Tre nya crossovers slåss om småbilsköparna. Vi testkör och reder ut vilken som är bäst, billigast och säkrast.

SMÅBILAR ÄR PASSÉ. Men genom att höja dem någon centimeter och tuffa till designen blir de plötsligt superintressanta för marknaden igen. En crossover är en vanlig personbil som har fått suv-attribut utan att bli en fullvärdig suv. I det här testet kör vi tre små crossovers som lär plocka nästan alla köpare från sina ursprungsmodeller.

Hyundai Bayon är i grunden en i20, men med sin crossover-design lär den skapa mer habegär hos de flesta Hyundai-kunder.

Volkswagen Taigo är en Polo i grunden. Polon har fått crossover-detaljer och förvandlats till en T-Cross, som i sin tur har fått sluttande taklinje och blivit en Taigo.

Toyota Yaris Cross är exakt vad den låter som. En Yaris som är mer lämpad för cross-banan. Upphöjd, förlängd och med fyrhjulsdrivning.

Vilken av de här instegsbilarna med höjt insteg ska du satsa på? En saknar en säkerhetsstjärna, en annan saknar rattvärme och den tredje har ett hårt mittarmstöd. 

HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDI MHEV 100 HK DCT 

ALLT FLER SMÅBILSKÖPARE drömmer om suvar. Och biltillverkarna är därför inte dummare än att de tillverkar suvar för småbilsköparna.

Bayon är till stora delar en Hyundai i20, men har fått ny design, lite högre markfrigång och plastskärmar runt hjulhusen. Detta gör att många kommer att välja Bayon i stället för i20. Att förbrukningen ökar gör inget. Man tycker att det är värt de extra bensinpengarna för att kliva i och ur en något högre bil. Och många tycker att man har bättre överblick i en suv eller crossover. Även om Bayon bara är 25 millimeter högre än i20.

Med ny design, högre markfrigång och plastskärmar runt hjulhusen tar Bayon ett kliv upp från i20. Foto: James Holm
Med ny design, högre markfrigång och plastskärmar runt hjulhusen tar Bayon ett kliv upp från i20. Foto: James Holm

Inredningen är lagom modern samtidigt som den är lätt att ta till sig. Det är gott om fysiska knappar och pekskärmen kompletteras med volymvred.

Mildhybridversionen finns bara med dubbelkopplad automatlåda med en överdimensionerad växelväljare.

Vi kör mildhybridversionen, vilket innebär att en trecylindrig bensinmotor med turbo kompletteras med en starkare generator som också är startmotor. Det medför att motorn stänger av sig när man frirullar, alltså utan gaspådrag, och 48-voltssystemet driver då bilens funktioner.

Det fungerar bra i praktiken när vi kör, även om generatorn lägger på motorbromsen med en lite onaturlig känsla. Men vi är inte imponerade av resultatet. En testförbrukning på 5,5 liter per 100 km är ganska snålt för en bensinbil, men törstigare än Volkswagen Taigo som inte har någon elektrifiering alls.

Mildhybridversionen finns bara med dubbelkopplad automatlåda och den manövreras med en överdimensionerad växelväljare. Växellådan växlar mjukt och snabbt, men i starten kan Bayon ha en liten fördröjning innan man kommer iväg. Inte lika illa som Taigo, men tillräckligt för att testlagsmedlemmarna ska anmärka på den.

Modern och lättanvänd interiör i Bayon. Ingen påminnelse om man kör med ljusen på läge off. Foto: James Holm
Modern och lättanvänd interiör i Bayon. Ingen påminnelse om man kör med ljusen på läge off. Foto: James Holm

Baksätet är bekvämt och framstolarna har en läcker kombination av komfort och sportiga sidostöd. Bayon är rymlig för sin storlek och erbjuder plats för fyra vuxna med bagage. Fjädringen är hårdast av de tre testbilarna; särskilt i låga farter har bilen svårt att filtrera bort ojämnheter. Styrningen är varken direkt eller diffus, men lättdoserad.

Hyundai Bayon är praktisk, användarvänlig, rymlig och enkel att köra, men är inte särskilt bränslesnål.

Bayon har mycket personbilskänsla i körningen och det märks inte att den är höjd. På gott och ont. Man får ingen suv-känsla. Bullernivån är näst bäst efter Taigo och består mestadels av vindbrus i högre hastigheter.

