Tre förslag på familjehybrider, BMW 230e xDrive Active Tourer, Peugeot 408 Plug-in Hybrid 225 och Volvo V60 Recharge T6 AWD, som går att köra på el. Välj mellan en klassisk kombi, en halvkombi och en Active Tourer.

TRE LADDBARA familjebilar med olika karossformer. Först i ledet finner vi nya Peugeot 408 som är en superdesignad halvkombi med crossover-stuk. Laddbar för elkörning och en komfort som blir svår för de två andra bilarna att mäta sig med. På andra raden finner vi en BMW, som egentligen tillhör en mindre bilklass. Men som Active Tourer vinner man lite utrymme på höjden i BMW. I det här testet kommer 2-serie Active Tourer i sitt starkaste format, och visar på sportiga köregenskaper trots att den har den minsta motorn.

Sist i ledet finner vi en trotjänare från Hisingen. Volvo V60 är inte ny, även om den känns överraskande ny på flera ställen. En väl genomarbetad familjekombi som går att köra långt på el, och har ett av marknadens bästa infotainmentsystem. Som ni hör är det upplagt för ett underhållande biltest, där tre olika bilar dyker upp med sina säregna egenskaper.

2-serie Active Tourer har lite MPV-vibbar och bygger på höjden.
2-serie Active Tourer har lite MPV-vibbar och bygger på höjden.

BMW 230e xDrive Active Tourer

DEN HÄR BMW-MODELLEN hör egentligen hemma i en mindre storleksklass än de två andra testbilarna. När Peugeot 408 och Volvo V60 är mellanklassare är 2-serie av Golfklass-storlek. Men som Active Tourer har BMW gett 2-serien en lite lagom MPV-dos där man har jobbat mer med höjden än med längden. Detta gör att man kan få samma komfort och utrymme i framsätena men till ett lägre pris. En 225e xDrive Active Tourer börjar på 479 000 kronor, och den har samma batteripaket och räckvidd på el som 230e. Men eftersom Peugeoten och Volvon är så dyra kan vi kosta på oss att ha med en 230e xDrive Active Tourer i detta biltest. Man får då mer pulver, både ur bensinmotorn och elmotorn.

För den aktiva föraren

Den kortare karossen gör att BMW utmärker sig som testets smidigaste bil att hantera. Den mindre storleken och lägre vikten ger en mer reaktionssnabb bil på landsvägen. Men det är framför allt i staden som 2-serien är mycket lättare att manövrera än de två större bilarna. Alla testförare trivs riktigt bra med körupplevelsen som tillhandahålls i BMW.

230e erbjuder den största satsningen på elektrifiering i testet. I en jämförelse mot de två andra laddhybriderna står den ut med imponerande förbruknings- och effektsiffror. BMW:n är inte bara med god marginal snålast som hybrid, den går också längst på ren eldrift. Detta gör att den får en betydligt lägre drivmedelskostnad än de två andra.

Drivmedelskostnad på runt 3,50 kronor per mil

Samtidigt är det den bil med mest körglädje för den aktiva föraren. Mycket av detta beror så klart på att 2-seriens Active Tourer är en mindre och lättare bil än de två andra. Men det beror också mycket på att BMW har lyckats få till en otroligt fin hybriddrivlina. Den trecylindriga bensinmotorn är svagare än de två andra testbilarnas fyrcylindriga maskiner. Men BMW kontrar med en starkare elmotor, som driver bakaxeln. Resultatet är en bil som är pigg och rolig att köra, både som elbil och som hybrid.

Laddar du din 230e Active Tourer hemma och kör runt tio mil åt gången kan du alltså komma undan med en drivmedelskostnad på runt 3,50 kronor per mil, om vi räknar på ett genomsnittligt el- och bensinpris. Det höga inköpspriset framstår då som lite mer överkomligt.

Det är först i baksätet som man upptäcker att karossen är kortare

Den lite högre karossen ger en rymlig känsla i framsätena. Här upplevs BMW:n som lika stor som de två andra testbilarna. Det är först när man når baksätet som man upptäcker att karossen är kortare. Benutrymmet där bak är begränsat. Men sittdynan är aningen högre, vilket ger en bättre knävinkel. Takhöjden är dock inte bäst, vilket vi hade förutspått. Kanske beroende på glastakets inkräktande.

