M Sverige Test Av Cabrioleter Banner

I tuffa tider är det extra viktigt att hålla drömmen vid liv. En dröm om frihet, vind i håret samt doften av skog och åkermark. Motorglädje när den är som bäst. Vi flyr vardagen en stund i två livsnjutarverktyg: Jaguar F-type Convertible möter Porsche 911 Targa 4

Den långa och välvda motorhuven dyker ner mot asfalten som försvinner in under oss. Jaguar F-Type är en modern modell av en klassisk sportbilstillverkare. Designen kombinerar moderna sportbilslinjer med ett raggarbilsformat där man nästan sitter på bakaxeln och kör.

Välj mellan rak fyra eller V8, turbo eller kompressor

Det var med försiktiga tag som Jaguar uppdaterade F-Type förra året. Nu med vassare design och lite mer teknik såsom Matrix LED-helljus, digitaliserad instrumentering och Apple Carplay.
Välj mellan en rak fyra och en V8, båda bensindrivna och överladdade. Den förstnämnda med turbo och den andra med kompressor. Kör du inte många mil med din entusiastbil behöver inte en bensinmotor bidra till mer utsläpp än att tillverka ett stort elbilsbatteri.

Att väcka V8-motorn i F-Type var förr förenat med ett dån. Numera finns det ett tyst läge så att man kan smyga iväg utan att behöva basunera ut vilken sportbilsmaskin som lurar under huven. Faktum är att motorn och avgassystemet är tysta som i en finare familjebil så länge man är nätt på gasen.

Mullret ur Jaguars V8 är inte helt olikt ljudet hos en Aston Martin

Men vid 3 500 varv per minut öppnas en ventil som får ljudet att flöda friare, och vi tillåts fortfarande njuta av det muller som bara en Jaguar-åtta kan skapa.
Inte helt olikt ljudet hos en Aston Martin.

Faktum är att man får en hel del Aston Martin-känsla i Jaguar F-Type. Men till halva priset, och med ett utbrett servicenätverk. Styrningen är direkt och chassit ytterst välbalanserat. Hela bilen kommunicerar med föraren på ett sätt som bara en renodlad sportbil gör. Ändå är det bekvämligheten med F-Type man tycker mest om.

Jaguar F-Type bjuder på ett hyfsat bagageutrymme, där det tyska alternativet endast erbjuder baksätet 

Den är lika skön att köra som den är underhållande. Och med ett hyfsat bagageutrymme kan man även ta med sig ombyte. Föredrar du att lasta hela baksätet fullt erbjuds ett läckert alternativ från Tyskland.

Porsche 911 Targa är en klassisk modell som lyckas förvalta sitt arv samtidigt som den har utvecklats något enormt. En ny Porsche 911-generation är i princip alltid bättre än den tidigare på allting, men känns fortfarande som en 911 att köra. Hur Porsches ingenjörer lyckas med detta konststycke, är lika märkligt som att de kan få en svansmotorbil att bli perfekt balanserad. 

Jaguaren kan, liksom en 911 Cabriolet, fälla suffletten i farten, vilket däremot inte går i en Targa. Den stora bakrutan måste lyftas upp för att husera tygtaket därunder. Proceduren går ändå relativt snabbt och är helt automatisk. Den är också lätt att acceptera när man ser 911 Targa i profil.

Centralt är en stor, analog varvräknare – precis som vi vill ha det i en Porsche

Inredningen har skarpa kanter längs panelen, precis som man finner i äldre Nioelvor. Men funktioner och instrument är toppmoderna. Centralfiguren i den digitala instrumenteringen är en stor, analog varvräknare – precis som vi vill ha det i en Porsche. Den övriga informationen breder ut sig på skärmen.

M Sverige Test Av Porsche 911 Targa 4 Instrumentpanel
Toppmodernt med en blinkning till gamla generationer gör ingen besviken på nya 911.

Längst bak i bilen finner vi en boxersexa. Än har elektrifieringen inte tagit den ifrån oss. Men alla motorer är turboladdade för att ge en lägre förbrukning vid vardaglig körning. Motorljudet slås till viss del sönder av turbovinandet men man blir inte besviken om man väljer sportavgassystemet. Då kan man få en fin baston att ackompanjera ett makligt landsvägslunkande.

Man har bevarat typiska 911-drag, trots all adderad säkerhet och väggrepp

Siffran 4 i namnet betyder fyrhjulsdrivning. Lejonparten av drivningen sker på bakhjulen och styrningen är så där härligt tydlig och kommunikativ som den ska vara på en Porsche. Vid acceleration och i högre hastigheter känner man också lättheten i framvagnen. Typiska 911-drag som man har bevarat, trots all adderad säkerhet och väggrepp som denna nya generation har begåvats med jämfört med tidigare.

Släpp in vårsolen i kupén

Senaste Nioelvan är mer av allting. Mer teknik, fler funktioner och bättre komfort. Men den renodlade körkänslan är bevarad. Och med ett fällbart Targatak i tyg tar det bara några sekunder att släppa in vårsolen i kupén.

Text: Motors testlag Foto: James Holm

Jaguar F-Type Convertible R-Dynamic R450 RWD

Plus

F-Type har mycket karaktär. Den som lägger så här mycket pengar på en öppen sportbil kommer inte att bli besviken.

Minus

Även om den kostar mindre än Porschen är det ett högt nypris. Motorn kräver högre varvtal för att man ska kunna njuta av motorljudet.

FAKTA

 

Drivlina

V8, bensin, kompressor, 5 000 cm3
450 hk vid 6 000 varv/min
580 Nm vid 2 500–5 000 varv/min
8-stegad automatlåda
Bakhjulsdrift

Kaross



Längd 4 470 mm
Bredd 1 923 mm
Höjd 1 307 mm

Vikt 1 735 kg
Bagagevolym 233 liter

Prestanda

0–100 km/h 4,6 sek
Toppfart 285 km/h
Förbrukning 10,6 l/100 km
CO2 244 g/km

Euro NCAP

Ej testad.

Pris 1 192 900 kronor

Porsche 911 Targa 4

Plus

En mycket kompetent sportbil som både tillfredsställer Porsche-puritaner och nytillkomna teknikfantaster.

Minus

Man kan sakna att kunna fälla taket i farten. Högt pris.

Drivlina

B6, bensin, biturbo, 2 981 cm3
385 hk vid 6 500 r/min
450 Nm vid 1 950–5 000 r/min
8-växlad dubbelkopplingslåda
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 519 mm
Bredd 1 852 mm
Höjd 1 297 mm
Vikt 1 740 kg
Bagagevolym 163+132 liter

Prestanda

0–100 km/h 4,4 sek
Toppfart 289 km/h
Förbrukning 10,5 l/100 km
CO2 239 g/km.

Euro NCAP

Ej testad.

Pris 1 320 000 kronor