Nya Sportage har vuxit och fått modernare design. Kia har länge varit ett förnuftigt val men inte så trendigt. Nu försöker de vända på detta och börjar ta mark genom att sticka ut.

Efterfrågan på kompakta suvar håller i sig och Kias Sportage har länge varit en del i gänget. Sportages roll har varit förnuft och ekonomi. Men nu har det tagit fart. Eller man kan säga att det tog fart hos Kia i och med deras senaste elbil EV6. Och det är positivt för nya Sportage, eftersom den delar en hel del design och teknik med just EV6.

Sportage ger betydligt mer suvkänsla än elbilen EV6

Precis som i elbilen har Sportage två digitala skärmar samt den smarta lösningen att klimatanläggningen och skärmens funktioner manövreras från samma panel. Men Sportage ger betydligt mer suvkänsla. Reglagen för värme och ventilation i sätena samt rattvärme är riktiga knappar i stället för pekytor.

Det är synd att Apple CarPlay och Android Auto inte går att ansluta trådlöst utan kräver usb-sladd, trots att inredningen har en laddplatta för trådlös laddning av mobiltelefonen.

Accelerationen är behaglig och inte högljudd

Sportage erbjuds med två elektrifierade drivlinor, hybrid och laddhybrid. Det är samma drivlinor som finns i Hyundai Tucson.

Vi kör hybriden där eldriften hjälper till vid gaspådrag. Systemeffekten på 230 hk känns inte björnstark men räcker gott och väl. Hybridsystemets övergång mellan eldrift och förbränningsmotor sker utan anmärkningar. Accelerationen är behaglig och inte högljudd, och den 6-stegade automatlådan är inte för energisk utan lugn och mjuk i växlingarna.

Som många kompakta suvar är Sportage aningen struttig i gången. Skavanker i vägen blir påtagliga men helhetskänslan är komfortabel. Vid körning på motorväg upplevs den som stabil och trygg. En del vindbrus hörs men knappt något vägljud.

Styrresponsen är bättre i sportläget

Sportage är först ut hos Kia med elektronisk justering av stötdämparna, vilket ingår i topputrustningen GT Line. Dämparna justeras efter val av körläge som är Eco eller Sport. I sportläget är dämpningen hårdare vilket vi inte tycker klär Sportage, utan Eco-läget känns mer harmoniskt med bilen. Styrresponsen är däremot bättre i sportläget.

I Eco känns den diffus. Sportage har en markfrigång på 17 cm och erbjuds endast med fyrhjulsdrivning. Terrängknapp finns också med körlägen för snö, lera och grus där också hill descent control aktiveras automatiskt.

 

Nya Sportage sticker för första gången ut med modern design.

Konkurrensen är hård, VW Tiguan och Toyota RAV4 är modeller som står sig bra på marknaden. Sportage som laddhybrid har en räckvidd på cirka 6 mil på el. Eller, det är inte el, för den går inte att köra på endast el vid kallare temperatur trots full laddning eftersom den saknar värmepump, precis som Sorento.

Text: Mia Litström Foto: James Holm

Kia Sportage Hybrid AWD GT Line

Plus

Trevlig och tyst hybriddrivlina, rymlig, modern design och teknik.

Minus

Laddhybriden har inte värmepump, saknar trådlös anslutning för Apple CarPlay, ej skjutbart baksäte.

Drivlina

4-cyl bensin
1 598 cm3
180 hk vid 5 500 varv/min
265 Nm vid 1 500–4 500 varv/min
Elmotor 60,1 hk (44,2 kW), 264 Nm
Systemeffekt 230 hk, 350 Nm
Batterikapacitet 13,8 kWh
Fyrhjulsdrift
6-stegad automat

Kaross



Längd 4 515
Bredd 1 865
Höjd 1 650 mm
Tjänstevikt 1 808 kg
Bagagevolym 587–1 776 liter
Dragvikt 1 650 kg
Markfrigång 170 mm

Prestanda

0–100 km/h 8,3 sek
Toppfart 193 km/h
Förbrukning 6,4 liter/100 km
CO2-utsläpp 146 g/km WLTP

Euro NCAP

Ej testad.

Pris 436 400 kronor