”Look at Opel now!” Denna gamla slogan vill Opel att du ska uppleva i dag med den nya designen hos Astra Plug-In Hybrid.

Opel har tampats med svaga försäljningssiffror i Sverige. För att åtgärda detta togs en strategi fram som går ut på att ha färre modeller i utbudet. Dessutom har Opel större muskler nu när de tillhör den stora koncernen Stellantis.

Det nya formspråket startades med Mokka och fortsätter nu med Astra som väcker nyfikenhet. Ny front med mer distinkta linjer. Den mest fördelaktiga nyheten är att Astra finns som laddhybrid.

Laddhybriddrivlinan finns med två olika effekter, 180 hk och 225 hk, med en räckvidd på el upp till 6 mil. Det är samma drivlina som erbjuds i Peugeot 308 som lanserades förra året. Den är utrustad med värmepump som gör att den går att köra på endast el även när det är kallt.

Övergångarna mellan eldrift och bensinmotor är diskreta

Vi kör laddhybriden med 180 hk där bensinmotorns samarbete med eldriften gör att den känns piggare än väntat. Positivt är att den i EV-läge håller kvar eldriften, trots kraftigare gaspådrag. Och i hybridläget är övergångarna mellan eldrift och bensinmotor diskreta.

Styrningen har lagom motstånd. Astra har ett förutsägbart uppträdande på vägen. Styrning, chassi och gasrespons ger en bra och ärlig körkänsla.

Brister i samspelet mellan elmotorbroms och bromsarna gör stadskörning oharmonisk

Det som däremot inte är finjusterat är bromskänslan. Vid kraftiga inbromsningar märks bekymret inte av lika mycket som om man bromsar mjukt.

Samspelet mellan elmotorbroms och bromsarna är inte väl kalibrerat, utan när man går från lätt till lite hårdare tryck på bromspedalen blir bromsverkan för stark för snabbt. Det gör stadskörning oharmonisk.

Den digitala förarmiljön är modern och påminner om den i Kias elbil EV6. Det är två skärmar som är integrerade i en stor panel. Materialen känns inte lika fina som i EV6 men är ett stort lyft jämfört med tidigare Astra.

Att det finns en instruktionsfilm bekräftar att systemet är ologiskt och behöver förklaras

Infotainmentsystemets pekskärm kompletteras med en hel del snabbvalsknappar vilket underlättar användandet. Övriga funktioner finns i pekskärmen men gränssnittet är inte lika logiskt och lättanvänt som hos flera av konkurrenterna. Det finns en instruktionsfilm, vilken i sig bekräftar att systemet är ologiskt och behöver förklaras.
Stolarna är sköna och förarställningen bra.

Modern förarmiljö men ologisk på sina håll. Foto: Opel
Modern förarmiljö men ologisk på sina håll.

Det finns även en version med trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter som är trevligt lättkörd. Men inga officiella priser finns. Nästa år kommer också Astra som elbil med kombikaross. Då börjar det bli riktigt intressant!

Text: Mia Litström Foto: Opel

Opel Astra Plug-in Hybrid

Plus

Tuff design, trevlig laddhybriddrivlina, bekväma stolar fram.

Minus

Dålig bromskänsla, baksätets huvudutrymme är begränsat, liten bakruta, dålig sikt bakåt.

Drivlina

4-cyl bensin
1 598 cm3
150 hk vid 6 000 r/min
250 Nm vid 1 750 r/min
Elmotor 110 hk, 320 Nm
Systemeffekt 180 hk
Batterikapacitet 12,4 kWh
8-stegad automat
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 374 mm
Bredd 1 860  mm
Höjd 1 442 mm
Vikt 1 678 kg
Bagagevolym 352 liter
Dragvikt 1 450 kg

Prestanda

0–100 km/h 7,6 sek
Toppfart 225 km/h
Förbrukning 1,1 l/100 km
CO2 24–26 g/km
Räckvidd eldrift 60 km (WLTP)
Ombordladdare 3,7 kW standard, tillval 7,4 kW

Euro NCAP

Ej testad.

Pris Pris: Ej klart