Fyra bilar för familjen som vill ha fyrhjulsdrivning och miljöteknik. Laddhybrid, etanol eller elbil. Vilken är bäst för dig?
Fyra familjebilar med fyrhjulsdrift och miljöteknik samlas högst upp i en skidbacke för att göra upp.
Tre av dem går att ladda men bara två av dem går att köra på ren el. Den enda som inte utger sig för att vara en suv är den med högst markfrigång och inbyggda takräcken. En bil har så sportig styrning att den mer hör hemma på en kurvig landsväg än i en familjs vardag. Alla fyra bilar är fantastiska på sina sätt.
Men vilken som är bäst, och vilken som passar dig ska vi nu reda ut i detta biltest. Följ med när vi kör en Tesla mot två laddhybrider och en etanolkonverterad Subaru.
HYUNDAI TUCSON PLUG-IN HYBRID
Ett tilltalande koncep, är vad Hyundai erbjuder med Tucson Plug-in hybrid. Det är en mellanklass-suv i ett populärt format, med modern design, mycket teknik och säkerhet samt fyrhjulsdrivning. Man kan dessutom ladda den och köra på el upp till cirka fem mil.
Mildhybrid, hybrid och laddhybrid
Hyundai är bra på elektrifiering. De erbjuder Tucson med mer eller mindre el i tre steg: som mildhybrid, hybrid eller laddhybrid. Tucson har, liksom Toyota Rav4, en bra laddeffekt på 7,2 kW vilket gör att du kan ladda fullt på att par timmar om du står vid en laddbox som ger så mycket ström. Men till skillnad från de flesta andra laddhybrider går det inte att köra Tucson helt utsläppsfritt. I alla fall inte om man vill ha värme i kupén och det är under 22 grader utomhus.
Priset för Tucson Plug-in Hybrid är verkligen lockande.
Tyvärr startar bensinmotorn trots att du har laddat fullt med el, och även om detta ger en längre elräckvidd och kan vara effektivt vid längre resor, är Motors testlag enade om att vi vill kunna köra helt utsläppsfritt när vi väl har laddat en laddbar bil.
Konstant fyrhjulsdriven
I övrigt är Hyundai Tucson laddhybrid en rejäl bil. Den är konstant fyrhjulsdriven med en kardanaxel som för kraften vidare från framvagnen till bakaxeln. Efter bensinmotorn och elmotorn sitter det en sexväxlad automatlåda, så även när man kör på el går kraften genom växellådan och bilen driver på alla fyra hjul.
Systemeffekten är 265 hästar och som hybrid är bilen både smidig och stark. Men elmotorn känns aningen svag om man jämför med Toyota Rav4 som kan accelerera mycket fortare på eldrift.
Förarstolen är skön och inställningsmöjligheterna generösa. En sak som längre förare klagar på är att högerknät slår i skärmens kant när man lutar benet mot mittkonsolen. Den stora skärmen är annars både hyfsat snygg i sin grafik och relativt användarvänlig med tydliga symboler och bra menyer.
Snygga materialval och lockande pris
Man har även en separat panel för klimatanläggningen och egna knappar för sätes- och rattvärme. Dock saknar vi ett volymvred. Volymen justeras via en pekyta, eller ett vippreglage på ratten. Priset för Tucson Plug-in Hybrid är verkligen lockande.
Men med kortare räckvidd på el och högre bensinförbrukning än Toyota raderas en stor del av prisskillnaden ut i ekonomikalkylen. Tucson är för dig som gillar bilens design, känsla i inredningens materialval och som inte bryr dig om att bensinmotorn tjuvstartar för att generera värme trots att du har laddat och kör på el.
SUBARU OUTBACK 2,5i XFUEL
Testets överraskning! Vi kan erkänna att Outback är lite av testlagets favorit. Det kan till viss del bero på förväntningarna eftersom Subarus bilar fram till nu har upplevts som ganska burkiga. Nya Outback är något helt annat. Den kombinerar Subarus klassiska kvalitet med modern teknik och en lyxig interiör.
Bekvämast att köra
Framför allt är det en behaglig bil att köra och leva med. Alla testförare sitter mycket bra både bakom ratten och i baksätet. Det är rymligt och bekvämt. Även fjädringskomforten är mycket bra, faktiskt bäst av de fyra testbilarna. Outback har inte bara högst markfrigång, den har även bäst fjädring och stötdämpning när det kommer till att ta hand ojämnheter i vägen. Trots detta är bilen lättkontrollerad även under hård påfrestning. Den kränger inte ansträngt utan har ett tryggt uppförande. Det sämsta med bilen är att motorn känns tunn och att den blir surrig vid gaspådrag.
