Test: Tesla Cybertruck Foundation Series Dual Motor
Som första svenska biltidning provkör vi de senaste årens mest omtalade bil. En stor, kantig och eldriven pickup från Tesla.
Tesla Cybertruck är den mest omtalade och ifrågasatta bilen i modern tid. Frågan är om den någonsin kommer att bli godkänd för att köra på svenska vägar. Med Cybertruck har Tesla struntat i alla normer i bilvärlden och i stället byggt något helt eget. En kantig koloss som tål tuffa tag.
Den sluttande taklinjen gör huvudutrymmet i baksätet begränsat
Det är många som vill sticka ut, och ha en Cybertruck. Två miljoner bilar är förbeställda, men fabriken hinner bara bygga runt 200 000 per år.
Det är i princip omöjligt att få tag i en pressbil för en provkörning, men vi har fått låna ett privatägt exemplar under en vistelse i Florida.
Minimalistisk interiör
Cybertruck är verkligen så kantig som den ser ut på bild när man ser den i verkligheten. Men när man har bekantat sig med bilen ett tag känns formerna ganska rimliga. När man hoppar upp och in i bilen blir den gigantiska och platta framrutan än mer tydlig.
Den sluttande taklinjen gör huvudutrymmet i baksätet begränsat
Utrymmet uppe på instrumentpanelen framför ratten nedanför vindrutan är så stort att en vuxen person kan sova där. Det ger en enorm rymd i förarmiljön – framför allt fram. Utrymmena bak är också generösa, men den sluttande taklinjen gör huvudutrymmet i baksätet begränsat.
Ratten är inte rund, utan fyrkantigt oval, och passar in i den minimalistiska interiören. Det finns i princip inte en endaste fysisk knapp. Alla funktioner styrs från den 18,5 tum stora mittmonterade pekskärmen. Även blinkers, tuta och helljus styrs via pekytor. Och det tar en stund att vänja sig vid det hela. Man har velat göra allt på ett nytt sätt med Cybertruck.
Den är inte alls stor och klumpig att köra
Det mest överraskande är hur lättkörd Cybertrucken är. Den är inte alls så stor och klumpig att köra som den ser ut. Tack vare bakhjulsstyrningen minskar svängradien markant och hela bilen känns överraskande smidig.
På samma sätt överraskas vi över hur tyst det är i kupén vid motorvägskörning. En tanke är att den kantiga karossen borde skapa mycket turbulens och vindmotstånd, men ljudkomforten är riktigt god. Dessutom sitter det ett väldigt kraftfullt ljudsystem i bilen, så att man kan fylla kupén med mer önskvärda ljud än vindbrus.
Som ett rymdskepp
Något man får vänja sig vid som Cybertruckförare är den enorma mängden uppmärksamhet som pickupen skapar. Även om det redan rullar en del Cybertrucks i USA är det som att man kör runt i ett rymdskepp, vilket man på sätt och vis nästan gör. Så fort man stannar kommer det fram folk som ska titta och prata.
Steget över till eldrivet även för oss pickupägare är inte helt avlägset
Personligen har jag ägt många pickuper och använt dem som arbetsredskap i mitt yrke som fotograf. Jag har tidigare aldrig tänkt mig att en elbil skulle kunna göra det jobb som mina pickuper har utfört åt mig. Men efter ett par dagar i Cybertruck blir jag mer och mer övertygad om att steget över till eldrivet även för oss pickupägare inte är helt avlägset.
Om Cybertruck någonsin blir godkänd att köra i Europa återstår att se.
Tesla Cybertruck Foundation Series Dual Motor
Plus |
Udda och cool på sitt sätt. Tyst, snabb och bekväm. Användbart flak med eluttag. Svängradien. |
|
Minus |
Tung. Hög förbrukning. Finns inte att köpa i Sverige. |
FAKTA |
|
|
Drivlina |
Induktionsmotor fram 303 hk |
|
Kaross |
Längd 5 683 mm Tjänstevikt 3 009 kg Dragvikt 4 990 kg Flak 1 591 liter Frunk 201 liter |
|
Prestanda |
0-100 km/h 3,8 sek |
|
Euro NCAP |
Ej testad |
|
Pris | 1 021 500 kronor (i USA) kr |