Tyvärr missar Bayon en stjärna i krocktesterna hos Euro NCAP trots att den har många säkerhetssystem. Det är bålen på förarplatsens krockdocka som påverkas av för höga krafter vid krock mot en barriär och sidokrock, vilket drar ner betyget.

Hyundai Bayon är praktisk, användarvänlig, rymlig och enkel att köra. Men den är inte särskilt bränslesnål för att vara elektrifierad och det känns nog tryggare för vissa att köpa en bil som får fem stjärnor av Euro NCAP. 

Sätena i Bayon är mjukt stoppade och har bra sidostöd. Foto: James Holm
Sätena i Bayon är mjukt stoppade och har bra sidostöd. Foto: James Holm
Bayon har gott om plats i baksätet. Sitsen har den mjukaste stoppningen av de tre. Foto: James Holm
Bayon har gott om plats i baksätet. Sitsen har den mjukaste stoppningen av de tre. Foto: James Holm

TOYOTA YARIS CROSS ACTIVE AWD-i

DEN BÄSTA BILEN vi testade förra året var Toyota Yaris. Den fick flest stjärnor av alla testbilar under året. Blir det då ännu bättre när Yaris växer till en större bil med mer utrustning? Ja, rent krasst är Yaris Cross en ännu bättre bil än Yaris, men den kostar mer och är törstigare.

Yaris Cross är faktiskt en Yaris i grunden, de har samma axelavstånd. Men denna Cross-modell är betydligt större på grund av sina överhäng, 24 cm längre, och 3 cm högre markfrigång. Detta är också den av de tre testbilarna som ger mest suvkänsla.

Yaris Cross är den enda av de tre som ger suv-känsla. Den är också ensam om att erbjuda 4WD. Foto: James Holm
Yaris Cross är den enda av de tre som ger suv-känsla. Den är också ensam om att erbjuda 4WD. Foto: James Holm

Man sitter högre och vindrutan är mer uprätt. Att den även finns som fyrhjulsdriven är avgörande för många. Det är till och med så att man kan välja körlägen för besvärlig terräng eller snö, och dessutom finns hill descent control, vilket hjälper till att balansera bilen nedför branta backar. Men med fyrhjulsdrivning med hjälp av en elbakaxel och en begränsad dragvikt är detta ingen utmanare till Dacia Duster för den som vill ha en prisvärd arbetshäst.

Hybriddrivlinan gör att elmotorerna svarar direkt på gaspådrag, och den steglösa lådan gör accelerationen helt sömlös.

Och även om det är den högsta bilen har Taigo bäst markfrigång. Yaris Cross är i stället en mycket sofistikerad småbil med suvkänsla. Trängst är det i baksätet. Det går att använda, men vi sitter hellre bak i de två andra testbilarna. Det saknas dessutom usb-uttag baktill här, vilket de två andra erbjuder. Även bagageutrymmet är begränsat. Detta är snarare förarens val.

Yaris Cross har minst benutrymme. Här märks det att bilen har samma hjulbas som lilla Yaris. Men gott om takhöjd och bra sittposition. Foto: James Holm
Yaris Cross har minst benutrymme. Här märks det att bilen har samma hjulbas som lilla Yaris. Men gott om takhöjd och bra sittposition. Foto: James Holm

För Yaris Cross är ytterst trevlig att köra i vardagen. Hybriddrivlinan gör att elmotorerna svarar direkt på gaspådrag, och den steglösa lådan gör accelerationen helt sömlös. Yaris Cross är klart behagligast av de tre testbilarna att köra i storstadstrafik. Men den går också bäst av de tre på skogsvägar.

Fjädringskomforten är bäst av testbilarna.

Tyvärr är hjulhusen dåligt ljudisolerade så det smattrar högt från sten och grus. Vid motorvägskörning kommer det även en hel del vägljud från däcken och Yaris Cross har sämst ljudkomfort i testet.

Fjädringskomforten är däremot bäst av testbilarna. I lägre farter sorteras gupp ut på ett effektivt sätt och i högre farter går bilen mjukt utan att tumma på stabiliteten. Detta är en bil vi även vill åka långt med. I alla fall fram, där man sitter mycket bra. Dock är mittarmstödet i hårdaste laget och hade behövt mjukare stoppning.