Instrumenteringen är toppmodern. Infotainmentsystemet är lätt att ta till sig och finna rätt funktioner i. BMW:s styrkor är det kompakta och höga formatet som ger en rymlig känsla samtidigt som bilen är lätthanterlig och underhållande att köra. Tekniknivån är hög och bränsleförbrukningen låg. Den är väldigt dyr för att vara en kompaktbil, men om man jämför den med lyxiga mellanklassare framstår den som ett prisvärt alternativ.

Det är främst i baksätet som det märks att BMW 2-serie Active Tourer är en mindre bil än de två andra. Begränsat med benplats.
Det är främst i baksätet som det märks att BMW 2-serie Active Tourer är en mindre bil än de två andra. Begränsat med benplats.

Peugeot 408 Plug-in Hybrid 225

PEUGEOT 408 ÄR LITE AV allt möjligt. Det är en halvkombi med en klassisk halvkombilucka, den har coupélinjer i karossformen och även lite crossover-stuk med plastsjok runt hjulhusen. Men framför allt är den designad. Titta på den! Hade vi haft med design i betygsättningen hade 408 tagit hem ronden direkt. V60 är fin men väldigt vanlig. BMW:n har MPV-stuk och vem vänder sig om efter en familjebuss? Peugeot 408 däremot, har linjer som för tankarna till Lamborghini Urus.

Stolarna är sköna och erbjuder bra inställningsmöjligheter

Se på bilens taklinjer på flygbilden, sidan 63. Tillsammans med 3D-led-bakljus och kraftfulla höfter står det klart att Peugeot har förpackat en förnuftig familjeladdhybrid i lyxförpackning. Den här bilen blir inte ledsen av att den inte vinner Motors förnuftiga biltest, den kommer att finna sina entusiastiska ägare ändå Vi kliver in och sätter oss. Stolarna är sköna och erbjuder bra inställningsmöjligheter, men det räcker inte för att sticka ut i detta test. Stolarna i de två andra testbilarna är ännu bättre. Även på insidan finner vi mycket design och speciella lösningar.

Snabbvalsknappar på skärmen hjälper föraren att hitta rätt

Instrumenteringen har en 3D-effekt som man kan behöva vänja sig vid innan man oansträngt kan läsa av siffrorna i den. Pekskärmen på mittkonsolen är, liksom stolarna, medelbra. Men i det här testet framstår den som aningen oraffinerad eftersom de två andra testbilarnas skärmar är så mycket bättre. Snabbvalsknappar på skärmen hjälper föraren att hitta rätt, även om vissa inställningar ligger gömda i undermenyer.

Den nya logotypen återfinns på bilens sidor, strax under sidospeglarna. Något man annars bara brukar finna på Ferraris modeller.
Den nya logotypen återfinns på bilens sidor, strax under sidospeglarna. Något man annars bara brukar finna på Ferraris modeller.

Under skärmen finns även fysiska snabbvalsknappar och volymvred, vilket vi uppskattar. Ratten är liten och platt upptill, så att man ser instrumenteringen över den i stället för igenom – som brukligt på Peugeots nyare bilmodeller. Ratten är, liksom den effektfulla instrumenteringen, en vanesak. Men knapparna på ratten är tydliga och lättanvända. Särskilt för den adaptiva farthållaren.

Vad som däremot är bäst är fjädringskomforten

När vi kommer till körupplevelsen återkommer vi till det genomgående temat när vi ska betygsätta egenskaperna i Peugeot 408. Den är bra, men jämfört med dessa två väldigt vassa konkurrenter imponerar den inte. Att köra på el i Peugeot är trevligt, men eftersom elmotorn sitter före växellådan måste man gå igenom växlarna även vid körning på ren el. Det upplevs som inte lika sofistikerat som en elbil eller laddhybrid utan växelsteg.

Hybridläget är också bra, men inte lika bra som i de två andra. Vid lugn körning smyger bensinmotorn i gång och hjälper till med drivningen. Men vid hårdare tryck på gaspedalen sker det hela med ett ryck. Vad som däremot är bäst är fjädringskomforten. 408 går mjukt och fint över ojämnheter och det är en bil vi gärna åker långt med.

