Nyheterna hos nya ID.5 sitter inte i körupplevelsen, utan den är lika trevlig att köra som populära ID.4. Det som är nytt är trendig coupédesign, förbättrad mjukvara och snabbare laddning.

ID-modellerna från Volkswagen är välbyggda med riktigt bra köregenskaper och praktiska funktioner. ID. 3 har gjort bra ifrån sig i Motors tester, likaså har den större modellen ID.4 har bevisat att den är en rymlig och kompetent elbil med bra komfort.

Dock har infotainmentsystemet fått mycket kritik, något som Volkswagen har tagit till sig och återkommer nu med förbättringar. Och det är dessa förbättringar, tillsammans med den coupéformade taklinjen som är nytt med ID.5.

Röststyrningen har blivit betydligt bättre. Innan var den riktigt dålig men nu går den faktiskt att använda. Ibland är den dock för ivrig och startar av vår konversation, utan att vi sagt startkommandot ”Hej ID”. Med röststyrningen kan man bland annat ange adresser för navigatorn eller reglera klimatanläggningen. Uppdateringen innebär också högre effekt på snabbladdning, om än en blygsam sådan från 125 till 135 kW.

En annan ny funktion är automatisk parkering

Nu visas även laddstatus och återstående körsträcka. Navigatorn kan från och med nu lägga upp rutter med laddstopp, men batteriet förvärms inte inför ett snabbladdningsstopp. Med funktionen ”Plug & charge” startar laddningen automatiskt, utan app eller laddbricka, när man har kopplat in sladden på valda stationer.

En annan ny funktion är automatisk parkering. Funktionen kan lagra upp till fem olika parkeringar, känner av när man närmar sig platsen och frågar om bilen ska parkera sig själv åt dig. Det fungerar endast när man sitter i bilen.

Den sluttande taklinjen ger ID.5 en slankare design än ID.4. Coupédesignen ger även ID.5 lägre luftmotstånd, vilket resulterar i längre räckvidd. Bilen finns i två versioner, en bakhjulsdriven med räckvidd på 514 km och en fyrhjulsdriven med en räckvidd på 487 km.

Vid motorvägskörning kan man få bilen att göra en automatisk omkörning

Vi kör den fyrhjulsdrivna GTX-versionen och den är lika fin att köra som en ID.4. Mjuk och bekväm men snabb när man vill. Chassit är mycket välavstämt. Charmen med ID-bilarna är att de har ett ordentligt spann mellan komfort och sport. Det passar den som vill ha busighet men också mjuk bekvämlighet. Den adaptiva farthållaren har också förbättrats där man vid motorvägskörning kan få bilen att göra en automatisk omkörning. Det räcker med att lägga i blinkersen så sköter systemet filbytet.

Den stora skillnaden jämfört med ID.4 och anledningen till att välja ID.5 är designen. För alla uppdateringar som gjorts till ID.5 kommer också till de andra i ID-familjen. ID.5 levererar samma bra körupplevelse som ID.4:an fast med en trendigare bakdel.

Text: Mia Litström Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.5 GTX

Plus

Läcker design kombinerat med bra utrymmen. Mycket bra komfort och hög körglädje.

Minus

Snabbladdningseffekten imponerar inte. Röststyrningen är fortfarande inte bra.

Drivlina

Elmotor fram 109 hk, 162 Nm,
Elmotor bak 204 hk, 310 Nm
Systemeffekt 299 hk, 460 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet brutto 77 kWh
Maximal laddeffekt 11 kW AC, 135 kW DC
Fyrhjulsdrift

Kaross

Längd 4 599 mm
Bredd 1 852 mm
Höjd 1 637 mm
Tjänstevikt 2 224 kg
Bagagevolym 549–1 561 liter
Dragvikt 1 200 kg

Prestanda

0–100 km/h 6,3 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning 17,2 kWh/100 km
Räckvidd 509 km WLTP

Euro NCAP

5

Pris Cirka 564 900 kr (efter bonus)