M Sverige testar kombibilar

Suven har dominerat på vägarna en tid, men nu upplever kombin en efterlängtad renässans. Vilken ska du välja? Häng med när vi testar tre högaktuella alternativ för hela familjen: Skoda Superb, VW Passat och Hyundai i30.

Betygen – bästa kombibilen.

  Skoda VW Hyundai
Ekonomi/
utrustning

3

4 3



Har högst inköp-spris i grundpris men andra kostnader är likvärdiga med Passat; tappar däremot något mer i värde-minskning. Passat något stabilare. Är den som står sig bäst värde-minsknings-mässigt och den som har mest premium-känsla i helheten. Lägst inköpspris och service-kostnad men hög skatt som gör konstnads-kalkylen tuff de tre första åren.
Motor/
växellåda
4 4 3
  Mycket trevlig att köra på el och även i hybrid-läget där växel-lådan arbetar ljudlöst och omärkbart. Ordentlig dragvikt på 1 800 kg. Mjuk och framför allt tyst körning; bilen är välisolerad. Är den som känns mest potent i sportläget. Ordentlig dragvikt på 1 800 kg. Mjuk och framför allt tyst körning; bilen är välisolerad. Är den som känns mest potent i sportläget. Ordentlig dragvikt på 1 800 kg.
Körning/
komfort
4 5 3





Okomplicerad att köra och trevligt väl-gjorda säten fram men framförallt i bak-sätet; perfekt för stora familjen. Högre väg-ljud än Passat. Är tystaste bilen i testet som gör både körningen och färden för familjen till en fröjd. Bra höjd och vinkel på baksätet. Okomplicerad och bra körning men är den som har högst vägljud och hårdast fjädring. Stolarna är sköna och välformade.
Utrymmen 5 4 5


Är definitivt den bil som har bäst utrymme i baksätet. Skodas enkla och smarta detaljer förhöjer glädjen av bilen och är mycket praktiska. Bra benutrymme i baksätet, bekväm stoppning i sätena. Smarta detaljer som uppfällbart mobilstöd i mittarmstödet och paraply i dörren som Skoda. Bra med last-utrymme med smarta fack under last-golvet. Ben-utrymmet i baksätet är begränsat.
Säkerhet 5 4 5
  Testad av Euro NCAP 2024 med bra test-resultat för både förare, passagerare och barn. Testad av Euro NCAP 2024 med bra testresultat för både förare, passagerare och barn. Testad av Euro NCAP 2017 med fem stjärnor i totalbetyg.
Miljö 4 4 4


Positivt med ladd-hybrid är att majoriteten av vardags-körningen går att göra på el, vilket är fördelaktigt både för kör-upplevelse och ekonomi. Är den som har längst räckvidd på el i testet. Och med sin trevliga och komfortabla körupplevelse på el sticker den här ut lite extra i helheten. Är en mildhybrid – högst utsläpp men har lättare vikt eftersom den saknar stort batteri.
RESULTAT
(MAX 30)

25

26

22

  Rymlig bil med smarta Skoda-lösningar, trevlig att köra och perfekt för familjer som söker komfort och funktionalitet. Premiumkänsla med generöst utrymme och lyxig interiör. Passat har lyfts till en ny nivå i kvalitetskänsla. Kompakt och prisvärd kombi med imponerande last-utrymme. Lägst inköps-pris, men högre skatt än konkurrenterna.

 

Med sin stilrena siluett, smarta lastutrymme och plats för hela familjen är det lätt att förstå varför kombin återigen lockar köpare. På 1950-talet blev biltypen familjernas favorit, med modeller som bland annat Volvo Duett – en bil marknadsförd som ”två bilar i en”. Oavsett om det handlar om barnvagnar, skidutrustning eller Ikeapaket, hanterar kombin utmaningen.

Vi har testat två klassiska kombier – Volkswagen Passat och Skoda Superb – laddhybrider som nu erbjuder längre räckvidd på el. Som utmanare står Hyundai i30, en mindre och billigare mildhybrid med större lastutrymme tack vare att den inte har något stort batteri.

Skoda Superb är komfort och funktionalitet i en rymlig förpackning
Skoda Superb är komfort och funktionalitet i en rymlig förpackning

Skoda Superb iV

Att kliva in i Skoda Superb iV är som att träda in i en värld där rymlighet och praktiska lösningar står i fokus. Superb har länge varit en favorit bland familjebilar, och det är lätt att förstå varför. Redan när jag öppnade dörren märkte jag att det här är en bil som prioriterar komfort och funktionalitet.

Komfort och funktionalitet i en rymlig förpackning
Interiören är genomtänkt men med enklare detaljer.
Interiören är genomtänkt men med enklare detaljer.