Peugeot är familjebilen med wow-faktor i sin design, men som har en vettig och laddbar hybriddrivlina under skalet. Den är inte bäst på några av de tekniska grenarna, men den är bäst på att få sin förare att känna sig speciell. Och det är upp till var och en att värdesätta. 

Peugeot har bäst benplats i baksätet av de tre testbilarna. Men takhöjden är begränsad på grund av den sluttande taklinjen.
Peugeot har bäst benplats i baksätet av de tre testbilarna. Men takhöjden är begränsad på grund av den sluttande taklinjen.

Volvo V60 Recharge T6 AWD

INFÖR KOMMANDE ÅRSMODELL ska Volvo V60 få en liten uppdatering. Vad vi erfar är det främst lite högre effekt i laddningen. I övrigt är V60 sig lik. Det är imponerande att Volvo har kört detta koncept, med en laddbar familjebil där batteriet sitter i kardantunneln och elmotorn separat driver bakhjulen, så länge. Ändå känns bilen modern. Samma intryck får vi när vi sätter oss i bilen. Inredningen ser till stora drag ut som när den här generationens Volvomodeller lanserades, med den snart utgående XC90. Ändå känns den modern.

Gammal är äldst

Skärmen har fått sina mjukvaruuppdateringar som gör att det är lättare att hitta många funktioner. Men framför allt har den fått Googles system, som gör att alla andra bilars så kallade röststyrning kan gå och ställa sig i skamvrån. Och stå där länge och skämmas. I Volvo kan du bara beskriva vad du söker efter och Google hjälper dig att hitta det på kartan.

 

V60 finns i två laddhybridversioner: T6 och T8.
V60 finns i två laddhybridversioner: T6 och T8.

Att man dessutom får Apple Carplay till Volvoskärmen numera gör att Volvo med ganska enkla (men förmodligen dyra) lösningar har fått den gamla skärmen att fortfarande vara toppmodern. Mycket bra funktionalitet samtidigt som den är användarvänlig.

Den yllebaserade klädseln är vacker att se på och behaglig att sitta på

Precis som de två andra testbilarna är vår lånebil från Volvo utrustad till tänderna. Och det ger den en mycket lyxig interiör. Den yllebaserade klädseln är vacker att se på och behaglig att sitta på. Orrefors-växelväljaren är upplyst nattetid, och sedan en tid tillbaka räcker det med att dra den till växelläget endast en gång för att lägga i växeln. Förut var man tvungen att dra i den två gånger, för att ta vägen via neutral varje gång. Det kan låta som ett litet framsteg, men vid parkeringar är växelmanövreringarna numera otroligt smidiga.

Innerutrymmena är bäst i V60 av de tre bilarna. Volvon är också längst och har längst axelavstånd. Peugeot har bättre benutrymme i baksätet, men Volvo tar igen detta med bättre takhöjd och ett större bagageutrymme. Batteriet i Volvon ligger i kardantunneln, så när de två andra bilarna har ett platt golv i baksätet har V60 en ganska stor låda i mitten.

Trots att V60 har flera år på nacken upplevs den som modern interiört. Strålande bra infotainmentskärm.
Trots att V60 har flera år på nacken upplevs den som modern interiört. Strålande bra infotainmentskärm.
Den låga V60-karossen har ett lågt luftmotstånd

Vid körning på el är V60 bakhjulsdriven och vid hybriddrift växlar den mellan bak- och fyrhjulsdrivning. V60 har lika stort batteripaket som 230e. Men med tanke på att Volvon är större och tyngre blir den elektriska räckvidden inte lika lång. Drygt sju mil, även vid motorvägskörning, är dock riktigt bra.

Vid hybridkörning, när bensinmotorn och elmotorn jobbar tillsammans, går det mjukt och tyst. Det är ibland som bensinmotorn kan lägga sig vid ett lite högre varvtal där den låter lite väl mycket trots att bilen står still. Förbrukningen vid hybridkörningen är vi inte imponerade av. Den blandade körningen är högst av de tre, men vid renodlad motorvägskörning jämnar det ut sig en aning. Den låga V60-karossen har ett lågt luftmotstånd så bensinförbrukningen hålls nere i höga hastigheter.

