M Sverige Test NIO ET7 100 KWH Banner

Kinesiska elbilsmärket Nio har en ny lösning på problemet med laddinfrastruktur. I stället för att stanna och ladda, byter man hela batteriet. Vi provkör Nio ET7 med 100 kWh-batteri.

FÖRETAGET NIO GRUNDADES redan 2014 i Kina av William Li som har sina rötter i techbranschen. Hans vision är att ta fram smarta elbilar. Först ut för Sverige är sedanen ET7 som ska konkurrera med BMW i7 och Mercedes EQS. Ett mycket självsäkert drag och framför allt vågat. Det som ska locka till sig kunderna är möjligheten att byta till ett fulladdat batteri på fem minuter.

En elegant sedanform med smala strålkastare som har blivit trendigt

Byggnationer av deras batteribytesstationer är i full gång. Innan årsskiftet öppnas första ”Powerswap-anläggningen” i Varberg. Nästa år byggs fler, nära storstäderna. I Norge lanserades Nio redan förra året och Tyskland, Nederländerna och Danmark står på tur.

Bilen har en elegant sedanform med smala strålkastare som har blivit trendigt, likaså ljusramp baktill. Högst upp vid vindrutan där taklinjen börjar, sitter en kamera på var sida samt en lidar i mitten. Lidar är en teknik som läser av avstånd via ljus i stället för radiovågor. Totalt finns det 33 sensorer och sju kameror på bilen som är förberedd för
självkörande teknik.

Bilen är stor, över fem meter lång. Nio vill att interiören ska upplevas som ett vardagsrum. Det är minimalistiskt i ljusa färger och paneler som ska påminna om trä. Det första som slår mig är att interiören påminner mycket om Tesla. Även stilen och menyerna i infotainmentsystemet och att alla funktioner sköts via skärmen är hämtat från de amerikanska bilarna.

På mer utmanande vägar ger sig tyngden till känna

Det som däremot sticker ut med egen stil är en AI-funktion. Röststyrningen har nu ett ansikte, en rund enhet med ögon som är placerad på mitten av instrumentbrädan. Nomi, som den heter, vrider sitt huvud mot den som pratar och säger till dig direkt om du överskrider tillåten hastighet. Systemet känns aningen ofärdigt, enkla direktiv som att starta musik eller söka på Google går inte. Språket är engelska och Apple Carplay funkar inte.

Komforten är bra och med luftfjädring i motorvägsfart är den riktigt behaglig. På mer utmanande vägar ger sig tyngden till känna och styrningen är något trög. Nio ET7 håller hög nivå i prestanda och kvalitetsupplevelse. Det som drar ned intrycket är infotainmentsystemet som behöver finjusteras för att kunna konkurrera. Dessutom går inte bilen att köpa i Sverige. Man kan endast prenumerera.

Text: Mia Litström Foto:Nio

Nio ET7 100 kWh

Plus

Snabb prestanda, lyxig inredning, möjlighet till batteribyte, lång räckvidd.

Minus

Saknar lastutrymme fram och handskfack, högt prenumerationspris, infotainmentsystem ej färdigutvecklat, dåligt huvudutrymme i baksätet.

 

FAKTA

 

Drivlina

Elmotor fram 180 kW bak 300 kW
Total effekt 653 hk, 850 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet 100 kWh
Maximal laddeffekt 11 kW AC
130 kW DC.
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 5 101 mm
Bredd 1 987 mm
Höjd 1 509 mm
Vikt 2 379 kg
Bagagevolym 364 liter
Dragvikt 2 000 kg

Prestanda

0–100 km/h 3,8 sek
Toppfart 200 km/h
Förbrukning 19–21,8 kWh/100 km
Räckvidd 505–580 km

Euro NCAP

Ej testad

Pris

Prenumeration:

75 kWh batteri: 36 mån, 13 980 kr/mån

100 kWh batteri: 36 mån, 15 180 kr/mån