Skoda Superb – Interiör 

Det första jag slogs av är hur otroligt rymligt baksätet är. Som passagerare får man en nästan loungeliknande komfort, tack vare det generösa utrymmet för benen och denbehagliga vinklingen på sätena. Utfällbara huvudstöd på nackstöden gör långa resor bekvämare.

Men samtidigt märks det att Skoda har gjort vissa kompromisser i materialvalen. Plastdetaljerna i kupén känns lite billigare jämfört med till exempel Volkswagen Passat. Infotainmentskärmen är också mindre och enklare i sin grafik men är lättförståelig med smidiga menyer.

Under skärmen finns tre fysiska reglage, som ger snabb tillgång till viktiga funktioner som exempelvis sätesvärme och volymkontroll. Och man kan välja vilka funktioner man vill styra med dessa. Det är en smart lösning som gör bilen användarvänlig.

Som passagerare får man en nästan loungeliknande komfort.
Som passagerare får man en nästan loungeliknande komfort.

Skoda Superb – Körupplevelse

Att köra Superb är en trevlig upplevelse. Jag märkte snabbt hur stabil och pålitlig bilen känns. Fjädringen är mjuk nog för att hantera ojämna vägar, även om jag på riktigt skrovliga sträckor märkte en viss stötighet. Men det ställbara chassit gör sitt arbete väl. Däremot är vägljudet mer framträdande än jag hade hoppats på, vilket påverkar den annars lugna körningen.

"Vi uppskattar att bilarna har en stor och rymlig design, men trots det upplevs de inte som stora bakom ratten – utan känns smidiga och lätta att köra

När bilen går på el är den som bäst – tyst och smidig. Accelerationen är tillräcklig för vardagsbruk, men det är tydligt att Superb prioriterar komfort framför sportighet. Jag gillade rattens kromade rullreglage, och head-up- displayen blev snabbt en favorit. Detta eftersom jag kunde hålla ögonen på vägen samtidigt som jag hade koll på hastigheten. Styrningen är också bra och närvarande med en trevlig och lättsam känsla.

Skodan känns rymligare och erbjuder dessutom en körkänsla som passar oss bättre
Batteriet äter upp en del av bagageutrymmet, både för Superb och Passat, vilket gör det lite mindre användbart för familjer som ofta behöver maximera utrymmet. Däremot är det mycket positivt att det går att snabbladda upp till 50 kW.
Batteriet äter upp en del av bagageutrymmet, både för Superb och Passat, vilket gör det lite mindre användbart för familjer som ofta behöver maximera utrymmet. Däremot är det mycket positivt att det går att snabbladda upp till 50 kW.

Skoda Superb – Sammanfattning

Skoda Superb iV imponerar med sin rymlighet, komfort och smarta detaljer. Det är en bil som gör vardagen enklare och resorna bekvämare, särskilt för familjer. Men den enklare interiören sticker ut jämfört med Passat. Trots detta är Superb en stark utmanare i laddhybridsegmentet och ett utmärkt val för den som prioriterar funktionalitet framför lyx.

Funktionell och familjevänlig, men inte utan brister

Och just laddhybridversionen är positiv då majoriteten av resorna går att göra på el. Skoda har alltid smarta lösningar, och Superb är inget undantag. Paraplyet i dörren och isskrapan i tanklocket är enkla men geniala detaljer.

Paraply i dörren i Skoda Superb.
Paraply i dörren i Skoda Superb.
Volkswagen Passat eHybrid.
Volkswagen Passat eHybrid.

Volkswagen Passat eHybrid

När jag sätter mig bakom ratten på Volkswagen Passat eHybrid känns det direkt att detta inte bara är en vanlig Passat.

En premiumupplevelse för vardagen

Redan vid första anblicken märks de lyxigare materialvalen och den genomtänkta designen som ger bilen en nästan premiumliknande känsla. Den stora pekskärmen i mittkonsolen drar till sig blicken med sin moderna grafik, och jag får en känsla av att sitta i en bil som är redo för framtiden.

Den stora pekskärmen i mittkonsolen drar till sig blicken med sin moderna grafik.
Den stora pekskärmen i mittkonsolen drar till sig blicken med sin moderna grafik.

Passat eHybrid – Interiör och teknik

Jag uppskattar verkligen hur Volkswagen har tänkt igenom interiören. Materialen känns gedigna, och stolarna är bekväma nog för långa resor. Det är gott om plats i baksätet. Kupén är dessutom väl isolerad från vägljud, vilket bidrar till en lugn atmosfär.

Nästan perfekt – men små detaljer skaver

Vad som däremot irriterar mig är avsaknaden av fysiska knappar för vissa funktioner, till exempel att justera temperaturen eller snabbt ändra volymen. Att göra allt via pekskärm och touchyta kräver mer fokus än vad ett vred gör under körning. Jag hade också vissa problem med röststyrningen; den missförstod mig flera gånger när jag försökte ställa in navigationen.