Nya Outback är något helt annat. Den kombinerar Subarus klassiska kvalitet med modern teknik och en lyxig interiör.
Det känns inte värdigt för den välbyggda bilen, men är en eftergift för en liten och effektiv motor parat med en steglös växellåda. Även om lådan ska ge fiktiva steg, likt riktiga växlar, gör den att motorn lägger sig på ganska höga varv även vid måttligt gaspådrag. Motorn är en bensinmotor, men Subaru i Sverige konverterar den till att även kunna köras på etanol, vilket gör att bilen får en årsskatt på 1 262 kronor.
Bästa utrustningspaketet
Testbilen har det högsta utrustningspaketet med tvåfärgat läder. Det ger en ytterst ombonad och till och med lyxig känsla i interiören. Den 12 tum stora infotainment skärmen är lättanvänd med tydliga symboler och menyer, där klimatanläggningen alltid har en separat panel. Grafiken är kanske inte den modernaste men systemet fungerar bra och vi lär oss snabbt att hitta i det utan instruktioner.
Outback är en av de säkraste bilarna på marknaden. Autobromssystemet har fått mycket bra omdömen av Euro NCAP och det styrs av två kameror i vindrutan som dessutom har en egen klimatisering för att inte imma igen.
För första gången har vi också en bil som säger till en att sluta rattsurfa om föraren skulle göra detta. En infraröd kamera på instrumentpanelen läser av dina ögon och talar om för dig om du tappar fokus från vägen.
I sällskapet har Outback ett attraktivt pris, men det äts till stor del upp av högre bränslekostnader jämfört med de andra testbilarna. Detta är bilen för dig som vill ha en säker, dragvillig och numera smått lyxig och modern slitvarg.
TESLA MODEL Y LONG RANGE
I en helt egen liga lirar Tesla Model Y. Den är väldigt annorlunda från de tre andra testbilarna. Inte bara för att den är en helt eldriven batteribil, utan hela konceptet är ett annat: Den avskalade interiören där alla funktioner och all information hanteras i den mittmonterade skärmen. Den direkta styrningen och det stenhårda chassit. Och det egna laddnätverket som gör att man kan köra sin Tesla bekymmersfritt i princip vart som helst. När vi har smält alla dessa annorlunda intryck kan vi konstatera vad som är bra respektive mindre bra med Teslas nya familjebil. Och vem den passar för.
Populär familjebil
Tesla-ägare älskar sina bilar. Även om de har haft halvdan driftsäkerhet är de flesta mycket positiva till varumärket och tvekar inte en sekund att argumentera för att de bygger världens bästa bilar på många sätt.
Tesla Model Y är en bil att ta ut och njuta av på kurviga landsvägar med sin acceleration och styrkänsla.
Model Y är också en storsäljare globalt sett och det är många som drömmer om att ha en Tesla som familjebil. Just nu finns inte Model Y att få med sju säten på svenska marknaden, men det ska komma framöver. Baksätet är mycket rymligt och även om bagageutrymmet också är stort har vi svårt att se att vuxna skulle kunna sitta på den tredje sätesraden.
Intensiv körupplevelse
Att köra Model Y är ett kapitel för sig. Den är större och tyngre än en Model 3. Men man har nästan gjort den ännu intensivare i körupplevelsen. Chassit är mycket fast och bilen ligger platt på vägen. Detta tar naturligtvis ut sin rätt över komforten och det är ingen bekväm bil att åka i. Även om Model Y har fått mer ljudisolering än Model 3 är den inte tyst jämfört med de andra testbilarna. Styrning och gasrespons är också något som mer hör hemma i en sportbil än i en familjebil. Model Y är en bil att ta ut och njuta av på kurviga landsvägar med sin acceleration och styrkänsla.
Men den är föga skön att köra långt i. Den direkta styrningen gör att föraren aldrig riktigt kan slappna av.
Bilens höga pris kompenseras till stor del av den låga driftskostnaden jämfört med förbränningsmotorbilar.
Frivillig service
Servicen är frivillig även om den rekommenderas, och man tjänar definitivt igen pengarna på andrahandsvärdet. Tesla är eftertraktad som begagnad och Model Y är inte mycket dyrare att äga än en Subaru Outback.
Detta är bilen för dig som vill köra på el och tycker att det är överskattat att kunna slappna av bakom ratten.
TOYOTA RAV4 LADDHYBRID AWD-I
Elbil och hybrid-suv i ett. Ja, Toyota Rav4 kombinerar de här två egenskaperna på ett osedvanligt bra sätt. Detta är, tillsammans med Subaru, testlagets favorit när det kommer till helhetsintrycket.