Bra förarmiljö och nytt infotainmentsystem i Yaris Cross. Foto: James Holm
Bra förarmiljö och nytt infotainmentsystem i Yaris Cross. Foto: James Holm

Infotainmentsystemet är nytt, och även om detta aldrig har varit Toyotas paradgren fungerar det bra.

Yaris Cross är modernast av de tre med lägst förbrukning, bekvämast fjädring och mest suvkänsla.

Pekskärmen har relativt tydliga menyer som man väljer mellan och vi lär oss att hitta bland inställningarna ganska snabbt. Men vi saknar ett volymvred. I stället finns fysiska knappar bredvid skärmen och på ratten för detta. Trådlös laddning och förvaringsfack är bra.

Yaris Cross är inte bara den modernaste bilen av de tre. Den har också bäst betyg hos Euro NCAP, lägst förbrukning, bekvämast fjädring och mest suvkänsla. Men framför allt vinner den testlagets hjärtan. Det är denna bil vi helst vill ta med hem efter testdagens slut.

Bra stolar i Yaris Cross. Men hårt mittarmstöd. Foto: James Holm
Bra stolar i Yaris Cross. Men hårt mittarmstöd. Foto: James Holm

VOLKSWAGEN TAIGO 1.0 TSI 110 DSG R-LINE

DU KAN INTE KÖPA en ny Volkswagen Polo längre. Så suv-tokiga har vi blivit. Men det ska inte bara vara suv, det ska gärna vara fräsiga coupé-taklinjer också. Därför kommer nu Taigo till Sverige och kompletterar Volkswagens utbud av småsuvar.

Taigo är till stora delar en T-Cross, men har en mer sluttande taklinje, och säljs för tillfället bara med designpaketet R-Line.

Volkswagen har lyckats att kombinera den fräcka designen med bibehållna innerutrymmen i Taigo.

Det viktigaste först: Ja, vi är faktiskt överraskade att vår längsta testförare på 190 cm kan sitta i baksätet utan att slå huvudet i taket. Detta är omöjligt i en jättestor bil som BMW X6. Men Volkswagen har lyckats att kombinera den fräcka designen med bibehållna innerutrymmen i Taigo.

Taigo är en T-Cross med mer sluttande taklinje. Foto: James Holm
Taigo är en T-Cross med mer sluttande taklinje. Foto: James Holm

Inredningen känner vi igen med pekskärm som flankeras av snabbvalsknappar och volymvred. I testbilen sitter det också en hederlig luftkonditionering där man styr luftflöde och värmepåslag med vred. Befriande enkelt på ett sätt.

Taigo har fram till nu sålts i Sydamerika under namnet Nivus, men hittar nu till Sverige under nytt namn. Att den har utvecklats för den sydamerikanska marknaden medför en miss – att det inte går att få rattvärme. Det kan låta banalt men rattvärme är faktiskt en av testlagets mest uppskattade funktioner och det finns säkert fler som skulle avstå ett bilköp enbart på grund av den detaljen.

Rejäla stolar som ger bra stöd. Tyvärr går inte mittarmstödet att ställa i höjdled. Foto: James Holm
Rejäla stolar som ger bra stöd. Tyvärr går inte mittarmstödet att ställa i höjdled. Foto: James Holm

Den som föredrar rattmuff och fortfarande är köpsugen väljer mellan två versioner: en fyrcylindrig med 150 hästkrafter och en trecylindrig med 110. Båda drivs av bensin och är kopplade till en dubbelkopplingslåda.

Det tar ett tag efter det att man tryckt på gasen innan accelerationen påbörjas.

Vi kör den trecylindriga i testet och den går alldeles utmärkt – så länge du är uppe i fart. Fördröjningen från att man står still och trycker ner gaspedalen till att bilen börjar rulla är för lång.

Det märks särskilt tydligt i storstadstrafik när man ska köra ut i en rondell. När det är fritt trycker man på gasen, men bilen börjar inte rulla, man trycker lite till och vips så kastar bilen sig ut framför någon som kommer åkande.