Det är små detaljer, men det drar ner helhetsintrycket något. Däremot har bilen en stor och tydlig head-up-display.

Passaten kom längst på el.
Passaten kom längst på el.

Passat eHybrid – Körupplevelse 

På vägen är Passat eHybrid allt jag hade hoppats på. Fjädringen är imponerande – mjuk men ändå tillräckligt fast för att ge en stabil känsla även på krokiga landsvägar. Bilens olika körlägen förändrar verkligen känslan. I normalläget sväljer den ojämnheter på vägen med lätthet, och i sportläget blir styrningen lite mer direkt, även om bilen aldrig känns sportig i den traditionella bemärkelsen.

Trots att bilarna är smidiga att köra, kan de stora måtten ibland göra parkering och trånga utrymmen lite utmanande.

Under testslingan var det Passat som tog sig längst på el innan bensinmotorn kickade in. Superb var dock snubblande nära. Det enda märkliga jag stötte på med Passat var en plötslig varning från assistanssystemet när jag körde ut på en motorvägspåfart. Ett högt tjut och blinkande rött ljus i instrumentpanelen överraskade mig stort, men det verkade inte finnas någon egentlig anledning då jag hade blicken framåt på vägen. Det var ett irritationsmoment, men samtidigt är det bra att bilen är uppmärksam – om än lite för mycket i det här fallet. Det hände bara en gång.

Möjligheten att köra längre sträckor på el är verkligen en stor fördel – det är både ekonomiskt och bidrar till en tyst och behaglig körupplevelse.
Praktiskt solskydd.
Praktiskt solskydd.

Passat eHybrid – Sammanfattning 

Passat eHybrid är en bil som lyckas kombinera lyx och vardag på ett imponerande sätt. Även om det finns små brister, som röststyrningen och avsaknaden av knappar, är helheten riktigt stark.

Gör pendling till en njutning

För mig är det här en bil som gör pendling till en njutning och långa resor till rena semestern. Den är inte bara praktisk – utan en bil som hela familjen kan trivas med. Med upp till 50 kW snabbladdning känns det som att bilen är redo för både korta och längre resor.

Smart, enkel och funktionell.
Smart, enkel och funktionell.

Hyundai i30 Kombi mildhybrid

Att sätta sig i Hyundai i30 Kombi är lite som att kliva in i en pålitlig väns hem – det är enkelt, funktionellt och bekvämt. Bilen gör inga försök att vara något den inte är, och det är något jag uppskattar. Den är inte överdrivet lyxig, men den är välbyggd och erbjuder allt jag behöver för att få vardagen att fungera.

Infotainmentskärmen är mindre, men den är tydlig och enkel att använda.
Infotainmentskärmen är mindre, men den är tydlig och enkel att använda.

Hyundai i30 – Utrymmen

Jag blev positivt överraskad av hur mycket lastutrymme Hyundai i30 erbjuder. Trots att den är mindre än Passat och Superb känns den mer praktisk på grund av att den inte har ett batteri som stjäl plats under bagagegolvet. Jag testade att packa in både större väskor och några mindre föremål i de smarta förvaringsfacken under golvet, och det var enkelt att organisera allt. För en familj som ofta har mycket packning känns det här som en riktigt praktisk trotjänare.

Det är en mindre bil jämfört med laddhybriderna, men tack vare det större lastutrymmet och den lägre prislappen känns den som ett prisvärt alternativ.

Kupén är däremot trängre. Längre personer får en bra körposition, men i baksätet blir det trångt runt benen och även vid huvudet. Baksätet är tillräckligt rymligt för familjens minsta medlemmar, och sätena är förvånansvärt bekväma. Isofix-fästena gör det enkelt att få en barnstol på plats, vilket är bra, men däremot saknas det Isofixfästen fram.

Smart, enkel och funktionell.
Smart, enkel och funktionell.

Hyundai i30 – Körupplevelse

På vägen känns Hyundai i30 enkel och lätt att hantera. Jag gillade särskilt mildhybridsystemets frirullningsfunktion, som gav en avslappnad känsla vid landsvägskörning. Däremot märkte jag ett viss oharmoniskt samspel mellan motor och växellåda vid krypkörning, särskilt i stadstrafik. Det var inget stort problem, men det gjorde att bilen kändes något mindre polerad. Fjädringen är hårdare, vilket gör att bilen känns stabil, men på ojämna vägar blir det tydligt att den inte är lika komfortabel som de andra. Vägljudet är också mer påtagligt, särskilt vid motorvägshastigheter.

Trots att den är mindre till storleken känns den förvånansvärt rymlig och smart designad för en familj.

