Är du också trött på suvtrenden med tunga elbilar som har dålig räckvidd? Nya Hyundai Ioniq 6 är här, och den är en vettig familjesedan med riktigt bra räckvidd och supersnabb laddning.

Det här är den andra elbilen jag har kört mellan Stockholm och Göteborg med endast ett kort laddstopp på 20 minuter. Den första var en Mercedes EQS, och den kostar dubbelt så mycket. Den stora grejen med Hyundais nya elbil Ioniq 6 är alltså räckvidden. Detta är en utmärkt bil för den som vill köra elbil långa sträckor i stöten. Och på tal om stöten har man även en ovanligt hög effekt vid snabbladdning, vilket gör att laddstoppen under resans gång kan göras rekordkorta.

Ioniq 6 har ett riktigt lågt luftmotstånd

Under perfekta förhållanden kan du ladda i el för 351 kilometers körning på bara en kvart. Och när vi ändå är inne på stötar så kommer vi på ett naturligt sätt in på nästa område där Ioniq 6 karaktäriserar sig. Den är nämligen ganska stötig i fjädringskomforten. Inte alls så illa som en Tesla Model 3 eller Y, men den är betydligt stötigare än en Ioniq 5. Detta kommunicerar Hyundai i vanlig bilprosa som sportigt, men det handlar också om att ge bilen en låg markfrigång för ett lågt luftmotstånd. Och tillsammans med den bågformade karossdesignen har Ioniq 6 också ett riktigt lågt luftmotstånd, precis som Mercedes EQS som också har denna design.

För att få ut hela räckvidden bör man välja de mindre 18-tumsfälgarna, för med 20-tummare kommer man sju mil kortare. Vad man kan skippa är de digitala backspeglarna. De ser futuristiska ut, och funkar bra på motorvägen, men de ger ingen ökad räckvidd och de är sämre än vanliga backspeglar i stan och i garage. 

Den hala karossen ger ett mycket lågt luftmotstånd på 0,21 cd, vilket i sin tur ger en väldigt lång räckvidd: hela 614 km.
Den hala karossen ger ett mycket lågt luftmotstånd på 0,21 cd, vilket i sin tur ger en väldigt lång räckvidd: hela 614 km.

Man finner definitivt en bra portion körglädje i Ioniq 6, men detta är inte en av de sportigare elbilarna för det. Är det så att man inte behöver den långa räckvidden så skulle jag personligen hellre valt en Ioniq 5. Dels för komforten och utrymmena, dels för designen och att den är ännu charmigare i sin körkänsla och utstrålning. De två bilarna delar bottenplatta och drivlinor.

Bilens navigationssystem är inte vidare bra på att lägga upp rutter som inkluderar effektiva laddstopp

Den som köper sig en Ioniq 6 och ska köra långt, behöver ha bra navigeringsappar i sin telefon. För bilens navigationssystem är inte vidare bra på att lägga upp rutter som inkluderar effektiva laddstopp.

Annars är infotainmentsystemet relativt lättarbetat med tydliga menyer och snabbvalsknappar. Det som är riktigt irriterande är en konstant kakofoni av varningssignaler i kupén när man kör i stadstrafik. Varenda ny trafikskylt annonseras ut med ett pling, och närmar du dig en filmarkering får du en hel harang med varningsmelodier.

Liksom om du överstiger hastighetsgränsen med en enda km/h. Inklusive i garage där bilen själv anser att det råder max 5 km/h. Det skyller Hyundai på reglementen för nya bilar, och Euro NCAP ger bara betyg för system som slås på automatiskt varje gång man startar bilen. Hur som helst är det mer enerverande än säkert i denna i övrigt alldeles utmärkta elbil.

Hyundai IONIQ 6 RWD Long Range

Plus

Lågt luftmotstånd och effektiv drivlina ger riktigt bra räckvidd. 800-voltsteknik ger snabb DC-laddning och därmed korta snabbladdningsstopp. 

Minus

Vi hade önskat en mjukare fjädringskomfort. Omodern navigator. Frekventa varningsljud i kupén som stör föraren (som visserligen går att stänga av manuellt varje gång man startar bilen).

Drivlina

Elmotor bak 228 hk, 350 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet
brutto/netto 77,4/74 kWh

Maximal laddeffekt
10,5 kW AC, 239 kW DC

Bakhjulsdrift

Kaross



Längd 4 855 mm
Bredd 1 880 mm
Höjd 1 495 mm

Axelavstånd 2 950 mm

Tjänstevikt 2 055 kg

Bagagevolym 401 liter
Dragvikt 1 500 kg 

Prestanda

0–100 km/h 7,4 sek
Toppfart 185 km/h 
Förbrukning 14,3 kWh/100 km
Räckvidd 614 km, WLTP

Euro NCAP

5

Pris 619 900 kronor

 

Text Erik Trulsson Foto James Holm