Konstant fyrhjulsdrift
Rav4 är en rejäl och praktisk bil som är byggd för att axla de utmaningar som en familjebil ställs inför. Den har även en mycket bra elektrifierad drivlina, vilket gör det lätt och roligt att köra utsläppsfritt. Det stora batteriet gör att det inte är några problem att köra upp till 7–8 mil på bara eldrift. Du har dessutom konstant fyrhjulsdrivning, även när du kör på el, eftersom Rav4 både har en elmotor fram och en bak.
Toyota kombinerar många hästkrafter med låg förbrukning effektivare än någon annan tillverkare av hybridbilar.
Den som kör längre sträckor har också en av marknadens modernaste och snålaste hybriddrivlinor. Toyota kombinerar många hästkrafter med låg förbrukning effektivare än någon annan tillverkare av hybridbilar.
Rav4 är rymlig och bekväm. Man sitter bra både fram och bak. Framstolarna är stora och sköna och baksätet har både bra support i stoppningen och bra vinkel på sittdynan. Tillsammans med Subaru är detta det bästa baksätet bland testbilarna. Förarmiljön är relativt lättanvänd och överskådlig.
Omodernt infotainmentsystem
Analoga mätare som visar kraftpådrag och hastighet är lättavlästa men den digitala displayen mellan mätarna är aningen plottrig och har omodern grafik. Även infotainmentsystemet i pekskärmen känns omodernt, men är trots allt ganska lättanvänt tack vare snabbvalsknappar, volymvred och en separat panel för klimatanläggningen.
Materialvalen i interiören kombinerar en känsla av att vara slitstarka men ändå aningen lyxiga. Alla testförare uppskattar körkänslan i Rav4 laddhybrid.
Den är mycket behaglig att köra på el, smidig och tyst men har ändå rejält med kraft. Som hybrid imponerar den också där bensinmotorn inte rusar vid gaspådrag trots den steglösa växellådan. Vill man så kan Rav4 även vara riktigt snabb med sin totala systemeffekt på över 300 hk.
Terrängkörningen var ingen utmaning för Toyotan. Både uppför och nedför skidbacken gick den lugnt och kontrollerat. Elmotorerna svarar mjukt på gaspådrag men har ändå tillräckligt med kraft för att förflytta bilen i tuffare terräng. Fyrhjulsdrivningen består av elmotor och bensinmotor fram och elmotor bak. I praktiken ger det bra grepp kombinerat med en mjuk kraftdosering.
Rav4 laddhybrid är för dig som vill ha allt. Elbil, familjesuv och hybrid i ett. Det höga priset kompenseras av en riktigt lång räckvidd på el och en låg bensinförbrukning.
Kan du ladda är en laddhybrid ett bra val för dig som inte vill köpa en elbil. Subaru erbjuder etanoldrift i Outback för den som inte kan ladda men ändå vill ha ett alternativ till fossila bränslen.
Den uppmätta förbrukningen för laddhybriderna är för en längre testrunda där vi har startat med fullt batteri och efter att elen tagit slut kört bilen som hybrid. Så att bilarna får upprättelse för både lång räckvidd på el och låg förbrukning som hybrid.
Hyundai Tucon Plug In Hybrid, Tesla Model Y, Toyota RAV4 eller Subaru Outback?
Ekonomiberäkningar
Hyundai | Subaru | Tesla | Toyota | ||
Inköpspris (efter bonus) |
387 973 |
384 900 |
649 900 |
467 726 |
kr |
Ägarkostnad | |||||
Värdeminskning |
48 800 |
46 200 |
66 900 |
49 100 |
kr/år 2000 mil (i tre år) |
Bränsle: |
16 880 (bensin + el) |
31 680 |
8 450 |
12 560 (bensin + el) |
kr 2 000 mil (2,5 kr/kWh) |
Skatt: (tre första åren) |
360 |
1 262 |
360 |
360 |
kr/år |
Försäkring: |
4 644 (halv) |
4 524 (halv) |
7 980 (halv) |
5 664 (halv) |
kr/år |
Service: | 5 163 | 0 | 2 370 | 5 687 | kr/år |
Totalt: | 36,92 | 41,83 | 43,03 | 36,69 | kr/mil |
Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader. |
Fakta + betyg
Hyundai | Subaru | Tesla | Toyota | |
Drivlina |
Rak 4 |
