I Sverige älskar vi fyrhjulsdrivna bilar och de säljer som aldrig förr. Men hur mycket nytta har man av fyrhjulsdrivningen och vad kostar det egentligen?
De flesta är medvetna om att en fyrhjulsdriven bil är överlägsen en tvåhjulsdriven bil på halt underlag. I alla fall när det gäller att ta sig fram. Vid en inbromsning har fyrhjuls- och tvåhjulsdrivna bilar lika långa bromssträckor. Vi svenskar är stormförtjusta i fyrhjulsdrivna bilar och nya bilar som driver med alla säljer som aldrig förr.
Men frågan du bör ställa dig när du ska köpa bil är om du verkligen behöver fyrhjulsdrivningen. Och hur mycket du egentligen betalar för den.
Märkbar skillnad mellan fyrhjulsdriven och framhjulsdriven?
Vi har testat två bilar som är identiska förutom när det kommer till antal drivhjul, den ena är framhjulsdriven och den andra fyrhjulsdriven. Vi har kört dem på torr och våt asfalt, vi har mätt bränsleförbrukningen och vi har räknat på ägandekostnaderna.
Med detta test vill vi klargöra för dig vad det faktiskt kostar att välja fyrhjulsdrivning till din bil. Och om det gör någon skillnad alla de dagar du inte kör på halt underlag.
Är 4WD värt det?
Med B4 menas Volvos mildhybridmotor. I XC40 finns den bara som bensin, men i XC60 finns B4 både som bensin och diesel.
VOLVO XC40 B4
Vid en första anblick är det omöjligt att veta om detta är en fram- eller fyrhjulsdriven bil. När vi hämtar ut de två bilarna hos Volvo i Torslanda måste vi gå bak och titta på bilarnas modellbeteckning för att se hur många hjul som driver den aktuella bilen. Vi lär oss snabbt att den ljusare bilen, den som har Orrefors-växelväljare är den som är fyrhjulsdriven. Men vid vanlig körning är det omärkbart.
Skillnad vid acceleration
Vi kör många mil, i Göteborg och Stockholm samt på lands- och motorvägar däremellan. Och vid något enstaka tillfälle när vi gör en hårdare acceleration i ösregn märker den som sitter i framhjulsdrivna XC40 att den är just framhjulsdriven. Det skakar till i framvagnen, som det gör när man gasar hårt med en framhjulsdriven bil på våt asfalt, och antispinnlampan tänds. I övrigt upplevs de två bilarna lika snabba, bekväma och trygga att köra.
XC40 B4 är en bensindriven mildhybrid. Mildhybridsystemet är som ett mer avancerat stopp/start-system. Motorn smyger i gång helt vibrationsfritt, nästan omärkbart. Och bilen kan stå med motorn avstängd men tändningen påslagen länge. Vid körning hjälper en elmotor på 10 kW till att avlasta bensinmotorn och därmed ge en lägre bensinförbrukning. Men man kan inte köra bara på den lilla elmotorn.
För den oinvigde märks alltså mildhybridsystemet inte alls vid körning, förutom att man förhoppningsvis kommer några kilometer till innan man måste åka och tanka igen.
Den framhjulsdrivna bilen är något snabbare 0–100 km/h, troligtvis på grund av den lägre vikten. Och skillnaden är ytterst liten och märks inte.
Under testkörningen byter förarna bilar med jämna mellanrum och ibland är det så att man får titta ner på växelväljaren för att komma ihåg vilken bil det är man kör. Detta är sammanfattningen av våra körintryck under de höstliga förhållanden som råder.
Vid vinterväglag är det naturligtvis annorlunda, då en fyrhjulsdriven bil har bättre grepp vid acceleration. Men enligt försäkringsbolaget Folksam är fyrhjulsdrivna bilar oftare inblandade i olyckor, eftersom fyrhjulsdrivningen maskerar det hala väglaget vilket kommer som en överraskning när man ska bromsa och styra.
Det är alltså upp till dig hur mycket du behöver fyrhjulsdrivning och om du vill betala för att åka runt med den hela året. Under de dagar det inte ligger is och snö på vägen kommer du inte att märka av den förutom när du ska betala ditt bilinnehav.