Volvon är den bil vi helst vill köra långt med

Motorljudet från bensinmotorn är dämpat och låter inte ansträngt, snarare aningen sportigt, när man gasar på lite mer. Vi upplever BMW:n som aningen tystare uppe i högre farter och Peugeoten har lite mjukare och bekvämare fjädringskomfort. I övrigt är Volvon den bil vi helst vill köra långt med. Den har trivsammast interiör, skönast stolar och ett infotainmentsystem som är toppmodernt utan att vara komplicerat.

Familjebil? Vilken av de tre familjebilarna har bäst baksäte? Vi provsitter och betygsätter.


Text: Motors testlag Foto: James Holm

Testförbrukning och bränslekostnader

Testförbrukningen och bränslekostnaderna är beräknade på en tiomilsslinga där testbilarna startar fulladdade. De kör alltså de första milen på el tills batteriet är slut, sedan körs de som hybrider resterande sträcka upp till tio mil.

I kostnadsposten för bränsle är både kostnaden för elen och för bensinen inräknad.

BMW 230e xDrive Active Tourer, Peugeot 408 Plug-in Hybrid 225 och Volvo V60 Recharge T6 AWD

Ekonomiberäkningar

  BMW Peugeot Volvo  
Inköpspris
513 000 539 900 557 900 kr
         
Ägarkostnad        
Värdeminskning

 
56 300

59 100

58 500

kr/år 2 000 mil
(i tre år)
Bränsle:
(testförbrukning)

7 168 12 056 10 100 kr 2 000 mil
(22 kr/l)
Skatt:
(tre första åren)
360 360 360 kr/år

Försäkring:

6 924
(halv)
5 304
(halv)
6 756
(halv)
kr/år

Service: 2 610 4 967 3 694 kr/år
Totalt:  36,68 40,89 39,71 kr/mil
         

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.

 

Fakta

  BMW Peugeot Volvo
Drivlina









Rak 3, bensin
1 499 cm³

150 hk vid
4 700–6 500 r/min

230 Nm vid
1 500–4 400 r/min

elmotor 177 hk
och 247 Nm

Systemeffekt 326 hk
7-stegad automatlåda
Fyrhjulsdrift

Rak 4, bensin
1 598 cm³

180 hk vid
6 000 r/min

250 Nm vid
2 500 r/min

elmotor 110 hk
320 Nm

Systemeffekt 225 hk
8-stegad automatlåda
Framhjulsdrift

Rak 4, bensin
1 969 cm³

253 hk vid
5 500 r/min

350 Nm vid
2 500–5 000 r/min

elmotor 146 hk
309 Nm

Systemeffekt 350 hk
8-stegad automatlåda
Fyrhjulsdrift

Kaross



längd 4 386 mm
bredd 1 824 mm
höjd 1 576 mm

axelavstånd
2 670 mm
bagagevolym
470–1 455 liter

längd 4 687 mm
bredd 1 848 mm
höjd 1 478 mm

axelavstånd
2 787 mm
bagagevolym
471–1 545 liter

längd 4 778 mm 
bredd 1 850 mm
höjd 1 432 mm

axelavstånd
2 872 mm
bagagevolym
529–1 441 liter

Förbrukning (WLTP)
Test 10 mil,
laddade
angiven
0,8 l/100 km
test
1,0 l/100 km
angiven
1,2 l/100 km
test
2,4 l/100 km

angiven
1,1 l/100 km
test
1,8 l/100 km

CO2
(WLTP)

Test 

18 g/km
test 23 g/km

26 g/km
test 52 g/km

25 g/km
test 41 g/km
Prestanda
Räckvidd (WLTP)