Även på landsväg ligger bilen på så höga växlar och låga varv att det tar ett tag efter det att man tryckt på gasen innan accelerationen påbörjas. Ett otyg som Volkswagens bilmodeller med mindre motorer och DSG-lådor har haft i många år. Man kan motverka detta genom att välja automatlådans sportläge. Dock höjs förbrukningen en aning då.

Tydligt och lättanvänt. Samt en bra kvalitetskänsla. Ingen rattvärme! Foto: James Holm
Tydligt och lättanvänt. Samt en bra kvalitetskänsla. Ingen rattvärme! Foto: James Holm

Inställningsmöjligheterna på förarplatsen är generösa och det är lätt för alla testförare att hitta en bra körposition. Mittarmstödet går att skjuta fram men är tyvärr inte ställbart i höjdled som i de flesta andra VW-modeller.

En bil för den som vill ha form och funktion, men som får räkna med kalla handen vid rondellkörning.

Taigo är både enkel och välbyggd på samma gång. Den har en takantenn som måste skruvas av vid maskintvätt, en klassisk handbroms och saknar som sagt rattvärme. Men samtidigt har den en Volkswagen-typisk, gedigen interiör. Den har mycket bra väghållning och är tystast av testbilarna.

Taigo är även rymligast i testet och har, trots sin taklinje, det bästa baksätet. Det här är en bil för den som vill ha form och funktion, men som får räkna med kalla handen vid rondellkörning.

Taigo har faktiskt det bästa baksätet, trots sin sluttande taklinje. Högt vinklad sits ger bra lårstöd. Foto: James Holm
Taigo har faktiskt det bästa baksätet, trots sin sluttande taklinje. Högt vinklad sits ger bra lårstöd. Foto: James Holm

BÄST I TEST

Motors testmall sorterar obönhörligen ut vilken bil som är bäst på mest.

Hyundai Bayon 1.0 T-GDI MHEV 100 HK DCT, Toyota Yaris Active AWD-i och Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110 DSG R-line

Ekonomiberäkningar

  Hyundai Toyota Volkswagen  
Inköpspris
224 900 270 800
264 900
kr
         
Ägarkostnad        
Värdeminskning

 
24 900


27 400


28 200


kr/år 2000 mil
(i tre år)
Bränsle:
(testförbrukning)

20 900

18 240

20 140

kr 2 000 mil
(19 kr/l)
Skatt:
(tre första åren)
3 677

3 035

5 300

kr/år

Försäkring:

3 480
(halv)
3 980
(halv)
3 970
(halv)
kr/år

Service: 3 553 5 659 3 225 kr/år
Totalt:  28,26 29,16 30,42 kr/mil
         

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.

 

Fakta

  Hyundai Toyota Volkswagen
Drivlina









Rak 3, bensin,
turbo,
998 cm3,
100 hk vid
4 500–6 000 r/min,
172 Nm vid
1 500–4 000 r/min.
7-växlad
dubbelkopplingslåda.
Framhjulsdrift

Rak 3, bensin
1 490 cm3
92 hk vid
5 500 r/min
120 Nm vid
3 600–4 800 r/min
Elmotor 80 hk
141 Nm fram
och 51 Nm bak
Systemeffekt 116 hk
Steglös automatlåda CVT
Fyrhjulsdrift

Rak 3, bensin
turbo
999 cm3
110 hk vid
5 500 r/min
200 Nm vid
2 000–3 000 r/min
7-växlad
dubbelkopplingslåda
Framhjulsdrift
Kaross



Längd 4 180
bredd 1 775
höjd 1 490 mm

Axelavstånd
2 580 mm

Bagagevolym
411–1 205 liter

Markfrigång:
165 mm

Längd 4 180
bredd 1 765
höjd 1 595 mm

Axelavstånd
2 560 mm

Bagagevolym
320–1 097 liter

Markfrigång:
170 mm

Längd 4 271
bredd 1 757
höjd 1 518 mm

Axelavstånd
2 554 mm

Bagagevolym
440–1 222 liter.

