
Test: KIA EV3 Long Range
Säg hej till en kompakt familjebil – med fokus på lång räckvidd och modern teknik. Kia EV3 är ersättaren till den omtyckta elbilen Niro EV.
Jag befinner mig i Portugal för den första europeiska presskörningen, och redan vid första anblicken fångas jag av bilens färgsprakande utstrålning. Pistagegrönt och ljusblått – färger som känns fräscha och lekfulla – står på rad och ger intrycket av en framtidsvision. Det är svårt att inte dra på smilbanden; EV3 lyckas redan där både överraska och charma utseendemässigt.
När jag öppnar dörren möts jag av en interiör som känns både bekant och nytänkande. Den breda skärmen som löper från föraren till mittkonsolen är en tydlig huvudattraktion, uppdelad i tre sektioner där klimatanläggningen har sin egen avgränsade del – en smart lösning som även återfinns i Kias flaggskepp, EV9. Det är välbalanserat med fysiska knappar. Materialvalen ger dock ett lite enklare intryck. Plastdetaljerna känns mer framträdande här, men det vägs upp av färgglada element som den tvåtonade ratten.

Innan jag hoppar in bakom ratten sätter jag mig i baksätet, medan en kollega påbörjar körningen. Jag blir positivt överraskad – utrymmet för både ben och huvud är generöst. Det höga golvet, som är vanligt i elbilar, gör att sittdynan ligger lågt och benen får begränsat stöd, men det påverkar inte komforten nämnvärt. Jag sitter avslappnat och trivs trots att stoppningen i sätena är av hårdare slag.
En första tur
När det är min tur att köra, möter jag en bil som känns stabil och behaglig. På Portugals släta kustvägar glider EV3 fram nästan ljudlöst, och den förbättrade stötdämpningen hanterar ojämnheterna på vägen väl godkänt. Styrningen är mjuk och följsam, gasresponsen likaså, och bilen uppmuntrar till en avslappnad körstil.
Som vardagsbil är det svårt att inte imponeras
Däremot är det inte rätt val för den som söker en sportig elbil; även i sportläget är det behagligt lamt. Bilen är framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil som exemplevis Volvo EX30 ger en mer sportig känsla. Men som vardagsbil är det svårt att inte imponeras. Head-up-displayen är också en praktisk funktion som visar navigationsinformation och hastighet direkt på vindrutan.

EV3 är en bil som känns lagom på rätt sätt, är ett förnuftigt val och ett stort kliv från tidigare Niro EV – den har den teknik, räckvidd och prestanda som förväntas, om än utan den allra högsta laddkapaciteten, men fungerar bra för vardagens behov.
Ett utmärkt val för familjer som uppskattar Kias nya designstil och som letar efter en mindre elbil
Det finns två batteristorlekar: lilla ger en räckvidd på 436 km och det stora 605 km enligt WLTP. Bilen känns trygg att köra med balanserad prestanda, ett utmärkt val för familjer som uppskattar Kias nya designstil och som letar efter en mindre elbil som komplement till de större suvmodellerna.
Extra roligt om KIA EV3 Long Range
- Sätena och en viss del av plasten interiört är av återvunnet material som exempelvis plastflaskor och fiskenät.
- Framöver kommer infotainmentsystemet uppdateras med Chat GPT, Netflix och Youtube.
- Har V2L, vehicle to load, där bilen kan fungera som en kraftkälla för att driva externa elektriska enheter som exempelvis kaffebryggare och ladda eldrivna verktyg eller varför inte en elgrill.
Är också förberedd för V2H, vehicle to home, möjlighet att koppla till husets hushållssystem. - Enpedalskörning, I-pedal, när man släpper på gasen bromsar bilen. Fungerar nu även vid backning.

Vem passar bilen?
Bilen är ett bra val för den mindre familjen eller för dig som behöver en praktisk och lättkörd bil för vardagsbruk. Med sin kompakta storlek och elbilsteknik passar den särskilt bra för pendling, stadsbruk och hushåll som inte har behov av en större bil.
Smidigt alternativ i ett lagom format utan att göra det för komplicerat.

KIA EV3 Long Range
Bäst |
|
|
Sämst |
|
FAKTA |
||
Drivlina |
Elmotor fram, 204 hk, 283 Nm |
|
Kaross |
Längd 4 310 mm |
|
Prestanda |
0-100 km/h 7,9 sek |
|
Euro NCAP |
Ej testad ännu |
|
Pris | 580 300 kronor, stora batteriet, utrustning högsta utrustning GT Line 419 900 kronor, mindre batteriet, enklaste version, instegsmodell |
Text: Mia Litström Foto: Simon Hamelius