Hyundai i30 – Interiör

Inredningen är robust och känns byggd för att hålla, även om materialvalen inte är av högsta kvalitet. Infotainmentskärmen är mindre, men den är tydlig och enkel att använda. Jag saknade dock trådlös Apple Carplay. Dessutom är samtalskvaliteten bra för den som kör, men för den i andra änden är ljudet sämre och hackade ibland.

Enkel men praktisk
Extra förvaring under bagagegolvet.
Extra förvaring under bagagegolvet.

Hyundai i30 – Sammanfattning

Hyundai i30 Kombi är en bil som inte försöker imponera med lyx eller avancerad teknik, utan i stället fokuserar på det som verkligen betyder något: funktionalitet och enkelhet. Jag kan se den som ett perfekt val för en småbarnsfamilj eller någon som behöver en pålitlig bil utan att vilja lägga för mycket pengar. Det som drar ner betyget är den höga skatten de tre första åren.

Pålitlig med stort lastutrymme

Den finns också med mindre motoralternativ med lägre utsläpp och skatt. Det är ingen bil som väcker starka känslor, men den gör sitt jobb. Den är trevlig att köra, har ett lägre inköpspris och bra med lastutrymme – och ibland är det precis det man behöver.

 

Text: Motors testlag Foto: James Holm

Ekonomiberäkningar

  bil bil bil  
Inköpspris
536 200 529 900 319 900 kr
         
Ägarkostnad        
Värdeminskning

 
69 349

58 360

41 374

kr/år 2 000 mil
(i tre år)
Bränsle:
(testförbrukning)

10 560 10 290 22 000 kr 2 000 mil
(22 kr/l)
Skatt:
(tre första åren)
360 360 8 218 kr/år

Försäkring:

4 537
(halv)
5 147
(halv)
3 780
(halv)
kr/år

Service: 7 034 6 987 3 373 kr/år
Totalt:  45,92 40,57  39,37 kr/mil
         

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.

Fakta

  Skoda VW Hyundai
Drivlina









Rak 4 bensin
1 498 cm³

150 hk vid 
5 500–6 000 r/min

250 Nm vid
1 500–4 000 r/min

Elmotor
115 hk
och 330 Nm

Systemeffekt
204 hk
och 350 Nm

6-växlad dubbel-kopplingslåda

Framhjulsdrift

Rak 4 bensin
1 498 cm³

150 hk vid
5 500 r/min

250 Nm vid
1 500– 4 000 r/min

Elmotor
115 hk
och 330 Nm

Systemeffekt
204 hk
och 350 Nm

6-växlad dubbel-kopplingslåda

Framhjulsdrift

Rak 4 bensin
1 482 cm³

140 hk vid
5 500r/min

253 Nm vid
1 500–3 000 r/min 

7-växlad dubbel-kopplingslåda

Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 902 mm
Bredd 1 849 mm
Höjd 1 521 mm

Axelavstånd
2 839 mm

Bagagevolym
510–1 770 liter

Markfrigång
140 mm

Längd 4 917 mm
Bredd 1 849 mm
Höjd 1 521 mm

Axelavstånd
2 837 mm

Bagagevolym
510–1 770 liter

Markfrigång
139 mm

Längd 4 585 mm
Bredd 1 795 mm
Höjd 1 475 mm

Axelavstånd
2 650 mm

Bagagevolym
602–1 650 liter

Markfrigång
140 mm

Förbrukning (WLTP)
Test

Angiven
5,6 liter/100 km
test
5,8 liter/100 km

Angiven
5,3 liter/100 km
test
5,7 liter/100 km

Angiven
6,3 liter/100 km
test
6,4 liter/100 km

Räckvidd
(WLTP)

Räckvidd på el
126 km

Räckvidd på el
126 km

 

CO2
(WLTP)

Test 

9 g/km

8 g/km

136 g/km
Prestanda



0–100 km/h
angivet 8,1 s

Toppfart
220 km/h

0–100 km/h
angivet 8,1 s

Toppfart
220 km/h

0–100 km/h
angivet 9,9 s

Toppfart
197 km/h.

Vikt



Tjänstevikt
1 854–1 989 kg

Maxlast
424 kg

Max dragvikt
1 800 kg

Tjänstevikt
1 873 kg

Maxlast
477 kg

Max dragvikt
1 800 kg

Tjänstevikt
1 337–1 474 kg

Maxlast
408 kg

Max dragvikt
1 210 kg

Tankvolym

45 liter 45 liter 50 liter
Batteri-kapacitet 19,7 kWh
Laddning
DC 50 kW
AC 11 kW
19,7 kWh
Laddning
DC 50 kW
AC 11 kW
 
Pris 536 200 kr 529 900 kr 319 900 kr