Markfrigång:
200 mm

Förbrukning (WLTP)
Test
Angiven
5,3 l/100 km

test
5,5 kg/100 km
Angiven
4,7 l/100 km

test
4,8 l/100 km

Angiven
5,9 l/100 km

test
5,3 l/100 km

CO 2
(WLTP)

Test 

120 g/km

test
125 g/km

106 g/km

test
108 g/km

135 g/km

test
121 g/km
Prestanda



0–100 km/h
angivet 11,7 s

Toppfart
180 km/h

0–100 km/h
angivet 11,8 s

Toppfart
170 km/h

0–100 km/h
angivet 10,9 s

Toppfart
191 km/h

Vikt



Tjänstevikt
1 145 kg

maxlast
515 kg

max dragvikt
1 110 kg

Tjänstevikt
1 339 kg

maxlast
436 kg

max dragvikt
750 kg

Tjänstevikt
1 302 kg

maxlast
418 kg

max dragvikt
1 100 kg

Tankvolym

40 liter 36 liter 40 liter
Pris 224 900 kr 270 800 kr 264 900 kr

 

Betyg

  Hyundai Toyota Volkswagen
Ekonomi/
utrustning

4

4 3




Attraktivt nypris och bra med utrustning, utom dödavinkel-varning och LED-strålkastare, vilka kräver Advanced-nivå.

Som hybrid och med fyrhjuls-drivning kommer den att ha ett betydligt bättre andra-handsvärde än de två andra.

Störst värde-minskning eftersom den inte är elektrifierad. Högst skatt och ganska snålt med standard-utrustning.

Motor/
växellåda
4 5 3






Inte lika seg som Taigo vid start, men inte lika alert som Yaris Cross. Mildhybridsystemets motorbroms känns aningen onaturlig. Effektiv låda.
Toyotas hybrid-drivlina är en mycket bra kombination av direkt gas-respons och låg förbrukning. Mjuk och effektiv i stadstrafik.

En snål motor och en effektiv dubbel-kopplings-låda. Men till priset av en fördröjd gas-repons. Bra på lands- och motorväg men segast i stadstrafik.

Körning/
komfort
3 4 5








Inte lika komfortabel fjädring i låga farter som de två andra bilarna. Bekväm i högre farter men högt vind-brus i motorvägs-hastighet.

Bäst fjädrings-komfort och trevligast att köra. Bekväm både i stads-trafik och i högre farter. Högt buller från hjul-husen drar ner betyget en stjärna.
Tyst och bekväm vid lång-körning. Mycket stabilt chassi och bra komfort. Bra kombination av trygghet och körglädje.


Utrymmen 4 3

5









Långt axel-avstånd ger bra inner-utrymmen. Medel-bra utrymmen i fram-sätena. Störst bak-säte och näst störst bagageutrymme.

Storbils-känsla i framsätena, men minst baksäte och bagage-utrymme av de tre test-bilarna. Hyfsade utrymmen utan att imponera

Rymlig för fyra vuxna. Längst bil med störst bagage-utrymme. Överraskande bra tak-höjd i bak-sätet trots den sluttande tak-linjen.

Säkerhet 4 5 5








Bayon har många säkerhets-system men klarar ändå bara fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Nedslag på krock-våldet mot bål både fram och bak. Krocktestad av Euro NCAP 2021 med fem stjärnor i betyg. Extra beröm för bra assistans-system och mitt-krockkudde mellan fram-stolarna.

Taigo bygger på T-Cross. Den senare är krock-testad av Euro NCAP 2019 med fem stjärnor i betyg. Mycket bra krockskydd för de åkande.

Miljö 2 4 2







Mildhybridsystemet imponerar inte förbrukningsmässigt. Men ger snabbare respons än Volkswagen. Mycket effektiv och bra hybrid-drivlina som både är trevlig att köra och relativt snål vid verklig körning. Starkast, 4WD och snålast. Effektiv drivlina för att inte vara elektrifierad. Men på bekostnad av gas-responsen.


RESULTAT
(MAX 30)

21

25

23

  En trevlig och vettig bil utan stora svagheter. Men förlorar mot de två andra eftersom den är tristare att köra och saknar en säkerhetsstjärna. Även om Yaris svullnat och blivit dyrare är den det bästa köpet. Mycket bra hybriddrivlina, bra komfort och hög säkerhet är ett vinnande koncept. Taigo tilltalar troligtvis många med sin design. Den har bra utrymmen och utmärkta kör-egenskaper, men finns inte med elektrifiering.