Som första svenska biltidning provkör vi de senaste årens mest omtalade bil. En stor, kantig och eldriven pickup från Tesla.

Tesla Cybertruck är den mest omtalade och ifrågasatta bilen i modern tid. Frågan är om den någonsin kommer att bli godkänd för att köra på svenska vägar. Med Cybertruck har Tesla struntat i alla normer i bilvärlden och i stället byggt något helt eget. En kantig koloss som tål tuffa tag.

Den sluttande taklinjen gör huvudutrymmet i baksätet begränsat

Det är många som vill sticka ut, och ha en Cybertruck. Två miljoner bilar är förbeställda, men fabriken hinner bara bygga runt 200 000 per år.

Det är i princip omöjligt att få tag i en pressbil för en provkörning, men vi har fått låna ett privatägt exemplar under en vistelse i Florida.

Minimalistisk interiör

Cybertruck är verkligen så kantig som den ser ut på bild när man ser den i verkligheten. Men när man har bekantat sig med bilen ett tag känns formerna ganska rimliga. När man hoppar upp och in i bilen blir den gigantiska och platta framrutan än mer tydlig.

Den sluttande taklinjen gör huvudutrymmet i baksätet begränsat

Utrymmet uppe på instrumentpanelen framför ratten nedanför vindrutan är så stort att en vuxen person kan sova där. Det ger en enorm rymd i förarmiljön – framför allt fram. Utrymmena bak är också generösa, men den sluttande taklinjen gör huvudutrymmet i baksätet begränsat.

En motsägelsefull men hyllad pickis.
En motsägelsefull men hyllad pickis.

Ratten är inte rund, utan fyrkantigt oval, och passar in i den minimalistiska interiören. Det finns i princip inte en endaste fysisk knapp. Alla funktioner styrs från den 18,5 tum stora mittmonterade pekskärmen. Även blinkers, tuta och helljus styrs via pekytor. Och det tar en stund att vänja sig vid det hela. Man har velat göra allt på ett nytt sätt med Cybertruck.

Den är inte alls stor och klumpig att köra

Det mest överraskande är hur lättkörd Cybertrucken är. Den är inte alls så stor och klumpig att köra som den ser ut. Tack vare bakhjulsstyrningen minskar svängradien markant och hela bilen känns överraskande smidig.


På samma sätt överraskas vi över hur tyst det är i kupén vid motorvägskörning. En tanke är att den kantiga karossen borde skapa mycket turbulens och vindmotstånd, men ljudkomforten är riktigt god. Dessutom sitter det ett väldigt kraftfullt ljudsystem i bilen, så att man kan fylla kupén med mer önskvärda ljud än vindbrus.

Som ett rymdskepp

Något man får vänja sig vid som Cybertruckförare är den enorma mängden uppmärksamhet som pickupen skapar. Även om det redan rullar en del Cybertrucks i USA är det som att man kör runt i ett rymdskepp, vilket man på sätt och vis nästan gör. Så fort man stannar kommer det fram folk som ska titta och prata.

Steget över till eldrivet även för oss pickupägare är inte helt avlägset

Personligen har jag ägt många pickuper och använt dem som arbetsredskap i mitt yrke som fotograf. Jag har tidigare aldrig tänkt mig att en elbil skulle kunna göra det jobb som mina pickuper har utfört åt mig. Men efter ett par dagar i Cybertruck blir jag mer och mer övertygad om att steget över till eldrivet även för oss pickupägare inte är helt avlägset.

Om Cybertruck någonsin blir godkänd att köra i Europa återstår att se.

Tesla Cybertruck Foundation Series Dual Motor

Plus

Udda och cool på sitt sätt. Tyst, snabb och bekväm. Användbart flak med eluttag. Svängradien.

Minus

Tung. Hög förbrukning. Finns inte att köpa i Sverige.

Drivlina

Induktionsmotor fram 303 hk
permanentmagnetmotor bak 593 hk
Systemeffekt 600 hk.

Kaross



Längd 5 683 mm
Bredd 2 032 mm
Höjd 1 796 mm
Axelavstånd 3 635 mm

Tjänstevikt 3 009 kg

Dragvikt 4 990 kg

Flak 1 591 liter

Frunk 201 liter

Prestanda

0-100 km/h 3,8 sek

Toppfart 180 km/h.

Förbrukning
cirka 42 kWh/100 km (uppskattad).

Räckvidd 512 km.

Euro NCAP

Ej testad

Pris 1 021 500 kronor (i USA) kr