0–100 km/h
angivet 5,5 s
toppfart 205 km/h

Räckvidd på el
82–93 km

0–100 km/h
angivet 7,8 s
toppfart 235 km/h

Räckvidd på el
62–64 km

0–100 km/h
angivet 5,4 s
toppfart 180 km/h

Räckvidd på el
75–91 km

Vikt



tjänstevikt
1 845 kg
maxlast
575 kg
max dragvikt
1 400 kg

tjänstevikt
2 220 kg
maxlast
453 kg
max dragvikt
1 400 kg

tjänstevikt
2 139 kg
maxlast
391 kg
max dragvikt
2 000 kg

Tankvolym

47 liter
Batterikapacitet
14,2 kWh
40 liter
Batterikapacitet
12,4 kWh
60 liter
Batterikapacitet
14,9 kWh
Pris 513 000 kr 539 900 kr 557 900 kr 

 

Betyg

  BMW Peugeot Volvo
Ekonomi/
utrustning

3

2 2



BMW 2-serie Active Tourer är en mindre bil än de två andra test-bilarna. Kostar lika mycket men är mycket billigare att köra och serva.

Svagast drivlina ger billigast försäkring. Men kortast räckvidd på el ger en högre drivmedels-kostnad. Dyr service försämrar kalkylen ytterligare. Dyraste bilen av de tre test-bilarna, men bra andra-handsvärde. Bra räckvidd på el men törstig som hybrid. Halvdyr service.
Motor/
växellåda
5 3 5
  Av de här tre testbilarna är BMW:n den som har satsat mest på elkörningen. Starkast elmotor och längst räck-vidd på el. Bra också som hybrid. Trevlig att köra, både på el och som hybrid. Elmotorn sitter framför växel-lådan, vilket inte ger lika mjuk och fin gång som de två andra. Superfin att köra, både på el och som hybrid. Bensin-motor fram och elmotor bak, en lösning som BMW numera också använder.
Körning/
komfort
4 4 4





Den kortare och högre karossen gör bilen lätt-manövrerad i stan. Mycket kör-glädje på landsväg. Aningen bättre dämpat vägljud än andra.
Bäst fjädringskomfort av de tre test-bilarna. Behaglig att köra i lugnare tempo både på el och som hybrid. Okej stolar och vägljudnivå.
Fin familjekombi som både erbjuder mjuk elkörning och sportigare hybrid-körning. Bra fjädrings-komfort. Bäst stolar av de tre testbilarna.
Utrymmen 3 4

5



BMW 2-serie är en mindre bilmodell än då två andra, men som Active Tourer upplevs den nästan lika rymlig i framsätena. Minst baksäte. Gott om utrymme fram även för längre förare. Bäst benplats i baksätet men begränsat huvudutrymme. Bara godkänd storlek på bagageutrymmet.

Bra och rymlig framtill och störst bagageutrymme av testbilarna. Bara benutrymmet i baksätet är begränsat, dock bäst huvudutrymme.

Säkerhet 5 4 5
  Fem stjärnor hos Euro NCAP med mycket höga betyg för assistanssystemen. Bra passivt krockskydd för både vuxna och barn.

Euro NCAP:s test av Peugeot 408 baseras på krocktestet av 308. Resultatet är fyra stjärnor med endast godkänt skydd för vuxna, men i övrigt bra.

Allt annat än fem stjärnor hade varit en överraskning. Toppbetyg hos Euro NCAP med extra beröm för krockskyddet för vuxna.


Miljö 4 3 2


Bästa bilen att köra som helt eldriven. Bäst räckvidd och starkast elmotor. Snålast som hybrid också med en förbrukning på 5,4 liter/100 km. Hyfsat bra räckvidd på el, men ligger efter konkurrenterna här. Kör man den som hybrid, utan laddat batteri, är förbrukningen 6,2 liter/100 km. Bra räckvidd på el, men inte särskilt snål när den körs som hybrid med en förbrukning på 7,0 liter/100 km.

RESULTAT
(MAX 30)

24

20

24

  Genom att köpa en bil i en mindre storleksklass kan du få lägre löpande kostnader. BMW är billigast och smidigast av de tre att köra.

En laddhybrid för familjen som inte vill köra en likadan bil som alla andra. En design som tilltalar många, bra fjädringskomfort, men saknar en NCAP-stjärna. Volvon är dyr, men upplevs också som lyxigast i gänget. Begränsad benplats i baksätet men i övrigt en mycket lyckad familjekombi.