4WD märks knappt
VOLVO XC40 B4 AWD
Biltillverkarna har effektiviserat biltillverkningen något enormt. I dag kan man bygga väldigt många olika varianter av samma bilmodell, och nyligen lanserades XC40 även som helt eldriven. Den här karossen är alltså utvecklad för alla typer av drivning, och det är också därför vi inte ser någon skillnad på om bilen är fram- eller fyrhjulsdriven. Det är samma bagageutrymme, samma kardantunnel vid fotutrymmet i baksätet och samma motor och växellåda.
Men det är ändå några ting som skiljer dessa två i övrigt identiska Volvo-bilar åt. Denna fyrhjulsdrivna version har en riktig kardanaxel med en Borg Warner-koppling (tidigare Haldex) som distribuerar momentet till bakhjulen. Det är en skillnad mot Volvos laddhybrider som har elbakaxel, alltså eldrivning på bakhjulen och ingen kardanaxel som distribuerar förbränningsmotorns moment.
Ett litet tilläggsemblem baktill avslöjar att den här bilen driver med alla fyra hjulen.
Drog obetydligt mer i bränsle
Vid start är fyrhjulsdrivningen alltid inkopplad men under körning justeras momentfördelningen mellan fram- och bakaxel utifrån väggrepp och körläge. Man kan räkna med att bilen är permanent fyrhjulsdriven även om den bara skickar drivmoment till bakhjulen när det behövs, för att spara bränsle. Detta system är också bevisat effektivt och denna fyrhjulsdrivna XC40 B4 AWD drar obetydligt mer bränsle än den framhjulsdrivna. Enligt WLTP-siffran är skillnaden större än när vi mätte testförbrukningen under en hel dags körning. Då mäter vi antal liter som bilen förbrukar och förlitar oss inte på bilens egen förbrukningsmätare.
En förklaring till att vi fick en lägre skillnad i förbrukning mellan de två bilarna kan vara att vi körde en längre testrunda med mer landsväg och motorvägskörning. På hela resan mellan Göteborg och Stockholm satte den fyrhjulsdrivna XC40 bara i sig 0,8 liter mer bränsle. Det är alltså inte särskilt stor skillnad i förbrukning mellan de två bilarna.
Om vi tittar i databladet finner vi ytterligare några små skillnader. XC40 B4 AWD får dra 300 kg mer än den framhjulsdrivna, och har en något högre maxvikt. Kikar vi vidare i ekonomikalkylen är den fyrhjulsdrivna bilen inte bara dyrare att köra på grund av sin högre förbrukning, servicen är också några hundralappar dyrare eftersom den är mer omfattande. Bilens inköpspris är 20 000 kronor högre men kompenseras något då AWD anses ha lite bättre andrahandsvärde.
Skatt och försäkring
Skatten baseras på bilarnas koldioxidsiffror och är således högre för AWD. Försäkringen är faktiskt aningen billigare för den fyrhjulsdrivna bilen. Vinterväglag i alla ära, men resten av året är fyrhjulsdrivningen i princip endast en extrakostnad för dig som bilägare. Om 300 kg dragvikt är avgörande för dig, eller om du bor norrut är det försvarbart, men resten av vårt lands bilköpare borde ställa sig frågan om det verkligen är värt att ha en bil som driver med alla.
När vi i testlaget hoppade mellan bilarna och körde dem var det omöjligt att utröna några skillnader i köregenskaper - förutom vid hård acceleration på blött underlag.