Boxer 4, bensin, 2 498 cm3, 169 hk vid 5 000– 5 800 r/min, 252 Nm vid 3 800 r/min Steglös automatlåda Fyrhjulsdrift |
Asynkron elmotor fram 200 hk asynkron elmotor bak 275 hk Systemeffekt 351 hk. Snabbladdningshastighet 250 kW 1-växlad automatlåda. Fyrhjulsdrift |
Rak 4, bensin 2 487 cm3, 185 hk vid 6 000 r/min 227 Nm vid 3 200– 3 700 r/min. Elmotor fram 182 hk elmotor bak 54 hk Systemeffekt 306 hk Steglös automatlåda Fyrhjulsdrift |
Kaross |
Längd 4 500, bredd 1 865, höjd 1 651 mm Axelavstånd 2 680 mm Bagagevolym 558–1 737 liter Markfrigång 170 mm |
Längd 4 870 bredd 1 875, höjd 1 675 mm Axelavstånd 2 747 mm. Bagagevolym 561–1 822 liter Markfrigång 213 mm |
Längd 4 750 bredd 1 920, höjd 1 624 mm Axelavstånd 2 890 mm Bagagevolym 854–2 100 liter Markfrigång 167 mm. |
Längd 4 600 bredd 1 855 höjd 1 685 mm Axelavstånd 2 690 mm Bagagevolym 580–1 604 liter Markfrigång 180 mm |
Bränsle- förbrukning (WLTP) |
Angiven 1,4 l/100 km, test 3,3 l/100 km |
Angiven 8,6 l/100 km, test 8,8l/100 km (bensin). |
Angivet |
Angiven |
CO 2 |
Angivet |
Angivet |
Angivet 0 g/km. |
Angivet 22 g/km, 46 g/km. |
Prestanda |
0–100 km/h |
Räckvidd |
0–100 km/h |
0–100 km/h |
Vikt |
Tjänstevikt |
Tjänstevikt |
Tjänstevikt |
Tjänstevikt |
Tankvolym |
47 liter 13,8 kWh batteri |
63 liter | 75 kWh batterikapacitet |
55 liter 18,1 kWh batteri |
Pris | 387 973 kr | 384 900 kr | 649 900 kr | 467 726 kr |
Ekonomi | Hyundai Tucson Plug-in Hybrid har ett attraktivt startpris. För den som inte kör så många mil blir kalkylen mer fördelaktig för Tucson. 4 |
Vårt intryck är att Outback är mycket bil för pengarna. Det som drar ner kalkylen är hög förbrukning jämfört med de andra testbilarna. 3 |
Ett högt pris kompenseras av att det är billigare att köra på el än på bensin. Tesla har också billig (frivillig) service och bra andrahandsvärde. 3 |
Rav4 i laddbart format har ett högt pris. Men man får väldigt mycket bil för pengarna och andrahandsvärdet är mycket stabilt. 4 |
Familjebil | Rymlig och bekväm. Trygg och lättkörd, om än inte i nivå med Rav4. Lättanvänd förarmiljö och moderna funktioner. Lägst dragvikt. 4 |
En mycket komplett bil. Rymlig, säker, bekväm, praktisk, modern, stryktålig och robust med hög dragvikt. 5 |
Rymlig, framför allt baksäte och bagage-utrymme. Stötigt chassi. Orolig styrning och dålig vändcirkel. Bra på långfärd med sitt laddnätverk. 3 |
Mycket rymlig och bekväm bil. Sköna stolar och bra baksäte. Bra komfort och väldigt bra körbarhet på ren el. Kombination av att vara snabb och snål. 5 |
Miljö/ säkerhet |
Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Hyfsad räckvidd på el men dåligt att bensin-motorn startar för att värma kupén även om man har laddat fullt. 3 |
Mycket hög bevisad säkerhet med ett av de bästa autobroms-systemen som finns på marknaden. Går att köra på E85 som alternativ till bensin. 4 |
Model 3, som Y baseras på, har mycket bra bevisad säkerhet med fem stjärnor hos Euro NCAP. Tesla satsar på utsläppsfri tillverkning. 5 |
Högsta betyg med fem stjärnor hos Euro NCAP. Betygen för förar-stödsystem är inte bäst i klassen. Mycket bra räckvidd på ren el, även när det är kallt. 4 |
Resultat Max 15 |
11 |
12 |
11 |
13 |
Hyundai Tucson finns i tre hybrid-versioner. Som laddhybrid är den inte marknads-ledande med sin eldrift. Men en trivsam bil med bra funktioner. |
Subaru har gjort ett stort lyft med nya Outback. En bil som kommer att göra sina köpare mycket nöjda. Etanol i stället för elektrifiering. |
Tesla är en helt annan bil än de andra tre. Eldriven, svin-snabb och med sten-hård fjädring. Mycket körglädje och ett fantastiskt laddnätverk. |
Rav4 som laddhybrid är allt man vill ha i en familjebil. Riktigt bra att köra, även på eldrift. Bekväm, rymlig, säker och hög drift-säkerhet. |
|