plats på det lock med en gummiyta som fälls ned framför växelväljaren. Här står den stabilt under hela färden så att föraren kan fokusera på bilkörningen.

Och det är en underhållande uppgift i 208. På bästa sätt av de tre testbilarna kombinerar den komfort med körglädje. I motorvägsfarter har den en trygg och komfortabel gång, samtidigt som den är underhållande och spänstig på kurviga landsvägar och smidig i stadstrafik. Den är även tystast av de tre bilarna i våra mätningar.

Testbilen är extrautrustad med så kallad ljuddämpad framruta (Allure) vilket kan vara en bidragande orsak till detta. Bilens största svaghet är baksätet, som är sämst i gänget. Bagageutrymmet är också minst. Peugeot 208 är en bil man blir glad av, där annorlunda och ny teknik även är användarvänlig. Men man bör helst inte vara fler än två.