Toyota Corolla Hybrid
Världens mest sålda bilmodell. Ett robust kvalitetsrykte, en lagom kombistorlek och effektiv hybriddrivlina gör Toyota Corolla till ett av de absolut vettigaste bilval man kan göra i dag. Med tillspetsad design och ny teknik är Corolla nu försiktigt uppdaterad.
SENASTE GENERATIONEN Corolla har funnits i några år och det är dags för en halvtidsuppdatering. Man har valt att finslipa just de egenskaper som har varit Corollas starkaste kort. Designen är vässad, hybriddrivlinan har trimmats, men även tekniken och säkerheten har uppgraderats för att möta de senaste kraven från kräsna kunder.
Framför allt är det strålkastarna som är den stora nyheten
Om vi börjar med den okulära besiktningen är det främst fronten som avslöjar att det är nya Corolla som uppenbarar sig framför dig. Grillens nätmönster och dimljusramarna har ny formgivning, men framför allt är det strålkastarnas utformning och innehåll som är den stora nyheten. Blinkern är mer integrerad i strålkastarna och numera kan du också få avancerade led-ljus på Corolla som anpassar ljusbilden efter trafikförhållandena.
Vi kliver in och även om det mesta ser bekant ut är det mycket material som har bytts ut. Det handlar delvis om nya klädslar och färger. Framför ratten breder en digital instrumentering på 12,3 tum ut sig. Denna är standard, så även den snikigaste av Corollor kommer att ha denna skärm för färddator och hastighetsmätare. Layouten kan ändras och det hela är tydligt och lättöverskådligt, utom navigeringsguidningen som får en oförtjänt liten plats på skärmytan. Här får man fortfarande kika på mittskärmen, eller använda head up-displayen.
Det märks att kartfunktionen flyter på snabbare
Infotainmentsystemet är nytt och uppdaterat, som sig bör på en ansiktslyft modell. Särskilt från Toyota som aldrig har de senaste infotainmentfunktionerna, utan är rädda om sitt rykte och hellre erbjuder beprövad teknik som kommer att fungera år ut och år in. Det nya systemet har större datorkraft och responsen i de olika funktionerna är snabbare. Det märks att kartfunktionen flyter på snabbare. Fyra års abonnemang på realtidstrafik ingår, därefter får du betala för att systemet ska finna den snabbaste vägen utifrån trafikförhållandena. Apple Carplay funkar med eller utan sladd, Android Auto bara med sladd.
På vintern kommer bensinmotorn att startas för att värma kupén
Med Toyotas app kan du få fram bilens status i din mobil och förklimatisera kupén. Enligt Toyotas tekniker använder Corollan då främst den energi som finns i batteriet för denna funktion, men på vintern kommer bensinmotorn i regel att startas för att värma kupén. Det kan tyckas onödigt när andra bilar har separata bensin- och dieselvärmare. Men faktum är att dessa inte har någon avgasrening alls, och då blir det mindre avgaser om man kör motorn i stället så länge katalysatorn blir varm.
Standardstolarna ser sportigare ut än vad de är. Med integrerat nackstöd och lite extra skålning ända upp till axelhöjd ser de ut att höra hemma i en mer prestandainriktad bilmodell. Men de behåller sin användarvänlighet genom att de är bekväma att sitta i och tåliga för vardagsbrukande. Stolarna får faktiskt Corolla att kännas som en större och dyrare bil. För den som vill ha det lilla extra i sin Corolla finns det ett GR-sportpaket som innehåller sportstolar med röda sömmar. Med GR-paketet följer även sportratt och utvändig styling.
Det är på den billigare 1,8-modellen som det har hänt mest under huven
Vi trycker in startknappen och rullar i väg. Ljudlöst på el till en början, som brukligt. Men snart vaknar bensinmotorn på 1,8 liter till liv för att stötta elmotorn i körningen. Fortfarande erbjuds Corolla i två versioner: en 1,8 och en 2,0. Men det är på den billigare 1,8-modellen som det har hänt mest under huven. Accelerationen till hundra har kapats med 1,8 sekunder samtidigt som utsläppen har sänkts till prick 100 g/km. 2,0 har också blivit snabbare och snålare och når nu 100 km/h efter 7,4 sekunder. Det är riktigt bra för en snål hybrid. Men viktigast är att man har finslipat gasrespons och styrkänsla ytterligare så att Corolla är en riktigt fin bil att köra i vardagen.
En helt ny funktion är att bilen styr batteriladdningen efter hur bilen körs. Den lär sig din rutt till och från jobbet och vet när den ska ladda batteriet och sedan använda elen för effektivaste möjliga körning. Den laddar även batteriet lite extra om det är en kö framöver så att du kan sitta i kön med så lite bensinbrum som möjligt. Bilen läser av förhållandena och lägger på motorbroms och laddar batteriet automatiskt, exempelvis inför en rondell. En lång rad av säkerhetssystem har förbättrats och i bilens front sitter en ny kamera som fördubblar detekteringen av föremål.
Nya Corolla är samma pålitliga och trevliga bil som tidigare
När mörkret faller och vi är klara med vår provkörningsdag märker vi också att interiören är helt fri från glödlampor. Nu - mera är det endast led-lampor, även interiört. Nya Corolla är samma pålitliga och trevliga bil som tidigare. Men den är lite bättre på allt. Modernare, säkrare, snabbare, snålare och ännu trevligare att köra.
Text: Motors testlag Foto: Toyota
Toyota Corolla Hybrid
Plus |
Förmodligen den vettigaste mellanklasskombin du kan köpa i dagsläget. Rymlig för sin storlek, bränslesnål, säker och riktigt trevlig att köra. |
|
Minus |
Kupén hade gärna fått vara tystare vid motorvägskörning. Vi hade gärna sett att den också fanns som laddhybrid. |
FAKTA |
|
|
Drivlina |
R4, bensin, 1 798 cm³ |
|
Kaross |
Längd 4 650 mm |
|
Prestanda |
0–100 km/h 9,2 sek |
|
Euro NCAP |
5 |
|
Pris | 290 900 kr |