VOLVO XC40 B4 och VOLVO XC40 B4 AWD
XC40 B4 | XC40 B4 AWD | ||
Inköpspris | 365 000 | 385 000 | kr |
Ägarkostnad | |||
Värdeminskning | 39 150 |
40 350 |
kr/år 2000 mil (i tre år) |
Bränsle (testförbrukning) | 21 000 |
21 560 |
kr 2 000 mil (14 kr/l) |
Skatt: | 6 404 (1 482 efter 3 år) |
7 688 (1 746 efter 3 år) |
kr/år |
Försäkring: | 5 052 (halv) | 4 956 (halv) | kr/år |
Service: | 3 804 | 3 887 | kr/år |
Totalt: | 37,71 | 39,22 | kr/mil |
XC40 B4 | XC40 B4 AWD | |
Drivlina |
Rak 4, bensin, turbo, 1 969 cm3, 197 hk vid 4 800—5 400 r/min, 300 Nm vid 1 500—4 200 r/min. Elmotor 10 kW, 40 Nm. 8-stegad automatlåda. Framhjulsdrift. |
R4, bensin, turbo, |
Kaross |
Längd 4 425, bredd 1 863, höjd 1 652 mm. Axelavstånd 2 702 mm. Bagagevolym 460–1 336 liter. |
Längd 4 425, bredd 1 863, höjd 1 652 mm. Axelavstånd 2 702 mm. Bagagevolym 460–1 336 liter. |
Bränsleförbrukning (WLTP) | Angiven 7,2 l/100 km, test 7,5 l/100 km. |
Angiven 7,7 l/100 km, test 7,7 l/100 km. |
CO2 |
Angivet 164 g/km, test 171 g/km. |
Angivet 174 g/km, test 174 g/km. |
Prestanda |
0–100 km/h angivet 8,4 s. Toppfart 180 km/h. |
0–100 km/h angivet 8,5 s. Toppfart 180 km/h. |
Vikt |
Tjänstevikt 1 711 kg, |
Tjänstevikt 1 768 kg, maxlast 502 kg, max dragvikt 2 100 kg. |
Tankvolym |
54 liter. |
54 liter. |
Pris | 365000 kr | 385000 kr |
XC40 B4 | XC40 B4 AWD |
|
Ekonomi/ utrustning |
Volvo XC40 är en dyr bil. Den lirar definitivt i premiumligan med ett mycket bra chassi, fina |
Dyrare att köpa, köra, äga och serva än den framhjulsdrivna versionen. Procentuellt bättre andrahandsvärde men högre inköpspris. 2 |
Motor/ växellåda |
Mildhybridsystemet tillsammans med automatlådan gör att bilen startar och driver både mjukt och alert. Stark bensinmotor men svag elmotor. 4 |
Här märker vi ingen skillnad från den framhjulsdrivna versionen av XC40 B4, utan de är exakt likadana i motor och låda. Alert men mjuk drivlina. 4 |
Körning/ komfort |
Volvo har fått till chassit bra på XC40 och komforten lider inte särskilt mycket av den upphöjda markfrigången. Bra väghållning och komfort. 5 |
Vid vanlig körning märker vi ingen skillnad mellan de två testbilarna. Endast vid hårdare acceleration på blött underlag utmärker sig greppet i 4WD. 5 |
Utrymmen |
Kupéutrymmena i Volvo XC40 är bra i både i framoch baksätet. Känns som en stor bil. Men bagageutrymmet är inte stort för klassen. 4 |
Fyrhjulsdrivningen påverkar över huvud taget inte innerutrymmena. Inte ens baksätets kardantunnel eller under bagagerumsgolvet skiljer sig åt. 4 |
Säkerhet |
Krocktestades av Euro NCAP 2018 med fem stjärnor i betyg. I kommentarerna beröms bland annat whiplash-skyddet och autobromsen. 5 |
Krocktestades av Euro NCAP 2018 med fem stjärnor i betyg. I kommentarerna beröms bland annat whiplash-skyddet och autobromsen. 5 |
Miljö |
Det är svårt att säga hur mycket snålare mildhybrid-systemet gör bilen, men den är fortfarande ganska törstig för sin kompakta storlek. 3 |
Fyrhjulsdrivningen drar mer bränsle året runt, även om du bara använder den ibland på vintern. Skillnaden är dock mindre än vi hade trott. 2 |
RESULTAT (MAX 30) |
24 |
22 |
Volvo XC40 är en mycket trevlig bil att köra och leva med. Bra chassi och generösa inner-utrymmen. En lyxig liten suv, men som också är dyr. | 3 020 kronor mer per år kostar XC40 med fyrhjulsdrivning. Större utsläpp men högre dragvikt. Hur mycket kör du på is och snö? |